שר המשפטים הבלגי, וינסנט ואן קוויקנבורן, התפטר אתמול (יום שישי) בעקבות מחדל שהוביל לפיגוע שבו נרצחו שני אוהדי כדורגל שבדים בבריסל על-ידי מחבל שהציג עצמו כאיש דאעש.
3 צפייה בגלריה
שר המשפטים של בלגיה וינסנט ואן קיקנבורן
שר המשפטים של בלגיה וינסנט ואן קיקנבורן
"אחריות פוליטית מלאה". שר המשפטים הבלגי
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה זה המחבל מצטלם
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה זה המחבל מצטלם
לא אותר במשך שנים, ביצע פיגוע - וחוסל תוך שעות. המחבל והפיגוע
לדברי ואן קוויקנבורן, בחקירת הפיגוע התגלה שתוניסיה ביקשה ב-15 באוגוסט 2022 להסגיר את המחבל לידיה, והדרישה הועברה כמקובל לשופט הממונה - אך הוא לא דאג שתטופל. "זו טעות אינדיבידואלית בלתי-נסלחת, שהיו לה השלכות דרמטיות", אמר שר המשפטים. "למרות שמדובר בעבודה של שופט עצמאי, אני חייב לקחת אחריות פוליטית מלאה על הטעות הבלתי-מקובלת הזו".
המחבל, אזרח תוניסיה בן 45, הגיש בנובמבר 2019 בקשה למקלט מדיני בבלגיה. הבקשה נדחתה באוקטובר 2020, ומאז הוא שהה במדינה בניגוד לחוק. ב-2021 הרשויות היו אמורות לגרש אותו לתוניסיה - אך לא מצאו את כתובתו. עם זאת, לאחר הפיגוע אותר המקום שבו הוא התגורר תוך שעות ספורות - והוא חוסל.
התקשורת הבלגית דיווחה השבוע שהמחבל היה מוכר למשטרת בלגיה ממעשים של סחר בבני אדם, ו"ממשלה זרה" עדכנה לאחרונה את הרשויות הבלגיות כי הוא עבר הקצנה איסלאמיסטית - אך בלגיה לא הצליחה לאמת זאת ולכן הוא לא הופיע ברשימת סיכוני הטרור שלה.
לצד זה, המחבל הסתבך גם בתקרית שבה תקף אדם במרכז למבקשי מקלט, וב-17 באוקטובר השבוע היה אמור להיערך לו שימוע. בבלגיה תהו כיצד שוהה בלתי-חוקי שהיה מעורב בפלילים ושעלה חשד ממשי לגבי מעורבותו הפוטנציאלית בטרור הסתובב בחופשיות רבה כל כך.
הירי הקטלני בבריסל: שני שבדים נרצחו

3 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
מדינות איסלאמיות קראו לנקום בשבדיה. זירת הפיגוע בבריסל
(צילום: REUTERS/Johanna Geron)
למחדלים הללו מצטרפת ביקורת נוספת על שר המשפטים הבלגי, שמסתובב עם אבטחה משטרתית בעקבות איומים על חייו. שופטים וקציני משטרה בכירים בבלגיה מתלוננים דרך קבע על מחסור בכוח אדם ועומס רב בתיקים פליליים.
הפיגוע אירע במרכז בריסל ב-16 באוקטובר, כ-5 קילומטרים מאצטדיון הייזל שבו נערך המשחק בין נבחרות בלגיה ושבדיה במסגרת מוקדמות אליפות אירופה בכדורגל. היורה, גבר בעל זקן עבות עם כובע בייסבול לבן לראשו וז'קט כתום זוהר לגופו, תועד יורה מנשק ארוך בגבר שנמלט לתוך בניין. לפי דיווחים הוא הספיק לרצוח שני אזרחים שבדים שהיו לבושים בחולצת הנבחרת הלאומית של ארצם, ונמלט על טוסטוס.
במהלך הלילה התנהל מצוד אחד היורה, ובמקביל צצו ברשתות החברתיות סרטונים שבהם הציג את עצמו ודיבר על מעשיו. "אללהו אכבר, השם שלי הוא עבד אל-סלאם אל-גווילאני ואני לוחם למען אללה", אמר המחבל בסרטון שפרסם. "אני מהמדינה האיסלאמית (דאעש). אנחנו אוהבים את מי שאוהבים אותנו ושונאים את מי ששונאים אותנו. אנחנו חיים למען דתנו ומתים למען דתנו. השבח לאללה. אחיכם נקם בשם המוסלמים. הרגתי שלושה שבדים בינתיים, השבח לאללה. שלושה שבדים, כן. מי שעשיתי לו משהו רע – שיסלח לי. ואני סולח לכולם. סלאם עליכום".
לפי רשת RTBF, המחבל פרסם שלל הודעות תמיכה בעם הפלסטיני - ולא מן הנמנע שהפיגוע שביצע קשור למלחמה בישראל. עם זאת, בבלגיה ציינו כי סביר יותר שהמחבל חיפש לפגוע דווקא באזרחי שבדיה בגלל המקרים שבהם מפגינים במדינה שרפו והשחיתו את ספר הקוראן. המעשים הללו עוררו זעם אדיר והפגנות ענק בעולם המוסלמי, והביאו בין השאר מאות בני אדם לפרוץ לשגרירות שבדיה בעיראק. במדינות האיסלאם נשמעות זה זמן רב קריאות לנקום בשבדיה באמצעות פיגועים.