השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התראיין לעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, וביקר את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "במקום לתת לנו גיבוי מלא, הוא עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין", אמר בן גביר לעיתון האמריקני.
2 צפייה בגלריה
"פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל". בן גביר וביידן
"פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל". בן גביר וביידן
"פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל". בן גביר וביידן
(צילום: יואב דודקביץ', EPA)
עוד ציין בן גביר כי הוא חושב שממשל ביידן "פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל", וכי הוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.
על רקע "כנס הניצחון", שקרא להתיישב בחבל עזה ובצפון השומרון כתשובה לטבח 7 באוקטובר, שטח בן גביר בריאיון את תוכניתו להגירה מרצון של תושבי עזה. לדבריו, לעודד עזתים להגר מרצון למקומות ברחבי העולם באמצעות תמריצים כספיים זה "הפתרון ההומניטרי האמיתי". ועידה בינלאומית, לדבריו, עשויה לסייע במציאת מדינות המוכנות לקלוט פליטים פלסטינים. עוד אמר כי יש פלסטינים שיהיו פתוחים לדיון על זה, בין השאר בהתבסס על חומר מודיעיני שקיבל כשר. הוא סירב לפרט.
בן גביר, שרקד עם הנוכחים בעת הגעתו לכנס לפני כשבוע, סיפר בתחילת נאומו כי הוא ורעייתו עברו לפני 19 שנה להתגורר בגוש קטיף, אלא שאז הונף באולם שלט שעליו נכתב "רק טרנספר יביא שלום". כמה מהנוכחים החלו לצעוק "טרנספר", ובן גביר אמר בתגובה: "הם צודקים, לעודד מרצון שילכו מכאן". כמה סדרנים הורידו את השלט, ובן גביר אמר: "בריחה מביאה מלחמה. צריך לחזור הביתה ולשלוט על השטח וכן גם להציע פתרון לעידוד הגירה וחוק עונש מוות למחבלים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הוא צריך לבחור לאיזה כיוון הוא הולך". נתניהו
(צילום: יריב כץ)
מלבד זאת, בכתבת הפרופיל, שבה מוצג בן גביר כמי שברשותו מספיקה תמיכה פנימית בקואליציה כדי "לערער את שלטונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו", ציין השר לביטחון לאומי כי הוא "מוכן להשתמש בכך". לדבריו, "נתניהו נמצא בצומת דרכים, והוא צריך לבחור לאיזה כיוון הוא הולך".
עם זאת, בן גביר אמר לעיתון האמריקני כי הוא לא ממהר לזנוח את תמיכתו בנתניהו. הוא ציין כי הוא צופה "השתלטות של ממשלת מרכז-שמאל" - והוסיף כי הקריירה שלו רק התחילה. "ברוך השם, אני אגיע רחוק", סיכם את הריאיון.
נתניהו מרבה להגיד בשיחות שהוא מנהל גם עם מדינאים, שיש עסקאות שהוא לא יוכל להעביר בגלל ההרכב הממשלתי הנוכחי. באיום נוסף של בן גביר בשבועות האחרונים לפרוש, כתב בחשבונותיו ברשתות החברתיות כי "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה". בעוצמה יהודית הבהירו לפני ימים אחדים: "זה קו אדום. אם תיחתם עסקה מופקרת כזאת, של שחרור 2,000 מחבלים רוצחים והפסקת לחימה ממושכת - אין לבנימין נתניהו ממשלה איתנו".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת חריפה על הריאיון, וכתב בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר): "הריאיון שנתן בן גביר לוול סטריט ג'ורנל הוא פגיעה ישירה במעמדה הבינלאומי של ישראל, פגיעה ישירה במאמץ המלחמה, מזיק לביטחון ישראל ובעיקר מוכיח שהוא לא מבין כלום במדיניות חוץ. הייתי קורא לראש הממשלה לרסן אותו, אבל אין לנתניהו שום שליטה על הקיצונים בממשלתו".
השר בני גנץ הוסיף: "מותר שיהיו מחלוקות, גם עם בת בריתנו הגדולה והחשובה ביותר, אך עליהן להתנהל בפורומים הרלוונטים ולא בהתבטאויות חסרות אחריות בתקשורת, שפוגעות ביחסים האסטרטגיים של מדינת ישראל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי בעת הזו. ראש הממשלה צריך לקרוא לסדר את השר לביטחון לאומי, שבמקום לטפל בסוגיות ביטחון הפנים - גורם נזקים אדירים ליחסי החוץ של ישראל".
גם יו"ר ש"ס וחבר קבינט המלחמה אריה דרעי ביקר במרומז את בן גביר. "תודה לך נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. עם ישראל יזכור לעולם איך עמדת לימין ישראל באחת מהשעות הקשות ביותר שלנו. אתה ואמריקה מלכות של חסד. גם בין ידידים וחברים יש חילוקי דעות. אתה משלם מחיר אישי ופוליטי כדי לעזור לנו ועל כך נודה לך לעולם. אלוקים ישמור אותך ואת אמריקה", כתב בטוויטר.