שר הביטחון יואב גלנט קיים הערב (שני) מסיבת עיתונאים בקריה שבה התייחס למחלוקת בקבינט המלחמה בנוגע לעסקת חטופים נוספת - גם במחיר של הפסקת הלחימה - ואף העביר ביקורת פומבית על ראש הממשלה בנימין נתניהו כשאמר כי "חוסר החלטה מדיני עלול לפגוע בפעולה הצבאית".
לפי חדשות 13, גם הרמטכ"ל סבור כך. "אנחנו עומדים בפני שחיקה של ההישגים שהשגנו עד עכשיו במלחמה, כי לא נבנתה אסטרטגיה ליום שאחרי", אמר רא"ל הרצי הלוי בדיונים שנערכו בשבועות האחרונים. "ייתכן שנצטרך לשוב ולפעול באזורים שכבר סיימנו בהם את הלחימה".

"ב-100 ימים האחרונים המשכנו במאמצים אדירים לשחרור חטופינו", אמר גלנט במסיבת העיתונאים. "הצלחנו להביא 110, אנחנו נביא גם את השאר ונעשה כל מאמץ כדי להשיג את ההישג הזה. האויב האכזר שמולנו מבין רק כוח. רק הלחץ הצבאי יביא להשגת מטרות המלחמה, ללא לחץ כזה איש לא ידבר איתנו. רק מעמדת כוח ניתן לשחרר את החטופים. אם תיפסק האש - ייחרץ גורלם לשנים ארוכות בשבי חמאס".
גלנט הודה כי שלב התמרון האינטנסיבי בצפון הרצועה הסתיים, ולדבריו גם בדרומה הוא יסתיים בקרוב. "לפני כשלושה חודשים הצגתי עם הרמטכ"ל את תוכנית המלחמה בפני הקבינט. ציינו את שלבי הביצוע והבהרנו כי שלב התמרון האינטנסיבי יימשך כשלושה חודשים, ובצפון הרצועה השלב הזה הסתיים. בדרום הרצועה נגיע להישג הזה בקרוב ובשני המקומות יגיע הרגע שנעבור לשלב הבא", אמר גלנט.
הכותרת
פחות צבא קטן וחכם, יותר מילואים | רון בן ישי
24:49
3 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
נתניהו. "חוסר החלטה מדיני יפגע בצבא"
(צילום: AP/RONEN ZVULUN / POOL)
שר הביטחון פנה ל"שני השותפים הבכירים בממשלת האחדות" - ראש הממשלה נתניהו והשר בני גנץ - ואמר: "זו עת לאחדות ועת לפשרות. ממשלת החירום היא תנאי לניצחון במלחמה. ללא ממשלת האחדות יהפוך כל הישג ל'שלנו' ו'שלכם', והמרוויח היחיד יהיה החמאס. חובתינו לשכפל את אחדות הלוחמים לאחדות לאומית ואזרחית בהנהגת המדינה". לדבריו, "שנת 2024 תהיה שנת מלחמה, אך גם שנת ניצחון. בתום המלחמה בעזה לא יהיה איום צבאי, חמאס לא יוכל לשלוט ולתפקד ככוח צבאי ברצועה ולצה"ל יהיה חופש פעולה מלא. בעזה חיים פלסטינים ולכן ישלטו בה פלסטינים בעתיד".
גלנט גם מתח כאמור ביקורת פומבית על התנהלות נתניהו והזהיר כי מחוסר החלטיות בהיבט המדיני. "סופה של המערכה הצבאית חייב להיות מעוגן במעשה מדיני", הדגיש גלנט. "המחשבה המדינית היא שמובילה את המעשה הצבאי וחוסר החלטה מדיני עלול לפגוע בהתקדמות הפעולה הצבאית. הנחתי בפני חברי הקבינט תוכנית, וחובתה של הממשלה לדון בה ולקבוע את יעד המלחמה".
בתשובה לשאלת ynet על פתרון מדיני בגבול הצפון, יממה לאחר שמירה וברק איילון נהרגו מירי נ"ט בכפר יובל, השיב גלנט: "אנחנו עדיין מעדיפים פתרון מדיני, אבל שעון החול התהפך. הטייסים שלנו מוכנים למה שיידרש". עוד הוא אמר כי "האירוע ייפתר באחת משתי דרכים - או הגעה להסדר מדיני מוסכם או לחילופין פעולה מלחמתית של צה"ל שתאפשר את חזרת התושבים לבתיהם. אנחנו מעדיפים פעולה הסכמית אבל אם לא - נלך לצבאית. חיזבאללה משלם מחירים גבוהים, חיילי צה"ל מכים בו אך יש גם מחירים לצערינו. אנחנו נגיע לרגע לפעול אם לא תהיה לנו ברירה אחרת".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"התמרון האינטנסיבי בצפון הרצועה הסתיים". גלנט במסיבת העיתונאים
(צילום: טל שחר)
גלנט, שאתמול אמר כי צריך להסדיר את נושא הכנסת הפועלים מיו"ש לישראל, נשאל אם לפיגוע המשולב שאירע היום ברעננה ישנה השפעה על עמדה זו, והשיב כי "הלחץ הצבאי ביו"ש, לצד התמונות מעזה וההצלחות של צה"ל שם, יוצרים בשטח מוטביציה גבוהה לביצוע פיגועים". הוא הוסיף כי "הדרך לנקז את הדברים האלו היא באמצעות שסתומים שיאפשרו גם עבודה ופרנסה לאזרחי יו"ש. צריכים להבין שגם לאורך השנים הבאות יהודים וערבים יחיו מעבר הירדן המערבי, בשני צידיו".
