שר הדתות מתן כהנא (ימינה) מתח הבוקר (שני) ביקורת על שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהחזיר לאחרונה לדיון הציבורי את סוגיית הכנסת חמץ לבתי חולים במהלך פסח, שהקימה סערה של ממש בעקבות הפרסום ב-ynet.
המחלוקת נזכיר, החלה לאחר שבבית החולים הדסה תדרכו את העובדים לבקש מהאורחים שלא להכניס חמץ בניגוד לפסיקת בג"ץ - והתעקשו על כך שמדובר בבקשה שעומדת לפי הכללים. על רקע העימות שהתפתח אתמול בנושא בין הורוביץ לבין יו"ר הקואליציה עידית סילמן (ימינה), אמר השר כהנא בראיון לאולפן ynet: "לצערי מדובר בדיון מיותר, כי בסופו של דבר שום דבר לא השתנה מאז שנה שעברה והבג"ץ שניתן לפני שנתיים. לצערי השר הורביץ בחר לעשות איזה סיבוב תקשורתי והכניס אצבע בעין שלנו".
על מהות המחלוקת אמר השר כהנא: "בסוגיות האלה של דת ומדינה, ובמיוחד בנושא החמץ, שום חוק לא יעזור. אם אנחנו רוצים להרחיק אנשים מהיהדות - בואו נעשה חקיקה דתית. אני משוכנע שאם נפנה לאנשים ונגיד להם 'אזרחים יקרים, אנא כבדו את החג ואל תביאו חמץ לבתי חולים בפסח', מרבית אזרחי מדינת ישראל לא יביאו חמץ בפסח לבתי החולים".
1 צפייה בגלריה
ח"כ סילמן והשר הורוביץ. "סתם סיבוב מיותר"
ח"כ סילמן והשר הורוביץ. "סתם סיבוב מיותר"
ח"כ סילמן והשר הורוביץ. "סתם סיבוב מיותר"
(צילום: יואב דודקביץ')
חברת המפלגה שלך עידית סילמן אמרה שאם הוא יאפשר הכנסת חמץ "לא נאפשר לו להיות שר". איך בעצם תעשו את זה? "לעידית סילמן, כמו לשאר חברי ימינה, הזהות היהודית של מדינת ישראל מאוד חשובה. אני משוכנע שהדרך להיאבק על הצביון היהודי זה בהסכמות רחבות ולא בכיפופי ידיים או בהכנסת אצבעות אחד לעין של השני. זה מה שלדעתי מה שעידית סילמן רצתה לבטא".
שר הבריאות לא חוזר בו. הוא רוצה לערער את יציבות הקואליציה? "אני לא חושב שזה מה שהוא עושה. מי שיקרא את המכתב שלו למנהלי בתי החולים יוכל להתרשם שהוא עמד שם על הרישא והסייפא בפסק הדין של בג"ץ. הרישא אכן אומרת שאסור יותר למאבטחים לפשפש בתיקיהם של הנכנסים לבתי החולים. אבל הסייפא מאוד ברורה - על מנהלי בתי החולים לוודא שהכשרות בבתי החולים נשמרת, בוודאי בפסח. לכן מבחינה מהותית שום דבר לא השתנה. זה סתם היה סיבוב מיותר".
לדברי השר כהנא, "אין אזרח ישראלי אחד שחושב שההנחיות שאפשרו לפשפש בתיקיהם של הנכנסים מנעו הכנסת חמץ לבתי החולים. הרי זה מופרך לחשוב את זה. הרבנים שאחראיים על הכשרות בבתי החולים מראש לא התייחסו להיתר הזה לפשפש בתיקים. אחרי שדיברתי עם כמה רבנים של בתי חולים אני יודע להגיד שהם נערכים לשמור על הכשרות למשל על ידי כלים חד-פעמיים. יש מגוון דרכים לעשות את זה".
זה יכול לגרום לעוד סדק בקואליציה? "זו אכן קואליציה מאתגרת. מראש ידענו שאנחנו נכנסים לקואליציה שיש בה ימין, שמאל, מרכז, ערבים, והיא מתבססת על זה שאנשים יימנעו מללחוץ על הנקודות הכואבות האחד של השני. יש מספיק דברים שמסכימים עליהם ועליהם עובדים ביחד".

על שרשרת הפיגועים והמתיחות הביטחונית של השבועות האחרונים אמר השר כהנא: "אני מאוד מוטרד מהמצב הביטחוני. לצערי הטרור הערבי נגד יהודים הוא לא המצאה חדשה ואני מעריך שזה לא ייפסק בקרוב. כשמגיע כזה גל, אנחנו צריכים לדעת להתמודד איתו. אנחנו פועלים בצורה נחרצת כדי למגר את הגל הזה, גם מבחינה הגנתית - פורשים חיילים ושוטרים ברחובות - וגם מבחינה מודיעינית, מעמיקים את האחיזה במקומות רלוונטיים, נוגעים באלה שהיו בקשר עם דאעש ועוד".
ראית את הציוץ של ח"כ בצלאל סמוטריץ' עם תמונות הנרצחים. ראש הממשלה כתב שהוא רוקד על הדם. אתה מסכים? "מדובר בציוץ מתועב, שימוש ציני בדמם של הנרצחים. לנסות לטעון שאנשי ימינה אחראיים על הרציחות האלה זה מתועב".
הבוקר הזכיר כאן ח"כ שלמה קרעי שאתה ובנט, כשישבתם באופוזיציה, "רקדתם על הדם" במקרה של אונס הילדה בנגב. בראיון אצלנו אתה אמרת: "צריך להחליף את נתניהו כי אין משילות בנגב, כי ילדה במושב בדרום לא יכולה ללכת לישון בבטחה". מה ההבדל? "אחרי 12 שנות שלטון של נתניהו, שבהן הופקרו הנגב הגליל ואבדה המשילות, אז באמת הגענו למצב שאיש הישר בעיניו ייעשה במקומות האלה. את הדברים האלה הממשלה שלנו עכשיו מנסה לתקן. מה שעשה פה סמוטריץ' זה פשוט להאשים אותנו באופן ישיר ברצח של 11 אנשים וזה מעשה שפל".