האוליגרך הרוסי יבגני פריגוז'ין, בעל בריתו הקרוב של הנשיא ולדימיר פוטין ומי שעומד בראש ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר", האשים אמש (שישי) את הנהגת הצבא הרוסי בהרג של "מספר גדול מאוד" של לוחמי ארגונו בתקיפה של מחנות שבהם שהו הלוחמים. "הרשע של הנהגת הצבא הרוסי חייב להיעצר", אמר פריגוז'ין, שהבטיח לנקום, ובפועל נשמע כמי שמכריז מלחמה על הנהגת הצבא הרוסי. בהמשך, פריגוז'ין אף אמר כי הוא ו-25 אלף מלוחמיו מוכנים למות "למען המולדת" וכדי "לשחרר את העם הרוסי" מההנהגה הצבאית.
7 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
יבגני פריגוז'ין. "יש 25 אלף מאיתנו. נראה סכנה בכל מי שינסה להתנגד, נשמיד אותו"
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
משרד ההגנה הרוסי דחה את טענותיו של פריגוז'ין, וטען כי מדובר בפרובוקציה. "ההאשמות שלו לא תואמות את המציאות", אמרו במשרד. שירות הביטחון של רוסיה טען כי האשמותיו "חסרות בסיס" וקרא לפתוח בחקירה נגדו בגין קריאה למרד מזוין. בינתיים, פריגוז'ין הודיע כי לוחמיו חצו את הגבול מאוקראינה לרוסיה, וכי הם מוכנים "ללכת את כל הדרך" נגד צבא רוסיה. לאחר מכן טען כי כוחותיו הפילו מסוק צבאי רוסי. "מסוק פתח באש לעבר שיירה אזרחית, והוא הופל על ידי היחידות של 'וגנר'", אמר פריגוז'ין בהודעה קולית. הוא לא ציין את המיקום שבו התרחשה התקרית לטענתו.
בהודעה קולית שפורסמה בטלגרם, אמר פריגוז'ין כי הלוחמים שלו נכנסו למחוז רוסטוב שבדרום רוסיה, והוסיף כי הם ישמידו כל אחד שיעמוד בדרכם. מושל מחוז רוסטוב הגבול באוקראינה, וסילי גולובב, קרא לתושבי המחוז להישאר רגועים ולא לצאת מבתיהם. "רשויות אכיפת החוק עושות כל מה שנדרש כדי להבטיח את ביטחון תושבי האזור. אני מבקש מכולם לא לצאת מהבית אלא אם כן זה הכרחי", אמר גולובב בהודעה שפרסם בערוץ הטלגרם שלו.
7 צפייה בגלריה
חיילים חמושים רוסטוב על הדון רוסיה
חיילים חמושים רוסטוב על הדון רוסיה
חיילים חמושים בעיר רוסטוב על הדון, הלילה. אבטחה מוגברת ברוסיה, שמאשימה את פריגוז'ין במרד
(רויטרס)
גם מושל מחוז ליפצק, שנמצא 420 קילומטרים דרומית למוסקבה, הודיע על "הגברת אמצעי הבטיחות" במחוז. "נשקיע תשומת לב מיוחדת בהגנה על תשתיות חיוניות", כתב בטלגרם המושל איגור ארטמוב. הוא קרא לתושבים "להישאר רגועים" ולהימנע מלנסוע דרומה - לאזור הגבול בין רוסיה לאוקראינה. במחוז וורונז', הממשלה המחוזית הפצירה בתושבים להימנע מכביש מהיר שמחבר בין המחוזים הדרומיים למוסקבה - מכיוון ששיירה צבאית נוסעת עליו.
"אלה שהשמידו את הבחורים שלנו, שהשמידו את חייהם של עשרות רבות של אלפי חיילים רוסים, ייענשו", הבטיח פריגוז'ין בהקלטות שפורסמו בערוץ הטלגרם שלו. "כל מי שינסה להתנגד - אנחנו נראה בו סכנה ונשמיד אותו לאלתר. כולל כל מחסום בדרכנו וכל כלי טיס שנראה מעל ראשינו". הוא הוסיף: "יש 25 אלף מאיתנו, ואנחנו הולכים להבין למה מתרחש כאוס במדינה".
הפרטים על מה שהתרחש באותה תקיפה, אמר פריגוז'ין, רק הולכים ומתגלים. "שר ההגנה הגיע במיוחד לרוסטוב למבצע להשמדת קבוצת וגנר", הוא האשים. בתיעוד לא מאומת, שפורסם באחת מקבוצות הטלגרם של קבוצת וגנר, נראו תמונות של שריפות קטנות ביער, לצד עצים כרותים בחלקם. "מתקפת טילים שוגרה על מחנות קבוצת וגנר. הרבה קורבנות. לפי עדי ראייה, התקיפה בוצעה מהעורף - כלומר בידי הצבא של משרד ההגנה הרוסי", נכתב תחת התיעוד.
