קרוב ליומיים אחרי שהמרד של קבוצת וגנר שבראשה עומד יבגני פריגוז'ין נעצר בדרך למוסקבה, עדיין לא ברור איפה נמצא המנהיג. הערב (שני) פרסם הקלטה בת 11 דקות, ובה אמר בין היתר כי הוא ואנשיו לא תכננו להפיל את השלטון. "התחלנו בצעדה שלנו בגלל אי-צדק. לא הראינו שום תוקפנות. אנחנו הותקפנו בטילים ומסוקים", אמר. "הסתובבנו כדי למנוע שפיכת דם של חיילים רוסים".
הטלטלה ברוסיה – עוד כותרות:
8 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
יבגני פריגוז'ין יוצא ממפקדת המחוז הצבאי ברוסטוב על הדון, אל הציבור שמתקרב ללחוץ את ידו
פריגוז'ין, בצאתו מרוסטוב על הדון. למרות ההקלטה, עדיין לא ברור איפה הוא
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף כי מטרת הצעדה הייתה למנוע השמדה של קבוצת וגנר, וציין כי הצעדה הייתה דוגמה של "כיתת אמן" לאופן שבו אמורה הייתה להיראות הפלישה לאוקראינה. "הצעדה חשפה בעיות אבטחה קשות במדינה", אמר פריגוז'ין, שעל פי ההסכם שנרקם בתיווכו של רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמור היה לעבור לבלארוס. בהקלטה הוא אמר כי לוקשנקו הציע לו פתרונות שבמסגרתם תוכל קבוצת וגנר להמשיך להתקיים בשטח בלארוס - אך לא פירט. מאז הרגע שבו עזב בחיוכים ובלחיצות ידיים את העיר רוסטוב על הדון, פריגוז'ין לא נראה בציבור.
מנהיג קבוצת שכירי החרב טען כי משרד ההגנה הרוסי תכנן שהקבוצה תחדל להתקיים ב-1 ביולי. "אף אחד לא הסכים לחתום על חוזה עם המשרד, כי כולם יודעים היטב מהחוויה הנוכחית ומהחוויה שלהם ב'מבצע הצבאי המיוחד' (המלחמה באוקראינה) שזה יוביל לאובדן של היכולת להילחם", הוא אמר. למרות זאת, הוא הבהיר כי כמה לוחמים כן חתמו על חוזים עם משרד ההגנה - אבל טען שמספרם מינימלי. "הלוחמים האלה, שהחליטו שהם מוכנים לעבור למשרד ההגנה, עשו זאת. מספרם מוערך באחוז או שניים", הוסיף פריגוז'ין.
בינתיים, ברוסיה הבטיחו לבדוק מעורבות של מדינות המערב במרד, שם טענו כי הוא חשף "סדקים של ממש" בצמרת הרוסית. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום כי שירותי המודיעין של רוסיה חוקרים מעורבות אפשרית של סוכנויות ביון מערביות במרד. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מצידו אמר כי ארה"ב ובעלות בריתה לא היו מעורבות בכך. "הבהרנו את זה, שאין לנו שום קשר", אמר ביידן.
בתקשורת הרוסית דווח כי שר החוץ לברוב אמר ששגרירת ארה"ב ברוסיה לין טרייסי אותתה קודם לכן לעמיתיה הרוסים שארה"ב לא הייתה מעורבת במרד, והביעה תקווה שהארסנל הגרעיני יישאר בטוח. לטענת לברוב, השגרירה האמריקנית גם אמרה שהמרד הוא עניין פנים-רוסי.
8 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים
לברוב. קיבלו איתות מארה"ב
(צילום: EPA )

לברוב נשאל בריאיון בערוץ הטלוויזיה RT אם בידיו הוכחות לכך שאוקראינה או שירותי מודיעין מערביים היו מעורבים במרד, והשיב: "אני עובד במשרד שלא אוסף הוכחות על פעולות בלתי חוקיות. אבל יש לנו מוסדות כאלה, ואני מבטיח שהם כבר מבינים את זה".
