7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
"מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים". נפתלי בנט והמלך עבדאללה
(צילום: רויטרס, gettyimages)
משרד החוץ הירדני מסר הערב (שני) לנציג הישראלי בעמאן איגרת המיועדת לממשלה, שבה הדגישו הירדנים את "הצורך לכבד את זכויות המתפללים לקיים את הפולחן הדתי שלהם בחופשיות וללא הגבלות". האיגרת כוללת דרישה להפסקה מיידית של "כל ההפרות הישראליות והניסיונות הישראליים שמטרתם לשנות את הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא ולחלק אותו לפי קריטריונים של מיקום וזמני תפילה". משרד החוץ הישראלי הגיב לאיגרת בחריפות והאשים את ירדן ב"מתן רוח גבית לאלימות ותרומה להסלמה".
דובר משרד החוץ הירדני, היית'ם אבו אל-פול, אמר שהאיגרת נמסרה לנציג הישראלי בפגישה שמטרתה הייתה העברת מחאה על "ההפרות הישראליות הלא-חוקיות והפרובוקטיביות במסגד אל-אקצא" - וכי הוא התבקש למסור אותה בהקדם לממשלתו. עוד נכתב באיגרת כי מדובר ב"הסלמה מסוכנת והפרה ראויה לגינוי של החוק הבינלאומי ושל המחויבויות של ישראל מתוקף היותה הכוח הכובש".
7 צפייה בגלריה
ההודעה הירדנית
ההודעה הירדנית
האיגרת הירדנית

במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט פרסם הודעה המתייחסת במרומז למשבר עם ירדן: "בשבוע האחרון מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס. הנה האמת - ישראל עושה הכל כדי שכולם כתמיד יוכלו לחגוג את החגים בבטחה - יהודים, מוסלמים ונוצרים. אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות כנגד יהודים. מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל".
בהצהרה מצולמת שפורסמה מאוחר יותר הוסיף בנט: "אני רואה בחומרה את ההתבטאויות המאשימות את ישראל באלימות המופנית אלינו, ויש מי שמעודד לזרוק אבנים, ולהפעיל אלימות כנגד אזרחי מדינת ישראל. הדבר הזה לא מקובל עלינו. זה מהווה פרס למסיתים, ובראשם חמאס שמנסים להצית פה אלימות בירושלים. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. מדינת ישראל תמשיך להעניק ולשמור על כבודם של כולם, לאפשר לכולם לחגוג בירושלים, ובראש ובראשונה - כוחותינו ימשיכו להעניק ביטחון לאזרחי מדינת ישראל".
בהמשך הוציא משרד החוץ תגובה רשמית לאיגרת הירדנית שפורסמה לאחר הפגישה עם הנציג הישראלי, ובה נכתב כי הצעדים הירדניים "פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיי אזרחים מוסלמים ויהודים כאחד". בהודעה הבהירה ישראל כי היא שומרת על הסטטוס-קוו בהר הבית, וכי "כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל יידוי אבנים, הן בלתי נתפסות ותורמות להסלמה".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד איימן ספאדי
יאיר לפיד איימן ספאדי
ישראל פרסמה תגובה חריפה. שר החוץ לפיד ושר החוץ הירדני א-ספדי
(צילום: AFP, AP)
עוד מסר משרד החוץ: "אנו קוראים לכולם לסייע לישראל במאמצים להשכין שקט בירושלים ולאפשר חופש פולחן בהר הבית. מדינת ישראל מחויבת ופועלת ללא לאות להבטחת חופש הדת והפולחן ליהודים, למוסלמים ולנוצרים בירושלים בימי חול וחג כאחד, בוודאי שבתקופה זו בה מתלכדים הפסח, הרמדאן והפסחא. התנהלותה האחראית של ישראל בהר הבית בשבועות האחרונים מבטאת מדיניות עקבית זו ואת הנחישות ליישמה.
"משטרת ישראל נהגה בשבועות האחרונים באחריות, בריסון ובשיקול דעת אל מול עשרות רבות של פורעים, שחיללו במעשיהם את ערכי האסלאם ואת קדושת ההר. פעולתה של משטרת ישראל, כולל ביום ששי האחרון, היא זו שאפשרה את קיום התפילות לעשרות אלפי מאמינים מוסלמים. פעולה זו באה רק לאחר שמוצו כל האמצעים האחרים, כולל שיח אינטנסיבי עם הווקף. ישראל שומרת על הסטטוס-קוו ומצפה מכל שותפותיה לגנות את הקיצונים העוסקים בהסתה ובאלימות".