7 צפייה בגלריה
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב ושר ההגנה סרגיי שויגו. "קבוצת וגנר" לא תחתום על החוזה ותהיה כפופה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
פריגוז'ין ופוטין, בעבר. חקירה בגין קריאה למרד מזוין
פריגוז'ין ופוטין, בעבר. חקירה בגין קריאה למרד מזוין
פריגוז'ין ופוטין, בעבר. חקירה בגין קריאה למרד מזוין
(צילום: AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כך נמסר, עודכן בפרטים. הקרמלין מסר כי כל הצעדים הנדרשים ננקטים - וכעבור חצי שעה הודיע שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה - FSB - כי פתח בחקירה נגד פריגוז'ין, בגין קריאה למרד מזוין. "הגרדיאן" דיווח כי ה-FSB אף את אמירותיו כ"קריאה למלחמת אזרחים מזוינת". לפי הדיווח של "הגרדיאן", גורמי תביעה ברוסיה אמרו כי אם פריגוז'ין יורשע, הוא עשוי להיכנס לכלא ל-12 עד 20 שנה.
לפי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית Interfax, ה-FSB אף קרא ללוחמים של פריגוז'ין "לא לבצע את ההוראות הפליליות והבוגדניות שלו, אלא לתפוס ולעצור אותו". לפי הדיווח של "הגרדיאן", שירות הביטחון גם קרא ללוחמים "לא לעשות טעויות שאי אפשר לתקן אותו ולהפסיק את הפעולות התקיפות נגד העם הרוסי".
לפי סוכנות הידיעות הרוסית TASS, גורמי ביטחון אמרו כי במוסקבה נערכים לצעדים ממשיים - ואף אבטחו את כל "המתקנים החשובים" בעיר הבירה, בהם בנייני ממשלה. ברשתות החברתיות היה ניתן לראות תמונות וסרטונים רבים של רכבים צבאיים נוסעים ברחבי מוסקבה. ראש העיר מוסקבה, סרגיי סוביינין, אמר כי צעדים "נגד טרור" ננקטו בבירה כדי להגביר את הביטחון, בהם מחסומים בכבישים.
גם הגנרל סרגיי סורוביקין, סגן מפקד "המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה, הגיב לדברים של פריגוז'ין, וקרא ללוחמים של ארגון שכירי החרב להפסיק את התנגדותם להנהגה הצבאית הרוסית ולחזור לבסיסים שלהם. "אני מפציר בכם להפסיק, האויב רק מחכה שהמצב הפוליטי הפנימי במדינה שלנו יחמיר", אמר סורוביקין בסרטון שפורסם בטלגרם.
7 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
"אני מפציר בכם להפסיק, האויב רק מחכה שהמצב הפוליטי הפנימי במדינה שלנו יחמיר". לוחמים מ"קבוצת וגנר" על גג בבחמוט
(צילום: רויטרס)
פריגוז'ין מצידו אמר כי "זו לא הפיכה צבאית - אלא צעדה למען הצדק. המעשים שלנו בשום צורה לא יפריעו לכוחות". לפי הדיווח של "הגרדיאן", ראש "קבוצת וגנר" גם קרא לאנשים שייתקלו בלוחמיו "להישאר רגועים, לא להיכנס לפרובוקציות ולהישאר בבתים. אחרי שנסיים את מה שהתחלנו, אנחנו נחזור לחזית כדי להגן על מולדתנו". פריגוז'ין טען גם כי שויגו הורה להסתיר גופות של 2,000 מלוחמי "קבוצת וגנר" בחדר מתים בדרום רוסיה.
עוד גורם שהביע התעניינות במתיחות הגואה בין פריגוז'ין להנהגה הרוסית הוא צבא אוקראינה, שהודיע כי הוא "מתבונן" במתרחש. מפקד המודיעין הצבאי האוקראיני קירילו בודנוב ציין כי הוא "מאמין שהפלגים הרוסיים היריבים החלו 'לטרוף' אחד את השני בשביל כוח וכסף". משרד ההגנה הרוסי טען מצידו כי הכוחות האוקראיניים מתכננים לנצל את הכאוס שנוצר ולתקוף בסמוך לעיר בחמוט שבמזרח אוקראינה.

