לאחר המתקפה שלה נגד שר הבריאות ניצן הורוביץ, והאיום המרומז שלה במשבר קואליציוני, יו"ר הקואליציה עידית סילמן זוכה לגיבוי מהאופוזיציה. "לממשלה הזו מגיע הכינוי 'ממשלת שינוי' מכיוון שהיא רוצה לשנות את ישראל ממדינה יהודית דמוקרטית למדינת כל אזרחיה", אמר ח"כ יואב קיש מהליכוד. "עמדת שר הבריאות הורביץ היא חציית קו אדום ערכי ושינוי ממה שמקובל בישראל במשך כל השנים. מדובר בכפיה", אמר שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן.
מוקדם יותר היום (שני) התייחסה סילמן לכך שהורוביץ הנחה את בתי החולים לאפשר הכנסת חמץ בפסח - ואמרה בדיון בוועדת הבריאות בכנסת: "כששר בממשלה אומר שאפשר להכניס חמץ, זה זלזול בכמעט 70% מהציבור. חייבים לכבד את הציבור. לא נוכל לקחת חלק במקום כזה שזו האמירה. אני מצפה משר הבריאות שיכבד את הציבור ואת הקואליציה שבה הוא נמצא, ואת המקומות שיש לנו בהם גם וטו בנושאי דת ומדינה, ויתחשב ברגשות הציבור המסורתי והדת בישראל, כי אנחנו באצבעות שלנו לא נוכל לאפשר לאדם כזה להמשיך ולהיות שר, אם הוא בא וממשיך ואומר את האמירות האלה".
3 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן. עימות בתוך הקואליציה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ. "ויכוח סרק"
(צילום: יואב דודקביץ')
הדברים נאמרו לאחר שהורוביץ שיגר בשבוע שעבר מכתב למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ, ובו דרש לקיים את פסיקת בג"ץ, שמתירה הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח. פנייתו של השר הורוביץ לבתי החולים הגיעה בעקבות הפרסום ב-ynet, שלפיו הנהלת בית החולים הדסה התכוונה להנחות את עובדי המוסד, וכן את ציבור המטופלים והמבקרים, שלא להכניס חמץ לבית החולים במהלך חג הפסח.
ח"כ קיש כתב בטוויטר: "לממשלה הזו מגיע הכינוי 'ממשלת שינוי' מכיוון שהיא רוצה לשנות את ישראל ממדינה יהודית דמוקרטית למדינת כל אזרחיה. זה השינוי שהיא מקדמת - כך בכשרות, בגיור, בכל סממן יהודי במדינה ועכשיו גם בחמץ בבתי החולים".
3 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה ירושלים הנחיות פרוטוקול הכנסת חמץ חג פסח
בית חולים הדסה ירושלים הנחיות פרוטוקול הכנסת חמץ חג פסח
בית החולים הדסה ופרוטוקול החמץ. "סילמן מזלזלת בכולנו"
(צילום: shutterstock)
ח"כ ליצמן, יו"ר סיעת יהדות התורה, אמר: "מבקש לחזק את דברי יו"ר ועדת הבריאות ח"כ עידית סילמן בצורך למנוע הכנסת חמץ בחג הפסח בבתי החולים הממשלתיים. לצערנו, עמדת שר הבריאות הורביץ לאפשר הכנסת חמץ בפסח בבתי חולים היא חציית קו אדום ערכי ושינוי ממה שמקובל בישראל במשך כל השנים. מדובר בכפיה ממשית נגד רוב מוחלט של אזרחי ישראל, שאינם רוצים לפגוע ברגשות שומרי המצוות והמסורת, בהכשלת הבאים בשערי בתי החולים נגד דתם ואמונתם. מעבר לוויכוח הפוליטי הנוקב, ברצוני לשבח את ח"כ סילמן על הבעת עמדה ראויה וחשובה, כפי שנדרש במדינה יהודית".
יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהתפטר מהכנסת עם הרשעתו בעבירות מס, צייץ: "היזהרו מן הצבועים. אלו שהקימו בקולות המחנה הלאומי את הממשלה האנטי יהודית ביותר, הפועלת להכנסת חמץ בפסח בבתי חולים, מנסים להרגיע את מצפונם עם מס שפתיים ריק מתוכן. טובלים ומרצ בידם".
מנגד זכה הורוביץ לחיזוק מתוך הקואליציה. "הוויכוח בין יו"ר הקואליציה לשר הבריאות הוא ויכוח סרק מכיוון שבג"ץ פסק כבר ב-2020 כי האיסור על הכנסת חמץ לבתי החולים אינו חוקתי ולכן הוא בטל", אמרה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו). "יש לזכור כי האנשים שמגיעים לבתי החולים הם קהל שבוי והם לא מגיעים לשם מבחירה. החברה הישראלית מגוונת ואנחנו צריכים להתחשב בכולה. מצד אחד ישנו ציבור גדול מאוד שאיסור החמץ בפסח מאוד חשוב לו וצריך לכבד זאת ומהצד השני יש ציבור אחר שחי על פי ערכים אחרים וגם אותו צריך לכבד. אף אחד לא רוצה שהתמונות של מאבטחים בבתי החולים שמחטטים בתיקים ובודקים אם מבקרים הביאו איתם חמץ יחזרו. אנחנו כחברה צריכים לכבד אחד את השני ולהתחשב ברגשות ובאמונות של האחר".
אורי קידרמנכ"ל ישראל חופשית, אורי קידר. "הישראלים ימשיכו לנהוג בכבוד הדדי ובסובלנות"צילום: גיא גלעד
בפורום החילוני, שעמד מאחורי העתירה לבג"ץ, מתחו גם כן ביקורת על סילמן. "ח"כ סילמן מזלזלת בבג"ץ, בחוק, ובכולנו", אמרו. "בג"ץ פסק באופן חד משמעי, בעתירה שלנו, שאסור לבתי החולים למנוע מהמבקרים ומאנשי הצוות הכנסת מזון פרטי במהלך הפסח. האיסור הזה, והחיפושים המשפילים שהיו נהוגים בכניסה לבתי החולים בחג, הם פגיעה אנושה בפרטיות ובאוטונומיה של המאושפזים, המבקרים ואנשי הצוות. שר הבריאות רק דורש מבתי החולים לקיים את החוק. סילמן מבקשת לפגוע באנשים הכי חלשים והכי חסרי אונים, בחולים אונקולוגיים, בקשישים, ביולדות, בילדים מאושפזים, ולמנוע מהם מזון ביתי ומנחם, במהלך כל חג הפסח".
מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, התייחס גם הוא לנושא ואמר: "נזכיר כי החוק אוסר על חיטוט בתיקים של מבקרים בבתי החולים, בג"ץ הוא שהפסיק את הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים בהנחיית הרבנות הראשית לנבור בחפציהם של ישראלים בבואם לבקר את יקיריהם במצבי חיים מורכבים ממילא. הישראלים ימשיכו לנהוג אלו באלו בכבוד הדדי ובסובלנות, ודווקא בימים מתוחים אלו- ראוי שיניחו לאנשי הביטחון להתעסק בתפקידם ולא לנהל מרדף אחרי מי שרוצה להביא מרק להורה חולה או ילד מאושפז".