העימות בזמן המלחמה נתניהו לגלנט עלה מדרגה ביום שבת, כששר הביטחון נטש את ישיבת קבינט המלחמה אחרי שראש המל"ל צחי הנגבי - מאנשיו של ראש הממשלה - לא אישר לשתף בה את ראש המטה של גלנט, שחר כץ. לטענת נוכחים בישיבה, גלנט הגיע אליה באיחור של כמה דקות, כשהמזכיר הצבאי שלו כבר נכח בדיון. גלנט נכנס עם כץ, אבל הנגבי הבהיר לו שכמו שאף אחד לא מביא עוזרים - הוא לא יביא עוזרים שלו. "גם אתה עוזר", ענה גלנט להנגבי, ואמר לו שהוא השר הביצועי היחיד בקבינט המלחמה וראש המטה שלו מיישם את ההחלטות האזרחיות, ולכן הוא צריך להישאר.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ ונתניהו. "משלת החירום - תנאי לניצחון במלחמה"
(צילום: עמית שאבי)
השניים לא הגיעו להבנה וגלנט קם ויצא מהדיון כשהוא מפטיר: "פשוט תפסיקו להפריע לי לעבוד. אתם פוגעים בזרוע הביצועית להחלטות המתקבלות בחדר הזה". גורמים שנכחו בדיון אמרו שהם חשו מבוכה בסיטואציה המתנהלת בזמן מלחמה: "זו התנהגות קטנונית של השניים. המלחמות ביניהם פוגעות בביטחון".
בתוך כך, כחלק מדילול הכוחות המשמעותי ביותר של צה"ל ברצועת עזה מתחילת התמרון הקרקעי, הוחלט על יציאתה מהרצועה של אוגדה 36, הכוללת את חטיבת גולני. ברצועה נותרו כעת שלוש אוגדות לוחמות, לצד כוחות מיוחדים שממשיכים להילחם בכלל חלקי הרצועה: אוגדה 98 שבחאן יונס, אוגדה 99 שמחזיקה את פרוזדור נצרים ואוגדה 162 שנכנסת לפשיטות חטיבתיות קצרות בצפון הרצועה ואחראית על ציר החוף הצפוני.

מצה"ל נמסר כי כחלק מתוכנית הלחימה, אוגדה 36 תצא לתקופה של הגברת מוכנות. בצה"ל אמרו כי הם מקיימים הערכת מצב שוטפת תוך כדי המלחמה, שתכליתה לתכנן את פריסת הכוחות בהתאם להערכת מצב, תוך שמירה על גמישות מבצעית וכשירות הכוחות. בהמשך לכך, ציינו, הוחלט על יציאה של כוחות אוגדה 36 לתקופת רענון, אימון והגברת כשירות. לפי ההודעה, בתום תקופת ההתרעננות ובהתאם להערכת המצב יוחלט על המשך הפעילות המבצעית של כוחות האוגדה לפי הצורך המבצעי.
הרמטכ"ל ביקר היום ביחידת יהל"ם של חיל ההנדסה הקרבית, ואמר: "במערכה הזו אנחנו אומרים אמירה מאוד ברורה לכל האזור - מדינת ישראל רוצה לחיות כאן, רוצה להתפתח קדימה בשגרה, אבל כשיש איומים כאלה וכשקורים דברים כאלה כל המדינה וכל האוכלוסייה נרתמים לבוא ומוכנים לעשות הכל, כולל סכנת חיים".
"מי שיתעסק איתנו בצורה הזו, יקבל תשובות מאוד נוקבות, מאוד חזקות, מאוד נחושות. כך היה במאה הימים האחרונים, וכך יהיה קדימה עד שנמלא את כל המשימות, עד הניצחון", הוסיף רא"ל הלוי. "היום בלילה אנחנו נוציא כוחות בעזה להמשיך להילחם במחבלים, נוציא כוחות ביהודה ושומרון להמשיך להילחם בתשתיות טרור, נוציא כוחות בגבול לבנון להמשיך להילחם ולהשמיד תשתיות טרור".