תושבי יישובים באזור עוטף עזה הפנו הבוקר (שבת) קריאות נואשות לכוחות הביטחון למהר ולהתערב, אחרי שמחבלים רבים חדרו ליישוביהם ופתחו באש. בעוד חילופי הירי נמשכים, תושב אחד היישובים באזור אמר ל-ynet: "אנחנו תחת מתקפה, ואף אחד לא בא לעזור לנו. יותר משעה וחצי יש ירי בלי הפסקה. שוחטים אותנו פה, אין צבא ואין כלום".

3 צפייה בגלריה
התקשרו ל משטרה מוקד 100 ללא תשובה
התקשרו ל משטרה מוקד 100 ללא תשובה
תושבי העוטף מתלוננים: אין מענה מכוחות הביטחון
מעט אחרי השעה 8:00 בבוקר עוד סיפר תושב אחד היישובים בעוטף עזה: "מחבלים עוברים בין הבתים ומנסים להיכנס". תושב אחר ביישוב הסמוך לרצועה העיד: "אנחנו ספונים בממ"ד, ולא מצליחים להבין מה קורה. שומעים הרבה ירי. כולנו כאן בהדממה מוחלטת, לא מבינים מה קורה ומרגישים מופקרים. אנחנו לא מעודכנים, רק שומעים המון ירי בלתי פוסק".
יוני סיפר ל-ynet: "אשתי ושתי בנותיי, בנות 3 ו-5, נסעו לאמא של אשתי בקיבוץ ניר עוז. הן דיווחו לי שמחבלים נכנסו לבית ולקחו את בן הזוג של אמא שלה. הם חטפו אותו ועזבו איתו את הבית. אין לי קשר כרגע איתן. הייתה שיחה לפני שעה וחצי ומאז הקשר אבד איתן. אני לא נסעתי איתן ונשארתי במרכז הארץ. מישהו חייב להגיע לשם ולחלץ אותן. אני חייב עזרה".
תושב הדרום שנסע עם רכבו ונתקל במחבלים סיפר: "הייתה מולי חוליה של 30 איש. ירו לי על האוטו. יצאו עם אופנועים והכול. בנס יצאתי משם. הילדים תקועים בבית. כל מי שאין לו M-16 - אסור לו להתקרב לאזור הזה".
תושבת כפר עזה שלחה הודעה שבה כתבה: "מתחננת! לא מצליחים לתפוס אף גורם! יש מחבלים בכפר עזה. תשלחו כוחות לקיבוץ כפר עזה!".
איילת חכים מבארי סיפרה: "מנסים לפרוץ לי הביתה עכשיו מחבלים ואין פה אף אחד. הם דופקים על הדלת שלי. אין פה צבא. אין אף אחד שעוזר לנו. אנחנו לא יודעים מה לעשות. אני בממ"ד עם שני ילדים ובעלי. למה אף אחד לא בא? המחבלים פורצים לנו לבתים והורגים אותנו, שורפים לנו את הבתים. אני חייבת להיות בשקט כדי שהמחבלים לא ידעו שאנחנו כאן".
כשלוש שעות אחרי תחילת המתקפה סיפרה ל-ynet טלי חדד, תושבת אופקים: "בשעה שש בבוקר שמענו אזעקות, ומשבע בבוקר שמענו סירנות, ותוך כדי גם יריות. הבן שלי, שסיים קורס קציני חי"ר, לקח את הנשק שלו והתחיל לרוץ. אנחנו יצאנו אחריו, ושמענו יריות בגן סמוך. המחבלים התבצרו שם והם התחילו לירות בתנועה סיבובית על כל מי שעבר. למזלנו זו הייתה שעת בוקר מוקדמת ואנשים היו עדיין בבתי הכנסת בגלל שמחת תורה. היו צריכות להיות פה עכשיו צהלות ושמחה לשבע הקפות".

3 צפייה בגלריה
מחבל שתועד בפתח אחד הבניינים באזור עוטף עזה
מחבל שתועד בפתח אחד הבניינים באזור עוטף עזה
מחבל שתועד בפתח אחד הבניינים באזור עוטף עזה
חדד סיפרה כי רצה עם בתה ונקלעה לחילופי האש, וכי בנה, שרץ אחרי המחבלים, נפגע בבטנו. לדבריה היו פצועים נוספים: "היה פיצוץ, הם השתמשו ב-RPG. בזמן חילופי היריות שכבתי. כשהכוחות הגיעו עמדתי בתחנה ואמרו לי לשכב על הרצפה". היא אמרה שראתה מחבל נכנס לתוך מיגונית וזורק רימון עשן: "הוא לבש אפוד זוהר כתום, התחננתי ואמרתי שהוא שם, שהמחבל במיגונית. הם (כוחות הביטחון) לא חתרו למגע. היה פה ממש מחדל. המחבל נכנס לתוך הבית". עיריית אופקים פרסמה הודעה רשמית שבה קראה לתושבים שלא לצאת מהבתים.
חמאס פתח הבוקר במתקפת פתע על ישראל, שכללה ירי של מאות רקטות מהרצועה וחדירה של מחבלים ממנה לתוך שטח ישראל. בין השאר תועדו מחבלים נוסעים על כלי רכב ביישובי הדרום ופותחים באש לעבר אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. על פי גורמים באזור, יש אובדן שליטה על מוצב מעבר ארז, ועיקר החדירה מרצועת עזה הייתה מתוכו.
3 צפייה בגלריה
פגיעה רקטה רקטות ברמלה
פגיעה רקטה רקטות ברמלה
זירת פגיעה של רקטה במרכז הארץ, הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)
שעה קלה אחרי פתיחת המתקפה נשא ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, הצהרה מיוחדת, שבה קשר בין מתקפת הפתע המשולבת על ישראל לבין האירועים במסגד אל-אקצא. "הזהרנו את האויב בעבר", אמר דף, "הם תקפו את הת נועה האיסלאמית וחיללו את אל-אקצא". בהצהרתו הכריז דף כי חמאס פותח במבצע צבאי שאותו כינה "מבול אל-אקצא".
דף, שנוהג להתבטא בפומבי רק לעתים נדירות, קרא למחבלים שחדרו הבוקר ליישובי עוטף עזה: "בצעו את התקפותיכם על ההתנחלויות בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותכם". הוא הוסיף: "היום כל מי שיש לו רובה צריך להוציא אותו. זה הזמן שלו, וכל אחד מכם צריך לצאת עם המשאית, הרכב או הגרזן שלו. היום, היסטוריה חדשה נפתחה, היסטוריה מבריקה ומכובדת יותר". ראש הזרוע הצבאית של חמאס קרא גם לערביי ישראל לפעול נגד ישראל.