לפני הודעתו של פריגוז'ין, המפקדה המרכזית של קבוצת וגנר, ששוכנת בעיר סנט פטרסבורג, הודיעה היום כי היא ממשיכה לעבוד "כרגיל". "למרות האירועים שקרו, המרכז ממשיך לעבוד כרגיל, ובהתאם לחוק הרוסי", הודיעה הקבוצה. לצד המשך פעילות המפקדה, גם הגיוסים לקבוצה נמשכו בשורת מחוזות ברוסיה.
בעיר נובוסיבירסק שבסיביר נתלו היום מחדש הכרזות של קבוצת וגנר על הבניין שבו היא פועלת. "הגיוסים ממשיכים", אמר אחד מאנשי הקבוצה בעיר. הכרזות בנובוסיבירסק הוסרו אתמול מהבניין, יממה אחרי המרד. גם בעיר טיומן, שממוקמת כ-2,000 ק"מ ממזרח למוסקבה, נמשכה פעילות הקבוצה כרגיל. "אנחנו עובדים בתיאום מראש, כל יום", אמר איש הקבוצה לסוכנות הידיעות הרוסית TASS.
8 צפייה בגלריה
משטרת רוסיה חוסמת את הכניסה לבניין של קבוצת וגנר ב סנט פטרבורג
משטרת רוסיה חוסמת את הכניסה לבניין של קבוצת וגנר ב סנט פטרבורג
היום היא כבר עבדה. המפקדה של קבוצת וגנר בסנט פטרסבורג
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
מחסומים של כועובד מסיר כרזת פרסום לקידום שירות בקבוצת שכירי חרב פרטית של וגנר בפאתי סנט פטרסבורג רוסיהחות הביטחון הרוסים בכניסה ל מוסקבה רוסיה מרד של קבוצת וגנר
מחסומים של כועובד מסיר כרזת פרסום לקידום שירות בקבוצת שכירי חרב פרטית של וגנר בפאתי סנט פטרסבורג רוסיהחות הביטחון הרוסים בכניסה ל מוסקבה רוסיה מרד של קבוצת וגנר
(צילום: רויטרס / Anton Vaganov)
ההסכם שהושג עם הקרמלין בתיווך לוקשנקו, לפי דוברו של פוטין, קובע כי "קבוצת וגנר" אמורה להתפרק למעשה. הלוחמים שהצטרפו למרד של פריגוז'ין אמורים לקבל חסינות מהעמדה לדין על מעשיהם, ואילו כל שאר לוחמי הארגון נדרשו לחתום על חוזים אישיים מול משרד ההגנה – ולהפוך כפופים למרותו - אולם כפי שטען הערב פריגוז'ין, אף אחד מהם לא מתכוון לעשות זאת.
לפריגוז'ין עצמו, כך נאמר, הובטח כי החקירה נגדו בגין קריאה למרד מזוין תיסגר – אולם הבוקר דיווח העיתון הרוסי "קומרסנט" מפי מקור לא מזוהה כי למרות הודעת הקרמלין, בפועל שירות הביטחון הפדרלי (FSB) הותיר את התיק נגדו פתוח – והוא עדיין חשוד בארגון מרידה מזוינת. לדברי המקור, "עדיין לא היה זמן לשנות את מעמדו של התיק".
פרשנים רבים העריכו כי משטר פוטין לא יכול להרשות לעצמו לסלוח לפריגוז'ין, ולכן ינסה לחסלו כפי שעשה לרבים ממתנגדי פוטין בעבר. פריגוז'ין, לפי הערכות, עשוי לכוון ליעד שבו יוכל להסתתר – אולי באפריקה.

ה"מדריכים" ימשיכו באפריקה?

