גרסת מלחמה, קהל מצומצם ובלי אח"מים על הבמה: טקס החיילים המצטיינים המסורתי במשכן הנשיא בירושלים ביום העצמאות ה-76 למדינת ישראל יצוין השנה בסימן גיבורי וגיבורות המלחמה. את האירוע ינחו הילה קורח ואסי עזר, ויבוצעו בו שירים ישראליים בסימן תקווה ואמונה לזכר הנופלים והמשפחות השכולות ובציפייה לשובם של החטופים משבי חמאס.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל יארחו את הטקס שיותאם לרוח התקופה ובמהלכו יוענקו האותות ל-120 החיילות והחיילים המצטיינים לשנת תשפ"ד. האירוע יתקיים באורח מצומצם, ויוזמנו אליו משפחות החיילים המצטיינים בלבד. הטקס ייפתח בסקירת הנשיא והרמטכ"ל את שורת המצטיינים, ולאחר מכן יעבור לבמה המרכזית.
עדן חסון ישיר יחד עם יובל שרעבי, שאביה יוסי שרעבי נחטף ב-7 באוקטובר ונרצח בשבי חמאס וגופתו מוחזקת בעזה, ועם מיכל גרינגליק, אחותו של סרן במיל' שאול גרינגליק שנפל בקרב בעזה. דודו טסה יבצע שיר משותף עם חיילי וחיילות מילואים, ועידן רייכל יבצע שיר תפילה לשובם של החטופים.
1 צפייה בגלריה
טקס חיילים מצטיינים ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל בבית הנשיא
טקס חיילים מצטיינים ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל בבית הנשיא
הטקס בשנה שעברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עדיין לא ברור אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף בטקס, לנוכח הנטייה שלו לדלל את נוכחותו באירועי יום העצמאות בגלל המלחמה. בנסיבות העניין יחולו עוד כמה שינויים משמעותיים השנה: לא יהיה פאנל מכובדים, ראשי המדינה והצבא לא יישבו על הבמה, וכל השירים יותאמו לרוח התקופה עם הקדשות לחטופים ולמשפחות השכולות. עוד יופיעו בטקס אילנית, שירי מימון, הלהקות הצבאיות ותזמורת צה"ל.

טקס מעבר ייחודי

במקביל, ביוזמת בית הנשיא יקיימו עשרות יישובים טקסים קהילתיים במעבר שבין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה ליום העצמאות. במסגרת היוזמה שגובשה יחד עם החברה למתנ"סים, ייערכו באותם יישובים טקסי מעבר שיאפשרו לקהילות מגוונות, חילוניות, דתיות ודרוזיות להתמודד עם המעבר המורכב בין שני הימים.
הטקסים שנכללים בתסריט טקסי המעבר נותנים ביטוי למנעד התחושות. חלק מהקטעים עוסקים בגיבורים שמזוהים עם אירועי טבח 7 באוקטובר. לצד זה, בית הנשיא מוביל שיתוף פעולה דומה גם עם מועצת תנועות הנוער, שבמסגרתו גובש אוגדן מיוחד שניתן יהיה לעשות בו שימוש בטקסים עם החניכים והחניכות. תנועות הנוער שבחרו לשתף פעולה עם המיזם הן בני עקיבא, הנוער העובד והלומד, מכבי צעיר, כנפיים של קרמבו, הצופים ומחנות העולים.
בנאום מוקלט שישודר בטקסי המעבר, אומר הנשיא הרצוג: "הערב, לאחר האסון הגדול שעברנו השנה, ובעיצומה של המלחמה הקשה שאנחנו חווים, הרגעים הללו כואבים ומורכבים אולי יותר מאי פעם. אך המעבר הזה – מראש מורכן לזקיפות קומה, מאבל כבד לתקווה עמוקה –המעבר הזה לא התחיל עכשיו, כי אם כבר בשמונה באוקטובר. הוא התרחש בזכותכם - אזרחי ישראל. בזכות הערבות ההדדית וההירתמות האינסופית, של האומה הישראלית כולה, שהתגלתה במלוא תפארתה, וגילתה דבקות אדירה בחיים. דבקות שאף אסון או פורענות לא יוכלו לה".