ה-FBI יסייע להאיטי לאתר את המיסיונרים האמריקנים שנחטפו על-ידי כנופיה מקומית. גורמים אמריקנים כבר משתפים פעולה עם הרשויות בהאיטי במטרה לקבוע היכן מוחזקים 17 בני אדם – 12 מבוגרים וחמישה ילדים, הקטן שבהם בן שנתיים. 16 מהחטופים אמריקנים, וחטוף נוסף קנדי.
מחלקת המדינה האמריקנית אמרה אתמול שהיא בקשר שוטף עם בכירים בהאיטי. בהודעתה נמסר שרווחתם ושלומם של אזרחים אמריקנים בחו"ל נמצאים בראש סדר העדיפויות של מחלקת המדינה.
4 צפייה בגלריה
מפגינים ב האיטי פורט או פרינס 2020 מחאה על גל חטיפות
מפגינים ב האיטי פורט או פרינס 2020 מחאה על גל חטיפות
הפגנות על גל החטיפות בהאיטי, אשתקד בפורט-או-פרינס
(צילום: AFP)
קבוצת המיסיונרים, חברי ארגון מאוהיו בשם Christian Aid Ministries, נחטפה ביום שבת על-ידי כנופיית "400 מאווזו" ביישוב גאנטי. היישוב נמצא באזור קרואה-דה-בוקה - אזור שבו שולטת הכנופיה - ממזרח לבירה פורט-או-פרינס. המיסיונרים נחטפו אחרי ביקור בבית יתומים, כשהיו באוטובוס בדרך לשדה התעופה. חברי הכנופיה עצרו את האוטובוס וחטפו אותם באיומי אקדח.
חטיפת המיסיונרים הייתה ימים ספורים אחרי שמשלחת אמריקנית הגיעה להאיטי, והבטיחה לספק משאבים נוספים למשטרה הלאומית של המדינה – בין השאר תוספת של 15 מיליון דולר לצורך המאבק בכנופיות. הפשיעה בהאיטי מוכת האסונות משתוללת בחודשים האחרונים.
בהאיטי - אחת המדינות העניות בעולם - שורר כאוס מאז ההתנקשות בנשיא ז'ובנל מואיז ביולי, ורעידת האדמה הקטלנית באוגוסט שבה נהרגו יותר מאלפיים בני אדם. אלפים נאלצו לעזוב את בתיהם במדינה הקריבית בעקבות אלימות הכנופיות ועברו למקלטים. המונים ניסו להגיע לארה"ב.
4 צפייה בגלריה
צעירים ברחובות הבירה אחרי הצתות
צעירים ברחובות הבירה אחרי הצתות
מהומות בהאיטי אחרי רצח הנשיא מואיז בחודש יולי
(צילום: AP)
לפני קרוב לשנה הכריזה משטרת האיטי על מנהיג כנופיית "400 מאווזו", ווילסון ג'וזף, כעל מבוקש. המשטרה מאשימה אותו בעבירות של רצח, ניסיון רצח, חטיפה וגניבת מכוניות ומשאיות שנשאו סחורות. ג'וזף מכונה "לומו סאנז'ו", כינוי שפירושו: "המוות לא יודע באיזה יום הוא יגיע". רשת CNN דיווחה שהכנופיה של ג'וזף הגדילה את כוחה בשלוש השנים האחרונות. היא מונה עד 150 חברים.
הכנופיה ידועה בעיקר בחטיפות תמורת תשלומי כופר, וחטפה מתחילת השנה עשרות אנשים – כולל זרים. באפריל גבר שטען שהוא מנהיג הכנופיה אמר לרדיו שהוא וחבריו אחראים לחטיפתם של חמישה כמרים, שתי נזירות ושלושה קרובי משפחה של אחד הכמרים. בהמשך החטופים שוחררו.
לפי הרשויות בהאיטי מספר החטיפות עלה בצורה דרמטית במהלך 2021. בשמונת החודשים הראשונים של 2021 היו לפחות 328 חטיפות - לעומת 234 בשנת 2020 כולה. כנופיות בהאיטי הואשמו בחטיפת תלמידי בית ספר, רופאים, שוטרים ונוסעי אוטובוסים.
4 צפייה בגלריה
שביתה כללית ב האיטי במחאה על גל ה חטיפות פורט או פרינס
שביתה כללית ב האיטי במחאה על גל ה חטיפות פורט או פרינס
פורט-או-פרינס, היום. שביתה כללית במחאה על החטיפות והאלימות
(צילום: רויטרס)
לעיתים הכנופיות בהאיטי דורשות כופר של יותר ממיליון דולר תמורת השחרור, ובחלק מהמקרים הן רוצחות את החטופים. מומחה לזכויות אדם בפורט-או-פרינס אמר לניו יורק טיימס שהחוטפים מכנופיית "400 מאווזו" עשויים לדרוש מיליון דולר תמורת שחרורו של כל אחד מ-17 החטופים.
במחאה על המצב במדינה והאלימות של ארגוני הפשע הכריזו היום ארגוני עובדים בהאיטי על שביתה כללית. בפורט-או-פרינס ובערים נוספות היו הרחובות ריקים מהרגיל, ונהגים בתחבורה הציבורית לא הגיעו לעבודה. גם בתי ספר וחלק מהעסקים הצטרפו לשביתה.