שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הודיע הבוקר (יום שני) שמשרד החוץ הירדני זימן את הממונה על השגרירות בירדן, סמי אבו ג'נב, לשיחה בעמאן שבה תימסר לו איגרת מחאה על "צעדיה האחרונים של ישראל בהר הבית". לדברי א-ספדי, אבו ג'נב זומן מכיוון שהשגריר הישראלי לא נמצא ברבת עמון.
במהלך סוף השבוע, נזכיר, גינו את ישראל שורה של מדינות בעולם הערבי בעקבות פעילות המשטרה לפיזור המתפרעים בהר הבית ביום שישי. בין המדינות שגינו אותה היו גם כאלו שבחודשים האחרונים רק הידקו את יחסיהן החדשים - איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.

6 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
476 נעצרו. העימותים בהר הבית ביום שישי
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אתמול: אבנים על אוטובוס בדרך לכותל, רעולי פנים במסגד והשביל ליהודים חסום באבנים
אתמול: אבנים על אוטובוס בדרך לכותל, רעולי פנים במסגד והשביל ליהודים חסום באבנים
אתמול: אבנים על אוטובוס בדרך לכותל, רעולי פנים במסגד והשביל ליהודים חסום באבנים
6 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות בשישי
(צילום: דוברות המשטרה)

המתיחות בירושלים - סיקור נרחב:

בהמשך אמר ראש ממשלת ירדן, בשר אל-חסאוונה, שהשתתף בישיבת הפרלמנט הירדני, כי הוא מברך את כל הפלסטינים ועובד הווקף המוסלמי ש"עמדו בגאווה כמו צריח", וגם את "אלו שמשליכים אבנים על הציונים המטמאים את מסגד אל-אקצה בתמיכת הממשלה הישראלית". אל-חסאוונה הוסיף כי "אתמול נראה ניסיון של ישראל לחלק את מסגד אל-אקצה לפי קריטריונים של מקום וזמן, ירדן מנעה זאת והיא לא תאפשר זאת. המשך צעדיה של ישראל לשינוי המצב ההיסטורי והמשפטי במסגד מובילים להסלמה מסוכנת והפרה של החוק הבינלאומי"
לדבריו, "ירדן פועלת באופן רציף, עושה מאמצים דיפלומטים ומנהלת שיחות עם שלל הגורמים השונים ועם ישראל במטרה לשמור על רגעיה בגדה ולוודא שלא נוגעים במסגד אל-אקצה".
העימותים בהר הבית החלו כאמור ביום שישי האחרון, ובסופם נעצרו 476 בני אדם. במהלך העימותים נכנסו השוטרים לתוך מסגד אל-אקצא, אחרי שצעירים יידו מתוכו אבנים לעברים. הכוחות התמודדו גם עם ירי זיקוקים, ושלושה שוטרים נפצעו. אתמול התחדשו העימותים על רקע עליית מאות יהודים להר הבית בשל חול המועד פסח, אך הם היו מצומצמים יותר והמשטרה לא נכנסה למסגד. גם בעימותים אלה הושלכו אבנים ונורו זיקוקים לעבר שוטרים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן, המתפרעים ניסו לחסום את דרכם של העולים היהודים להר - והמשטרה פתחה עבורם שביל גישה חדש, אחרי שהמקורי נחסם בסלעים ובאבנים.
ראש הממשלה נפתלי בנט מסר אתמול, לאחר הערכת מצב ביטחונית שקיים בעקבות העימותים האלימים בהר הבית ובעיר העתיקה, כי הדרג המדיני מעניק "יד חופשית" לכוחות הביטחון - אך במקביל הצהיר כי הממשלה פועלת להרגעת השטח. בנט, כך מסרה לשכתו, הדגיש בדיון הערכת המצב כי "יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים".
6 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
הר הבית אחרי ההתפרעויות בשישי
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
שוטרים בעיר העתיקה, אתמול
(צילום: AP)
בנט הוסיף כי "יש להמשיך ולטפל בפורעים שמפרים את הסדר הציבורי ומנסים לפגוע בשגרת החג, וכן הנחה לתגבר את אבטחת האוטובוסים לכותל ולעיר העתיקה". ההנחיה לתגבור האבטחה לאוטובוסים מגיעה כמובן לאחר שבמסגרת העימותים נרגמו באבנים שלושה אוטובוסים בדרכם לרחבת הכותל, ושבעה בני אדם, בהם נערה, נפצעו באורח קל. במקרה אחר, הותקפו בעיר העתיקה יהודים עטופים בטלית בדרכם לכותל.
בנט, נמסר עוד, "הנחה להמשיך את הטיפול בגורמים מסיתים שמפיצים חדשות כזב (פייק ניוז) וסרטונים ערוכים על אלימות כנגד מתפללים מוסלמים במטרה להלהיט את השטח ולפגוע בשגרת הרמדאן".
בדיון אמר ראש הממשלה: "משימת העל היא מתן ביטחון לאזרחי ישראל בכל רחבי הארץ. כוחות הביטחון ממשיכים לקבל מהדרג המדיני יד חופשית לכל פעולה שתעניק ביטחון לאזרחי ישראל. אנחנו פועלים להרגעת השטח מחד, ומאידך פועלים באופן נחרץ נגד גורמים אלימים. כוחות הביטחון ערוכים לכל תרחיש".
גורמי הביטחון הציגו בהערכת המצב את עיקרי תמונת המצב המודיעינית והפעילות המבצעית במוקדים השונים. בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, ראש השב"כ רונן בר, נציבת השב"ס קטי פרי, ראש המל"ל, מזכיר הממשלה, המזכיר הצבאי ובכירים נוספים.
במקביל, במשרד החוץ תקפו אחר הצהריים את משרד החוץ של הרשות הפלסטינית, וטענו כי במקום לפעול להרגעת הרוחות, הוא "מצטרף לגורמים קיצוניים בהפצת פייק ניוז, במטרה להביא להסלמה ולאלימות". עוד נמסר כי "ישראל שומרת על חופש הדת והפולחן בירושלים, במקומות הקדושים לשלוש הדתות החוגגות בתקופה זאת את חגיהן. כל ניסיון להציג תמונה אחרת שקרית הינו בגדר רוח גבית לארגוני הטרור הפלסטינים ולפושעים. אותם גורמים מבזים בהתנהגותם גם את רוח האסלאם עצמו".