שימוש באזיק אלקטרוני נועד לסייע בשליחת עצורים לחלופת מעצר ולהתריע בפני שירות בתי הסוהר במקרה שהעצור יצא מהמקום שבו נקבע שעליו לשהות. אתמול (שני) נחשף ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet שכבר תקופה ארוכה תקלות טכניות באזיקים האלקטרוניים פוגעות, לכאורה, באמינות המערכת. מתברר שבתקופה האחרונה העלו בשירות בתי הסוהר טענות רבות על אודות התנהלותם של טכנאי חברת G1, החברה שמפעילה את האיזוק האלקטרוני. הטענות עסקו בהתנהלות לא תקינה, לכאורה, של הטכנאים, דיווח כוזב על משימות שלא בוצעו, ואף חשד לקבלת שוחד מעבריינים ששוחררו בפיקוח אזיק אלקטרוני.
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיק אלקטרוני
אילוס אזיק אלקטרוני
אזיק אלקטרוני. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשנת 2020 ניהלה יאחב"ל חקירה רחבת היקף במגזר הערבי ובארגון פשיעה גדול, בחשד לאירועי שוחד ומרמה מצד טכנאים שנשלחים לבתי העצורים, על מנת להתקין ולתחזק את ציוד האיזוק האלקטרוני. החקירה, שהניבה כתבי אישום נגד טכנאים, ביססה את החשד שלפיו הטכנאים שיתפו פעולה עם עבריינים שנמצאים תחת פיקוח, ושיבשו עבורם – בתמורה לתשלום – את פעולת האזיק האלקטרוני כך שהעבריינים המפוקחים יכלו לנוע בחופשיות מבלי שתתקבל על כך כל קריאה במרכז השליטה של יחידת מעוז בשב"ס. במקרה אחר, רשלנות הביאה לכך שטכנאי ניתק מאיזוק אלקטרוני מפוקח כלשהו במקום מפוקח אחר, בשל טעות בזיהוי.
מדובר במעשים שמשמעותם חמורה ביותר. עצור שמשוחרר מהאזיק האלקטרוני מבלי ששב"ס מקבל על כך כל התראה, יכול להימלט מהארץ או לפגוע במי שלדעתו אחראי למעצרו. גורמים בכירים בשב"ס סיפרו אתמול ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" שבנוסף לטענות אלה, גם הציוד שמשמש כיום לאיזוק אלקטרוני בבתיהם של המפוקחים הוא ישן. "היו מקרים שבהם טכנאי לקח מקלט תקול ממפוקח אחד, והתקין אצל מפוקח אחר. כל קריאת שירות כזו זה כסף שהמדינה משלמת לחברה המפעילה", אמרו גורמים בשב"ס.
לפני כשנה אף שיגרו בשב"ס מכתב חריף לחברה המפעילה, G1, שמעסיקה את הטכנאים. "לאחרונה עולות טענות רבות מכלל השלוחות בארץ אודות פערי התנהלות של טכנאי החברה", כתבה סגן גונדר רחלי רייף, מפקדת יחידת מעוז בשב"ס, ופירטה את הליקויים: "בדיקות מהירות ושטחיות של מקום הפיקוח על ידי טכנאים, ושימוש בציוד ישן". במכתב גם תואר מקרה חמור שבו טכנאי שביצע התקנה בבית מפוקח, שכח במקום את התיק שבו ציוד שכולל אמצעי התקנה, אזיקים, תעודת טכנאי ועוד. "מדובר באירוע חמור לכל הדעות, שמצטרף להתנהלות חובבנית שקיימת בקרב חלק מהטכנאים", כתבה סגן גונדר רייף.
2 צפייה בגלריה
שב"ס, ארכיון
שב"ס, ארכיון
שב"ס, ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
במקרה נוסף, לפני כשנה, פוטרה מוקדנית ממרכז השליטה של יחידת מעוז של השב"ס – האמונה על האיזוק האלקטרוני – לאחר שגויסה לעבודה בתפקיד הרגיש על אף שהיה לה עבר פלילי. המוקדנית ניצלה את תפקידה במוקד האיזוק האלקטרוני של שב"ס, נכנסה לרשומות של עבריינים שלא לצורך העבודה, והוציאה משם פרטים לגביהם. צבר האירועים המתמשך מעלה תהיות רבות בנוגע לאמינות המערכת. כאשר כל טעות בביצוע התקנה של איזוק אלקטרוני – ברשלנות או במכוון – עלולה לעלות בחיי אדם, חייב שב"ס לנקוט בכל האמצעים כדי למגר את התופעות שנחשפות כעת.
בתוך כך, מי ששוחרר אתמול למעצר בית באיזוק אלקטרוני הוא סוכן הדוגמניות שי אביטל, שנאשם בעבירות מין בשתי נשים. אביטל השתחרר אתמול אחר הצהריים מכלא ניצן, לאחר שערעור הפרקליטות על ההחלטה לשחררו נדחה.
מחברת G1 נמסר בתגובה: "חברתנו פועלת תחת שב"ס להפעלת תוכנית האיזוק האלקטרוני. לאורך השנים עברו עשרות אלפי מפוקחים בתוכנית וכיום נמצאים בה מעל 1,000 מפוקחים בו־זמנית ובהצלחה יתרה. באשר לטענות ולאירועים המוצגים בכתבה, מדובר באירועים בודדים שמרביתם התרחשו לפני מספר שנים וטופלו על ידי חברתנו בתיאום עם שב"ס. מצער כי בימים בהם מתקיים מכרז חדש לפעילות כה רגישה וחשובה, יש גורמים חיצוניים בעלי אינטרסים המבקשים להשפיע ולחבל בתהליך. שיתוף הפעולה היום יומי של החברה עם שב"ס הוא מוצלח ויעיל בשירות מערכת אכיפת החוק בישראל".
משב"ס נמסר בתגובה: "יחידת הפיקוח האלקטרוני נמצאת בהתקשרות עם זכיין המתפעל את המערכת. בכל מקרה בו עולה חשד לאי-תקינות בהיבטים הטכנולוגיים הקיימים, סגל היחידה פונה לזכיין לקבלת מענה מיידי, לצד בירור מעמיק ומתן טיפול בהתאם. כלל המקרים המפורטים בכתבה מוכרים ליחידה, שפועלת ללא לאות לשמירה והידוק משטר הפיקוח. בימים אלה פירסם שב"ס מכרז חדש, לבחירת אמצעי טכנולוגי חדיש, לצורך טיוב תהליך הפיקוח והתאמתו לטכנולוגיה המתקדמת".