5 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
הטיסות כבר לא מלאות. עומס בנתב"ג
(צילום: שמוליק דודפור)
בחצות הליל (בין חמישי לשישי), בהתאם להוראות הממשלה ומשרד הבריאות, הפכו בריטניה ודנמרק למדינות אדומות על פי הגדרת ישראל בשל התפרצות זו האומיקורון בהן. אלו הצטרפו למרבית מדינות אפריקה שכבר נמצאות ברשימה ואליהן יצטרפו בראשית השבוע הבא (בין ראשון לשני) אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, שבדיה ואיחוד האמירויות.
משמעות ההחלטה - מעתה ועד הסרתן של המדינות האדומות מהרשימה, ישראלים לא יוכלו לטוס אליהן. אלו שיחזרו מהן, גם אם שהו בהן לפני הפיכתן לאדומות, יאלצו להיכנס לבידוד של שבועכאשר סוג הבידוד משתנה בין מחוסנים בפעם השלישית שיצטרכו לשהות בבידוד ביתי מלא לשבעה ימים, וללא מחוסנים בשלישית - שיעבירו את שבוע הבידוד באחת משתי מלוניות הקורונה הפועלות כיום בירושלים ובתל אביב.
5 צפייה בגלריה
גדי טנא מהוד השרון, טס לצרפת
גדי טנא מהוד השרון, טס לצרפת
"חייבים להרגיע". גדי טנא לפני הטיסה לצרפת
(צילום: רועי רובינשטיין )
5 צפייה בגלריה
מתווה חוזרי חו"ל ממדינות אדומות
מתווה חוזרי חו"ל ממדינות אדומות
נוהל החזרה ממדינות אדומות
(באדיבות רשות שדות התעופה )
ברשות שדות התעופה גם נערכים לשינויים והחל מחצות כשבריטניה ודנמרק נכנסו לרשימת המדינות האדומות, הוחלט שנוסעיהן ינחתו בטרמינל 1. אל אלו יצטרפו בראשון בלילה נוסעים שינחתו מאיחוד האמירויות, צרפת וספרד, מהן מגיעות טיסות ישירות.
נוסעים מחוסנים או מחלימים המגיעים ממדינות אלו ידרשו לחתום על הסכמון ויוכלו לשהות בבידוד בבית, אלה שלא יחתמו ידרשו לבידוד במלונית ויוסעו על ידי פיקוד העורף. נוסעים שאינם מחוסנים יוסעו לבידוד במלונית עד תוצאות בדיקה שלילית. בכל מקרה שחרור ממלונית לבידוד ביתי מותנה בחתימה על הסכמון.
על אף המגבלה החדשה והאפשרות הסבירה כי יוכנסו עוד מדינות לרשימה האדומה, נדמה כי הישראלים לא חוששים לטוס לחו"ל. עם זאת, היום, לאחר כניסתן של בריטניה ודנמרק לרשימת המדינות האדומות, נרשמה ירידה בכמות הנוסעים בנתב״ג. במהלך היממה הקרובה צפויים לעבור בשער הכניסה המרכזי של ישראל 23 אלף נוסעים. מחציתם ייצאו מהארץ באחת מ-94 הטיסות היוצאות ומחציתם יחזרו אליה ולבידוד באחת מ-85 הטיסות הבינלאומיות שינחתו בנתב״ג.

בין דלפקי הצ'ק אין של הטיסות למדינות יעד אדומות, או כאלו שבדרך להיות אדומות, ישנם כאלו שגרים במדינות אלו והקדימו את טיסתם הביתה, ישראלים שקיצרו את חופשתם או תכננו גם כך לחזור ביום ראשון ואלו שהחליטו שלא לוותר על הטיסה ולספוג את הבידוד הארוך. עבור כולם, כך נדמה, מדובר בחוויית נסיעה קצת אחרת, לא רק בשל מצב הקורונה והחששות, אלא גם לנוכח הביטולים - שכן רבים מהטסים יכלו ליהנות מטיסות שאינן מלאות.