נגד שליטה של משרד ההגנה בקבוצה

"קבוצת וגנר", נזכיר, היא מיליציה רוסית פרטית שהחלה את פעילותה ב-2014, עם פרוץ הקרבות מול המורדים במזרח אוקראינה, ומשם היא התרחבה לסוריה, לוב ואפריקה שמדרום לסהרה. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה לקחו שכירי החרב של "קבוצת וגנר" חלק משמעותי במלחמה. בין השאר, הם הובילו את הלחימה לכיבוש העיר בחמוט שבמחוז דונייצק. לאורך הלחימה, שבה ספג ארגונו יותר מ-10,000 הרוגים, התעמת פריגוז'ין שוב ושוב עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ועם הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, בטענה שהם מונעים ציוד ותחמושת מלוחמיו ומחבלים בכוונה בהתקדמותם.
החודש, כחלק מהיערכות לשלב הבא של הקרבות, פרסם משרד ההגנה הרוסי הודעה שבה הכריז כי כל "יחידות המתנדבים" הרוסיות הפועלות בשטח אוקראינה חייבות לחתום עד 1 ביולי על חוזים ישירים מול משרד ההגנה, כך שמעתה יהיו כפופות לו – ולא יוכלו לפעול על דעת עצמן. בהודעה הובטח לחיילים המתנדבים כי במסגרת החוזים הם יזכו להגנות ולהטבות כמו כל חייל בצבא רוסיה, בכלל זה סיוע למשפחתם במקרה שייפצעו או ייהרגו.
7 צפייה בגלריה
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
נשיא צ'צניה רמזן קדירוב
רמזן קדירוב. "אין ספק מי ינצח"
(צילום: רויטרס)
גורמים באוקראינה וכלי התקשורת ברוסיה תופסים את המהלך כניסיון של הקרמלין ומשרד ההגנה להשיג שליטה ב"קבוצת וגנר". פריגוז'ין מצידו הודיע כי חייליו יסרבו לחתום על חוזים עם משרד ההגנה.
מי שכן מיהר לחתום על החוזים החדשים שדורש משרד ההגנה הוא ארגון "אחמט" של הכוחות המיוחדים הצ'צ'ניים, המסייעים גם הם לצבא רוסיה באוקראינה. הארגון נחשב לצבא הפרטי של שליט צ'צ'ניה רמזן קדירוב, בעל בריתו האכזרי של פוטין, ולוחמיו הואשמו באחריות לכמה מהפשעים המחרידים ביותר שבוצעו נגד אזרחים באוקראינה מאז השנה שעברה. לאחרונה טען פריגוז'ין כי בכירים בקרמלין ובמשרד ההגנה מנסים להצית סכסוך בין "קבוצת וגנר" לבין הלוחמים הצ'צ'נים. הוא אמר כי להערכתו הם לא יצליחו בכך, אך הוסיף שאם בכל זאת יתגלע עימות בין הצדדים – "אין ספק מי ינצח".

"המלחמה - למען שויגו"

כחלק מהסכסוך המתמשך שלו עם שר ההגנה שויגו והרמטכ"ל גרסימוב, פריגוז'ין האשים אתמול את שויגו באחריות ליציאה למלחמה באוקראינה. הוא הסביר כי במלחמה במזרח אוקראינה, שהחלה ב-2014, "אנחנו היכינו בהם והם הכו בנו. ככה זה הלך במשך שמונה שנים עד 2022. לפעמים מספר ההתכתשויות עלה ולפעמים ירד. ב-24 בפברואר (מועד הפלישה לאוקראינה) לא היה שום דבר יוצא מן הכלל. משרד ההגנה מנסה להונות את הציבור והנשיא, ולספר סיפור שהייתה מתקפה מטורפת מצד אוקראינה, שיחד עם גוש נאט"ו אוקראינה תכננה לתקוף אותנו".
לדברי פריגוז'ין, "המלחמה הייתה נחוצה כדי ששויגו יוכל להפוך למרשל ולקבל כוכב שני. המלחמה לא נועדה לפירוז או דה-נאציפיקציה של אוקראינה. היא הייתה נחוצה למען הכוכב הנוסף".

ההאשמות האחרונות של פריגוז'ין הן כאמור רק חלק מסכסוך מתמשך בינו לבין ההנהגה הצבאית הרוסית. לפני כחודש, הצהיר כי בכוונתו להוציא בתוך ימים אחדים את שכירי החרב שלו מהעיר בחמוט במזרח אוקראינה, העיר שבה ניטש הקרב הממושך והקשה ביותר במלחמה.
פריגוז'ין מאשים כבר זמן רב כי הצבא הרוסי "מרעיב" את שכירי החרב שלו ולא מעניק להם את התחמושת הדרושה להם כדי להילחם, ובהצהרה טען כי זו הסיבה להחלטתו להוציא את שכירי החרב מעמדותיהם בבחמוט. הוא הודיע על כך במכתב פתוח ששיגר לבכירי הצבא הרוסי וכן לפוטין עצמו, זמן קצר אחרי שפרסם סרטון קשה לצפייה בערוץ הטלגרם שלו, ובו הוא נראה מתהלך בין שורות של גופות שלדבריו שייכות ללוחמי "קבוצת וגנר" – והאשים במותם את שויגו וגרמיסוב, תוך שהוא מסנן לעברם שלל קללות.
פורסם לראשונה: 23:23, 23.06.23