דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן סיפק התייחסות ראשונה לכנס "החזרה לעזה" שנערך אמש (ראשון) בבנייני האומה בירושלים. הוא אמר בתדרוך עיתונאים: "אנחנו מוטרדים מאוד מההתבטאויות שנשמעו אמש בכנס לגבי הקמה מחדש של התנחלויות בעזה, שזכו לתמיכה מצד כמה שרים בממשלת ישראל".
5 צפייה בגלריה
נשיא צרפת מקרון לצד  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור ב הבית הלבן
נשיא צרפת מקרון לצד  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור ב הבית הלבן
מקרון וביידן. צרפת וארה"ב גינו את "כנס הניצחון" שקרא להתיישב בעזה
(צילום: רויטרס)
הדובר הבהיר כי "ארה"ב אינה תומכת בכיבוש מחדש של עזה על ידי ישראל. הבהרנו לישראל בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שאנחנו מתנגדים להעברה כפויה של אוכלוסייה פלסטינית מעזה. ההתבטאויות בנושא הזה בכנס היו מתסיסות וחסרות אחריות ואנחנו מצפים מראש הממשלה נתניהו לעמוד במילתו כאשר הוא אומר שישראל לא מתכוונת לכבוש את עזה".
גם צרפת מודאגת מההתבטאויות שנשמעו בכנס ודרשה מהרשויות בישראל להתנער מהן. "אנו מגנים את קיום כנס התמיכה בהקמת התנחלויות ברצועת עזה, ובטרנספר של האוכלוסייה הפלסטינית שם אל מחוץ לשטחה, שנערך אתמול בירושלים ושהשתתפו בו כ-10 שרים בממשלת ישראל", אמר דובר משרד החוץ הצרפתי.
עוד הוא אמר: "צרפת מצפה להוקעה ברורה של עמדות אלה מצד הרשויות הישראליות. בהקשר זה, אנ מזכירים שבית הדין הבינלאומי הצהיר לא מכבר על חובתה של ישראל לנקוט בכל האמצעים שבכוחה כדי למנוע התבטאויות מסוג זה ולהעניש בגינן. לא ממשלת ישראל תחליט היכן הפלסטינים צריכים לחיות על אדמותיהם. עתידה של רצועת עזה ושל תושביה טמון במדינה פלסטינית מאוחדת שחיה בשלום ובביטחון לצד ישראל".

5 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר ושלמה קרעי ב כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר ושלמה קרעי ב כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
בן גביר לצידם של ראש המועצה האזורית דגן והשר קרעי בכנס
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
5 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
השרים אחרי שחתמו על האמנה
(צילום: גלעד כהן )
גינויים אלה מגיעים אחרי שאתמול בערב נערך בבנייני האומה בירושלים "כנס הניצחון", שבו נשמעו קריאות לטרנספר לתושבי הרצועה, לצד הקמה מחדש של התנחלויות שם. שרים וחברי כנסת מהקואליציה שהשתתפו בכנס חתמו על "אמנת הניצחון וחידוש ההתיישבות בחבל עזה ובצפון השומרון". הכנס נערך על רקע דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך המלחמה שלפיהם מדובר ב"יעד לא ריאלי".
בכנס נכחו יותר מ-1,000 בני אדם, בהם השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', חיים כץ, יצחק וסרלאוף, יצחק גולדקנופף, עמיחי שיקלי, אורית סטרוק, עמיחי אליהו ושלמה קרעי, וכן חברי הכנסת ניסים ואטורי, צביקה פוגל, יצחק קרויזר, עמית הלוי, מיכל וולדיגר, משה סולומון ולימור סון הר-מלך. במהלך הכנס הוקרן הסרטון שהיווה ראיה נגד ישראל בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בהאג, ובו נראים חיילי צה"ל רוקדים ושרים "למחות את זרע עמלק" ו"אין בלתי מעורבים".
