שר החינוך יואב קיש מהליכוד אמר הבוקר (רביעי) בריאיון ב-ynet Live, יומיים לאחר אישורו הסופי של ביטול עילת הסבירות, כי "אחד הדברים שבמידה מסוימת דחקו את הממשלה לפעול בתכליתיות כזו היה האירוע שהצבא התערב בחקיקה".
לפי קיש, "זו פעם ראשונה שהצבא נכנס ואומר: 'זה מה שתעשו'. לולא התערבות הצבא והחשש הגדול מיצירת תקדים שצבא מכתיב מדיניות לדרג פוליטי, היה אפשר אולי להתנהל אחרת. האירוע הזה שהצבא נכנס לתוך המקום הזה הוא בעייתי מאוד, ומסוכן לדמוקרטיה הישראלית. הטעות הכי גדולה היא מעורבות הצבא באירועים פוליטיים - את הדבר הזה צריך להפסיק".
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
קיש: "בן גביר לא מנהל את הממשלה, ההחלטה - של נתניהו"
(צילום: מארק ישראל סלם)
טייסים מתלוננים על הקנטות ברחוב, חבריך לממשלה מובילים את זה. "כל פעם שאני שומע אמירות כאלה אני יוצא נגד, אני אומר את זה בצורה ברורה. אני חושב שיש אמירות שלא ראוי שייאמרו. אני גם חושב שהאמירה של איתמר בן גביר על בר הסלטים היא אמירה שערורייתית ומיותרת. ממש ככה. אני חושב שכולנו צריכים רגע לעשות חושבים. לא לדבר, לא להתלהם, ולהבין דבר אחד מרכזי - אנחנו פה בערב תשעה באב, אין לנו בית אחר, אין לנו מדינה אחרת ואין לנו צבא אחר".
נדמה שמי שמנהל את הליכוד זה בן גביר. "איתמר בן גביר לא מנהל את הממשלה, מי שמנהל את הממשלה זה בנימין נתניהו. ההחלטה היא של בנימין נתניהו והוא עושה את זה יחד עם יריב לוין, ועושה את זה בהתייעצויות רחבות גם עם כל ראשי הקואליציה. אבל ההחלטה היא שלו".
2 צפייה בגלריה
אסתר חיות בעצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות
אסתר חיות בעצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות
"לא מעלה על רוחי שבית המשפט יפסול חוק יסוד". הנשיאה חיות
(צילום: נחום סגל)
למה אתם לא לוקחים צעד קדימה, נניח כינוס הוועדה לבחירת שופטים? "הנושא של הכינוס הוועדה למינוי שופטים זה בליבת סמכותו של שר המשפטים. זה חלק מההידברות שצריך לעשות. למעשה, אתם אומרים לי פה עכשיו: 'בוא, אל תידבר ותלך לגמרי למדיניות של הצד השני'. אני חושב שזה אירוע שצריך להידבר עליו, צריך להגיע להסכמות איתו - הסכמות רחבות. בשביל זה לא מכנסים".
אם בג"ץ יפסול את ביטול עילת הסבירות, תקבלו את הפסיקה? "בית משפט שפוסק נגד חוק יסוד יגרום לשבר מטורף בין הרשויות במדינת ישראל. אני לא מעלה על רוחי מצב שבו בית המשפט העליון פוסל חוקי יסוד. עוגן קיומו זה אמון הציבור, זה הקונצנזוס - שמאמינים שמה שקורה בבית המשפט העליון הוא נכון. זה קורה כי יש חוקי יסוד. ביום שבו בית המשפט העליון ייקח איזושהי החלטה בנוגע לחוקי יסוד - יהיה פה שבר אמיתי".