בתוך כך, גורמים דיפלומטיים אמרו הערב לסוכנות הידיעות AFP כי מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר לדון בעימותים בהר הבית. הדיון יתקיים לבקשת איחוד האמירויות, צרפת, סין, אירלנד ונורבגיה - ויתקיים בדלתיים סגורות. ישראל והרשות הפלסטינית לא ישתתפו בדיון.
המלך עבדאללה שוחח לאחר מכן עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ואמר לו כי הצעדים ה"חד-צדדיים" של ישראל מול המתפללים המוסלמים באל-אקצא מערערים משמעותית את הסיכויים לשלום באזור. לפי כלי התקשורת בירדן, המלך חזר שוב בשיחה על ההאשמה כי ה"מעשים הפרובוקטיביים" במתחם המסגד הפרו את הסטטוס קוו החוקי וההיסטורי באתרים הקדושים.
בינתיים, דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר בתדרוך לתקשורת כי כמה גורמים בארצות הברית שוחחו עם גורמים בישראל, הרשות הפלסטינית ומדינות ערב באזור במהלך סוף השבוע במטרה למנוע הסלמה ולהוריד את המתיחות סביב אירועי הר הבית. גם מצרים מעורבת בניסיונות הללו.
7 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
ההתפרעויות בהר הבית
(צילום: AFP)
מוקדם יותר קיים שר החוץ יאיר לפיד דיון על דרכי תגובה אפשרויות, כולל חריפות, מול שר החוץ הירדני איימן א-ספדי - בעקבות זימון הנציג הישראלי בעמאן לשיחה. לדברי גורמים מדיניים בירושלים, התנהלותו של א-ספדי גורמת להעלאת המתיחות בירושלים ואף מסכנת חיים.
לדברי גורמים מדיניים, "במקום לחמם את האווירה - מצופה ממשרד החוץ הירדני להרגיע ולכבד את קדושת החג לכל העמים. חבל שהירדנים בוחרים להסתכל רק על הצד של ישראל ולא מגנים את התנהלות המתפרעים".
בישראל טוענים כי ישראל עשתה מאמץ מאוד גדול לאפשר חופש פולחן בהר הבית למוסלמים וליהודים כאחד, ואפשרה גם דברים שלא נעשו בעבר - כגון הישארות במסגד כל הלילה (אעתכּאף). בסופו של דבר, הצעירים ששהו במסגד אספו לאורך הלילה אבנים, ובבוקר זרקו אותם לעבר כוחות הביטחון, לצד ירי זיקוקים. הווקף, לפי ישראל, לא מצליח ולא מנסה להרגיע את הרוחות.
עד כה בתקופת הממשלה הנוכחית היחסים בין ישראל לירדן השתפרו משמעותית, אך כעת עומדות המדינות בפני אפשרות למשבר של ממש, על רקע הודעות הגינוי החריפות של ירדן למהומות בהר הבית וההחלטה למסור איגרת מחאה לממונה על השגרירות בירדן, סמי אבו ג'נב.
ראש ממשלת ירדן, בשר אל-חסאוונה, שהשתתף בישיבת הפרלמנט הירדני, אמר היום כי הוא מברך את כל הפלסטינים ועובד הווקף המוסלמי ש"עמדו בגאווה כמו צריח", וגם את "אלו שמשליכים אבנים על הציונים המטמאים את מסגד אל-אקצא בתמיכת הממשלה הישראלית". אל-חסאוונה הוסיף כי "אתמול נראה ניסיון של ישראל לחלק את מסגד אל-אקצא לפי קריטריונים של מקום וזמן, ירדן מנעה זאת והיא לא תאפשר זאת. המשך צעדיה של ישראל לשינוי המצב ההיסטורי והמשפטי במסגד מובילים להסלמה מסוכנת והפרה של החוק הבינלאומי".
לדבריו, "ירדן פועלת באופן רציף, עושה מאמצים דיפלומטים ומנהלת שיחות עם שלל הגורמים השונים ועם ישראל במטרה לשמור על רגעיה בגדה ולוודא שלא נוגעים במסגד אל-אקצא".
7 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
אבנים שנאספו במסגד אל-אקצא. ראש הממשלה הירדני בירך
(צילום: דוברות המשטרה)
במהלך סוף השבוע, נזכיר, גינו את ישראל שורה של מדינות בעולם הערבי בעקבות פעילות המשטרה לפיזור המתפרעים בהר הבית ביום שישי. בין המדינות שגינו אותה היו גם כאלו שבחודשים האחרונים רק הידקו את יחסיהן החדשים - איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. עם זאת, הגינויים של ירדן - שבה חיה אוכלוסייה פלסטינית גדולה, ושמשרד הווקף שלה אחראי באופן רשמי על הר הבית - היו תקיפים יותר.