בסביבת ראש הממשלה נתניהו בחרו שלא להתייחס לכנס, וגורמים בסביבתו אמרו כי הוא כבר התייחס לנושא במסיבות עיתונאים קודמות והבהיר שלא תהיה התיישבות בעזה. רוב שרי הליכוד סירבו להתייחס בשמם לאמירות שנשמעו בכנס.

5 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט עם יוכבד ליפשיץ מחאה מחוץ לקריה למען השבת החטופים
גדי איזנקוט עם יוכבד ליפשיץ מחאה מחוץ לקריה למען השבת החטופים
"לא למדו דבר וחצי דבר מאירועי השנה האחרונה". איזנקוט
(צילום: דנה קופל )
בליכוד גיבו היום בהודעה רשמית את משתתפי הכנס, ומסרו: "גם אם יש מישהו שלא אוהב זאת, הליכוד היא תנועה דמוקרטית ובמדינת ישראל יש חופש ביטוי לכולם - גם לימין. ראש הממשלה נתניהו כבר הבהיר שההחלטות הקובעות מתקבלות בקבינט ובממשלה".
השרים בני גנץ וגדי איזנקוט גינו היום את הכנס, ויו"ר המחנה הממלכתי גם מתח ביקורת על נתניהו, שכאמור לא התייחס לאירוע ולא גינה אותו. זאת, חרף חשש מנזק תדמיתי ומדיני לישראל בעולם. "התרענו בפני ראש הממשלה לפני הכנס, מי שרקד ופילג - לא מחליט. מי ששותק ונגרר - לא מנהיג", מסר גנץ. איזנקוט אמר כי "כל מי שהשתתפו אתמול באירוע בבנייני האומה ובעיקר נבחרי ציבור - לא למדו דבר וחצי דבר מאירועי השנה האחרונה, על החשיבות לפעולות בהסכמה לאומית רחבה ועל סולידריות בחברה הישראלית".
למרות הביקורת שלו על נתניהו, גנץ הדגיש כי בכוונתו להישאר בממשלה: "חשוב שנדע ושהעולם ידע - מי שמנהל את קבלת ההחלטות הוא קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני ככלל. מי שרקד ופילג, אינו מחליט, ומי ששותק ונגרר - אינו מנהיג. זה מאוד קשה, אבל בעת הזו, האחריות מחייבת את חבריי ואותי להישאר בקבינט ובממשלה כדי שיתקבלו ההחלטות הקשות והנכונות שבפנינו, כדי לשמור על המדינה של כולנו חזקה ומאוחדת בעת צרה. אנחנו חייבים לוודא שההחלטות האחראיות מתקבלות ולכן אנחנו שם. בהמשך, כשהמצב יתייצב, נחזור לעם, והציבור כולו יאמר את דברו למי שבימים של שותפות גורל בעם, עוסק בגורלו הפוליטי".
5 צפייה בגלריה
מפת התיישבות שהציגו בכנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
מפת התיישבות שהציגו בכנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
"מפת התיישבות חבל עזה" שהוצגה בכנס
(צילום: כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה)
הסתייגות מהמסרים בכנס "החזרה לעזה" הביע הבוקר גם שר הרווחה יעקב מרגי. "זו תקופה מאוד רגישה, צריך איפוק וצניעות. יהיה זמן לכל השאיפות האידיאולוגיות של כל מיני אנשים ושל כל מיני דעות, כרגע מיטב בנינו נמצאים ומחרפים נפשם בעומק רצועת עזה. אנא, לא נכביד עליהם עם הוויכוחים בעורף. יש זמן לכל דבר", אמר בריאיון ברדיו קול ברמה.
השרה אורית סטרוק צייצה: "מטרות המלחמה שהוגדרו בהסכמה רחבה מאוד - לא השתנו. כולנו מחויבים להן, והמלחמה מתנהלת על פיהן (ויש מה לשפר כדי ליישם ולא למסמס). מעבר להסכמות הרחבות - מותר ורצוי שלשליחי ציבור יהיו דעות שונות. גם לשר איזנקוט מותר לאחוז בדעותיו. וגם לנו".