קבוצת וגנר, שהחלה את פעילותה ב-2014 במלחמה במזרח אוקראינה ומשם התרחבה לסוריה ולוב, פועלת גם באפריקה שמדרום לסהרה. בכל הזירות שבהן נמצאים אנשי וגנר, הם פועלים לשרת את האינטרסים המרכזיים של הקרמלין: דחיקת רגליהם של צבאות המערב, עקירת האידיאולוגיה המערבית, ערעור הדמוקרטיה, הטמעת הרעיון שרק כוח רוסי יכול להשליט סדר – וניצול המשאבים הכלכליים שיש למדינה המארחת להציע, כגון זהב, כסף ויהלומים. אחרי המרד, עלו תהיות סביב המשך פעילותה של קבוצת וגנר שם, אך שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ניסה היום להסיר את הספקות בנוגע לכך.
קבוצת וגנר פועלת בין השאר במאלי וברפובליקת מרכז אפריקה, משם הסיגה צרפת את כוחותיה בשנה שעברה. לברוב אמר כי לפחות ברפובליקת מרכז אפריקה, אנשי קבוצת וגנר צפויים להמשיך לפעול. "כמה מאות אנשים עובדים שם כמדריכים. העבודה הזו, כמובן, תמשיך", הוא אמר.
אנשי כוח וגנר נצפו גם במוזמביק ובסודן, שם מתנהלת מלחמה בחודשים האחרונים בין הנהגת הצבא לבין אנשי כוחות הסיוע המהיר. "קבוצת וגנר מחזירה זהב ומינרלים מסודן, מהרפובליקה המרכז אפריקאית וממאלי", אמר מקור צבאי באירופה. ביום שישי האחרון האשים נשיא צרפת עמנואל מקרון כי רוסיה היא "כוח מערער יציבות באפריקה". לטענתו, "היא עושה זאת באמצעות מיליציות פרטיות שבאות להתעלל באוכלוסיות אזרחיות".
הדרמה ברוסיה, נזכיר, החלה ביום שישי בערב, כשפריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר" שלקחה חלק מרכזי במאמץ המלחמתי של הרוסים באוקראינה, האשים כי הצבא הרוסי תקף את כוחותיו והרג רבים מהם. פריגוז'ין הבטיח נקמה, ועד מהרה השתלטו חייליו, ללא כל התנגדות, על מתקני הצבא בעיר רוסטוב-על-הדון ובעיר וורונז'. משם המשיכו להתקדם לעבר מוסקבה, כשהטנקים והמשוריינים שלהם מוחצים מחסומים שהוקמו בכבישים, וכוחות הביטחון הרוסיים אינם מעמידים מולם התנגדות משמעותית. בצל ההתקדמות המהירה של אנשי וגנר נערכו שלשום במוסקבה לאפשרות של קרבות דמים בעיר: לוחמים הוצבו בעמדות ירי, והתושבים נקראו להישאר בבתים.
8 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי וגנר נסוגים, שלשום. "אף אחד לא הסכים לחתום"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
(צילום: רויטרס)
במהלך האירועים בסוף השבוע אמר פריגוז'ין כי מטרת המרד שלו היא להדיח את שר ההגנה שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב, שאיתם הוא מסוכסך כבר זמן רב ושאותם הוא מאשים בכישלונות הרוסיים באוקראינה. הוא הדגיש כי ההתקדמות למוסקבה אינה "ניסיון הפיכה" אלא "צעידה למען הצדק", וכי מטרתה אינה להדיח את פוטין, אלא את ראשי מערכת הביטחון שלו בלבד. הדהירה של חיילי פריגוז'ין אל מוסקבה עוררה דריכות גדולה במערב, בהתחשב בעובדה שרוסיה מחזיקה בארסנל הנשק הגרעיני הגדול ביותר בעולם, ושפריגוז'ין הוא פושע מלחמה לא פחות מפוטין, ואחראי לשלל מעשי טבח מחרידים באוקראינה, בסוריה וכאמור גם באפריקה.
בשבת בערב, כשהיו כבר מי שדנו באפשרות שמשטר פוטין ייפול, הודיע לפתע פריגוז'ין כי הורה לכוחותיו לסגת בחזרה לבסיסיהם באוקראינה, בעקבות הסכם שהושג עם הקרמלין בתיווכו של הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו.