שמונה דקות של מסע הרג בבאר שבע: המחבל מוחמד אבו אלקיעאן רצח הערב (שלישי) ארבעה בני אדם ופצע שניים נוספים, במסע הרג שלפי מפכ"ל המשטרה ארך שמונה דקות. המפכ"ל אמר שהשוטרים הגיעו לזירה ארבע דקות אחרי הקריאה הראשונה, אבל השניים שירו למוות במחבל היו שני אזרחים, בהם נהג אוטובוס. אלו שמות הנרצחים בפיגוע שהותרו לפרסום.
הפיגוע בבאר שבע - כתבות נוספות:
בעקבות הפיגוע, המשטרה תתגבר ממחר בבוקר את המחוז הדרומי בתוספת של כ-120 שוטרים. מפקד מחוז דרום, ניצב פרץ עמר, תיאר בזירה את שאירע: "היום בסביבות השעה 16:00 קיבלנו דיווח למוקד על דקירה, מיד אחר כך התקבל דיווח על אירוע אחר - ואז חיברנו בין הדברים והבנו שיש קשר ביניהם. תוך ארבע דקות הכוחות הגיעו".

8 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
לדברי עמר, "בתחילה נדרס רוכב אופניים, הוא נהרג. אחר כך המפגע המשיך לתחנת דלק, שם פגש אישה ודקר אותה מספר רב של דקירות. הוא עולה לרכב, נוסע ומגיע לכיכר. מגיע לחנות ודוקר שלושה שהיו שם. אחת מהם נהרגה, שניים אחרים נפצעו. הוא מתנגש ברכב שניסה להיכנס בכיכר, ואז דוקר גבר עשרות פעמים והורג אותו".
או אז, שני האזרחים - נהג האוטובוס ארתור חיימוב ותושב הר חברון - ירו בו למוות, לאחר שהמחבל ניסה לדקור גם את חיימוב. "זה אירוע טרגי, קשה", אמר מפקד המחוז והסביר מדוע השוטרים לא היו אלה שנטרלו את המחבל: "האזרחים תמיד נמצאים לפני השוטרים, זמני התגובה שלנו טובים ומהירים".
8 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה בזירת האירוע
קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה בזירת האירוע
המפכ"ל קובי שבתאי וראש העיר רוביק דנילוביץ' במתחם הקניות
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי נטרול המחבל
תיעוד רגעי נטרול המחבל
תיעוד מנטרול המחבל. חיימוב התייצב מול הדוקר
מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, הגיע גם הוא לזירה - והתמודד עם קריאות של אזרחים שהגיעו למקום, בהם אנשי "סיירת בראל" וגם פעילי ימין קיצוני, שקראו לעברו "בושה". הוא אמר: "ראשית תרשו לי להשתתף בצער המשפחות. מדובר במסע הרג מתועב של מחבל שמוכר לגופי הביטחון, שישב בעבר במעצר. מסע רצח שכולל גם דריסה וגם דקירה. לא נתקלנו במסע הרג שכזה זמן רב".
המפכ"ל אמר כי "יש פעילויות בשטח, גלויות ואחרות, על מנת ללמוד את האירוע לעומק. ברמה המשטרתית הארצית הגברנו את הכוננות מחשש לאירועי חיקוי. למיטב ידיעתנו הוא פעל לבד". בתשובה לשאלה מדוע המחבל, שנכלא בעבר לארבע שנים על תמיכה בדאעש, לא היה על כוונת המשטרה, ענה: "יש דברים שאני לא יודע כרגע לענות עליהם".
בעקבות מסע הרציחות חסמו מפגינים את אחד מצירי התנועה הראשיים בבאר שבע - אליהו נאוי, בעבר דרך חברון - בצומת של מרכז הקניות שבו אירע הפיגוע. בעקבות הביקורת, בכיר במשטרה אמר ל-ynet כי לא היו התראות כלשהן משירות הביטחון לגבי המחבל. לדבריו, "המשטרה קטנה לעומת האתגרים שניצבים בפניה, ואנחנו מצביעים על זה כבר תקופה ארוכה".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, זעם על הקריאות לעבר המפכ"ל בזירת הפיגוע: "מפכ"ל משטרת ישראל, רב-ניצב קובי שבתאי, הוא מפקד אמיץ, נחוש וחדור מטרה, כמו גם עשרות אלפי פקודיו, שעושים כולם לילות כימים במטרה לחזק את ביטחון ישראל ולהשיב את המשילות לנגב. ‏אני מגנה את אלו שהעזו לתקוף אותו בשעה כזאת קשה בזירת הפיגוע הערב - תתביישו לכם".

עדי ראייה לפיגוע בבאר שבע: "צעקנו שיוריד את הסכין"

בתיעוד מהזירה נראה הדוקר יוצא מהרכב עם סכין ומתחיל להשתולל. עוברי אורח במרכז הקניות התקהלו סביב המחבל, ונהג אוטובוס זינק לעברו ובמשך כמה שניות כיוון אליו אקדח תוך כדי שהעוברים והשבים עודדו אותו לירות בו וצעקו "תן בו".
הנהג התמהמה מעט ולבסוף צעיר שהבליח מאחור ירה במחבל בגב כמה פעמים והרג אותו במקום. בתיעוד נראו אזרחים נוספים שיצאו מהחנויות, חלקם עם מקלות מטאטא וחלקם עם טלפונים כדי לתעד את המחבל שרוע על הקרקע.
8 צפייה בגלריה
 אירוע הדקירה בבאר שבע
 אירוע הדקירה בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל )
ירון אייזקסון, שהיה בדרכו מחנות מוצרי חשמל לקנות שתייה, שמע את הצעקות מאחת החנויות ורץ לעבר המחבל. "התחלתי לצעור לבחור 'תעצור תעצור'. ראיתי אותו דוקר ובנות שברחו מהמקום", סיפר ל-ynet.
"הוא הסתכל עליי, היה קצת בשוק, המשיך לדקור וברח", הוסיף אייזיקסון. "הוא ניסה לברוח עם הרכב, נתקע במכונית וברח. אחר כך ירו בו". מיד לאחר מכן הוא ניגש לאחת הנשים שנדקרו, הבחין שהתקשרו אליה כמה פעמים וצלצל לבעלה ולבני משפחתה. "לא סיפרתי להם מה קרה, רק אמרתי להם להגיע בדחיפות ואת הטלפון נתתי לשוטר", שחזר.
אקים חרומושין, שעובד בחנות סמוכה, סיפר כי "ראינו את המחבל עם סכין מונפת ופצוע מדמם ליד. רצתי לחנות ולקחתי תיק עזרה ראשונה. אני והמנהל שלי צעקנו לו שיוריד את הנשק. הוא אמר שהוא יהרוג את כולם".
עובר אורח נוסף שחזר כי "ראינו את המחבל עומד עם סכין מונפת. צרחתי שיוריד את הנשק. בסוף הגיע אדם אחר, שנעמד ארבעה מטרים ממנו. הוא לא הניח את הסכין. האזרח הגיע עם אקדח ולא ירה בו, למרות שצעקנו שיירה בו. אחר כך הגיע אזרח אחר שירה בו שלושה כדורים. רצנו לטפל בפצוע שראינו".
8 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
רכבו של המחבל
(צילום: חיים הורנשטיין)
8 צפייה בגלריה
זירת האירוע בבאר שבע
זירת האירוע בבאר שבע
זירת האירוע בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל )
עד ראייה נוסף סיפר שהוא הבחין במחבל יוצא מהרכב וקופץ על אדם מבוגר ודוקר אותו ללא הבחנה. "אחרי שהוא התמוטט והיה על הרצפה הוא נעמד מעליו ולא ידע מה לעשות", סיפר עד הראייה. "הוא ידע שאין לו איך לברוח כי הוא ריסק את האוטו. התקשרתי למד"א ועדכנתי אותם. המחבל פשוט עמד באמצע".