בנוסף, לשכת מלך ירדן עבדאללה עדכנה היום בצהריים שהמלך שוחח בטלפון עם יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, והדגיש את הצורך להמשיך לעשות את כל המאמצים כדי "לעצור את ההסלמה הישראלית המסוכנת בירושלים". המלך קיים היום שיחות גם עם נשיא המועצה האירופית, עם אמיר קטאר, עם מלך מרוקו מוחמד השישי, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. נמסר כי בכל השיחות הודגש הצורך "להפסיק את ההסלמה הישראלית בירושלים ולשמור על הסטטוס קוו במסגד אל-אקצא".
העימותים בהר הבית החלו ביום שישי האחרון, ובסופם נעצרו 476 בני אדם. במהלך העימותים נכנסו השוטרים לתוך מסגד אל-אקצא, אחרי שצעירים יידו מתוכו אבנים לעברים. הכוחות התמודדו גם עם ירי זיקוקים, ושלושה שוטרים נפצעו. אתמול התחדשו העימותים על רקע עליית מאות יהודים להר הבית בשל חול המועד פסח, אך הם היו מצומצמים יותר והמשטרה לא נכנסה למסגד. גם בעימותים אלה הושלכו אבנים ונורו זיקוקים לעבר שוטרים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן, המתפרעים ניסו לחסום את דרכם של העולים היהודים להר - והמשטרה פתחה עבורם שביל גישה חדש, אחרי שהמקורי נחסם בסלעים ובאבנים.
אתמול אמר בנט, לאחר הערכת מצב ביטחונית שקיים בעקבות העימותים האלימים בהר הבית ובעיר העתיקה, כי הדרג המדיני מעניק "יד חופשית" לכוחות הביטחון - אך במקביל הצהיר כי הממשלה פועלת להרגעת השטח. בנט, כך מסרה לשכתו, הדגיש בדיון הערכת המצב כי "יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים".
בנט הוסיף כי "יש להמשיך ולטפל בפורעים שמפרים את הסדר הציבורי ומנסים לפגוע בשגרת החג, וכן הנחה לתגבר את אבטחת האוטובוסים לכותל ולעיר העתיקה". ההנחיה לתגבור האבטחה לאוטובוסים מגיעה כמובן לאחר ששלושה אוטובוסים נרגמו באבנים בדרכם לרחבת הכותל, ושבעה בני אדם, בהם נערה, נפצעו באורח קל. במקרה אחר, הותקפו בעיר העתיקה יהודים עטופים בטלית בדרכם לכותל.
בנט, נמסר עוד, "הנחה להמשיך את הטיפול בגורמים מסיתים שמפיצים חדשות כזב (פייק ניוז) וסרטונים ערוכים על אלימות כנגד מתפללים מוסלמים במטרה להלהיט את השטח ולפגוע בשגרת הרמדאן".
7 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
בנט: "יד חופשית לכוחות הביטחון"
(צילום: AP)
בדיון אמר ראש הממשלה: "משימת העל היא מתן ביטחון לאזרחי ישראל בכל רחבי הארץ. כוחות הביטחון ממשיכים לקבל מהדרג המדיני יד חופשית לכל פעולה שתעניק ביטחון לאזרחי ישראל. אנחנו פועלים להרגעת השטח מחד, ומאידך פועלים באופן נחרץ נגד גורמים אלימים. כוחות הביטחון ערוכים לכל תרחיש".
גורמי הביטחון הציגו בהערכת המצב את עיקרי תמונת המצב המודיעינית והפעילות המבצעית במוקדים השונים. בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, ראש השב"כ רונן בר, נציבת השב"ס קטי פרי, ראש המל"ל, מזכיר הממשלה, המזכיר הצבאי ובכירים נוספים.
במקביל, במשרד החוץ תקפו אחר הצהריים את משרד החוץ של הרשות הפלסטינית, וטענו כי במקום לפעול להרגעת הרוחות, הוא "מצטרף לגורמים קיצוניים בהפצת פייק ניוז, במטרה להביא להסלמה ולאלימות". עוד נמסר כי "ישראל שומרת על חופש הדת והפולחן בירושלים, במקומות הקדושים לשלוש הדתות החוגגות בתקופה זאת את חגיהן. כל ניסיון להציג תמונה אחרת שקרית הינו בגדר רוח גבית לארגוני הטרור הפלסטינים ולפושעים. אותם גורמים מבזים בהתנהגותם גם את רוח האסלאם עצמו".
פורסם לראשונה: 18:20, 18.04.22