"המשפחה חשובה לי יותר מהחופש"

גדי טנא (53) שטס עם בנו רותם (20) לליון בצרפת ומשם לאתר סקי, סיפר כי השניים החליטו לקחת חופשה לפני עשרה ימים בלבד. "הזמנו את הכרטיסים ופתאום אמרו שנצטרך בידוד של שלושה ימים, עכשיו למעשה הוסיפו לנו עוד כמה ימים בבית וזה לא מבאס אותי. יש לי עסק פרטי אבל העובדים שלי יסתדרו". לדבריו, ההחלטה להשאיר את השדה פתוח טובה, עם זאת, הוא מבקר את הממשלה. "הם צריכים לתת את ההחלטות על מדינות אדומות יותר מוקדם מ-24 שעות, נגיד לשבוע. ככה אנשים לא יבטלו ברגע האחרון. חייבים להרגיע".
נעמי ססי מאור יהודה, שטסה בדיוק באותה שעה לפריז לבקר את נכדיה, אותם לא ראתה מזה חמישה חודשים, סיפרה כי את הכרטיס קנתה מבעוד מועד ושום וריאנט לא היה עוצר אותה. ״אחזור לבידוד, זה לא כל כל נורא כי גם ככה אני בפנסיה", אמרה. גם היא לא חסכה בביקורת. "מייצרים פה פאניקה מיותרת, אבל מקבלי ההחלטות הם אלו שמחליטים. לו היו שואלים אותי לא הייתי עושה את אותן הנחיות למחוסנים בפעם השלישית. מי שאין לו תו ירוק פשוט שלא יטוס ולא ייכנס למסעדה".
5 צפייה בגלריה
טלי מחלב מפתח תקווה ולילך בכר מראשון לציון, טסות לדובאיי
טלי מחלב מפתח תקווה ולילך בכר מראשון לציון, טסות לדובאיי
"נוסעות לחגוג יום הולדת". טלי מחלב ולילך בכר בדרך לדובאי
(צילום: רועי רובינשטיין )
עבור אחרים באותה טיסה, כמו ראובן זנה (24), עולה חדש מצרפת, מדובר בבריחה לפני סגירת השמיים בשביל לבלות מעט עם המשפחה שנותרה בעיר האורות. זנה עדיין מקווה שהמצב ישתנה, אך גם טוען שייתכן ולא היה צריך להטיל מגבלה כזו בכלל. "יש לנו מספיק מגבלות למנוע תחלואה נוספת וזה קצת בעייתי כי מכניסים המון אנשים לבעיה וכולם נדפקים, גם אלו שהתחסנו מלא כמוני. בסופו של יום החלטתי לטוס כי המשפחה חשובה לי יותר מהחופש שלי ובשבילם אכנס לבידוד קצר".
אחרים טסים כדי להתרענן אחרי שנתיים שהשמיים היו סגורים. טלי מחלב מפתח תקווה ולילך בכר מראשון לציון טסו אמש לדובאי, כדי ליהנות וללא מחשבה על הבידוד. "אנחנו נוסעות לחגוג יום הולדת, אמנם חשבנו לבטל בגלל הבידוד אבל בסוף אמרנו שניקח את הסיכון", אמרו השתיים.
5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"חשבנו שבישראל אנחנו מוגנים, אבל זו הייתה טעות". נתב"ג
(צילום: יריב כץ)
בעוד חלק כאמור החליטו לטוס למרות הבידוד שמעבר לפינה, אחרים - כמו שטרנה איסרוב (26), אמריקנית שגדלה בירושלים וגרה כיום בלייפציג בגרמניה - הקדימו את טיסתם כדי לא לקחת סיכון. יחד עם החתול שלה סנסיי, שאותו לקחה חזרה בתיק גב לאחר חופשה בישראל, סיפרה איסרוב כי "עוד מעט חג המולד והחשש שלי היה שגרמניה תהפוך לאדומה בעוד יום יומיים ולא יהיו טיסות".
״גרמניה לא אדומה אבל עוד מעט חג המולד והכול בקורונה זה פוליטיקה", אמרה. "חשבנו בישראל שאנחנו מוגנים ואין קורונה יותר, אבל אנשים הסתובבו ללא מסכות אני חושבת שזו הייתה טעות שנתנו אשליה שזה נגמר. הנגיף לא ילך מכאן בקלות וצריך לחיות עם זה. נכון שזה מבלבל וצריך להתרגל אבל המדינה חייבת להחליט באופן גורף ולא כל 24 שעות. הכי טוב שייקחו צעד וידבקו בו".
הממשלה אישרה הבוקר במשאל טלפוני את תוספת המדינות האדומות. רק שני שרים הצביעו נגד: שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר התפוצות נחמן שי. מיכאלי הסבירה כי "עד שלא יושג מתווה סיוע אמיתי מיידי לתעופה הישראלית, לא אתן יד להמשך הפגיעה בה. רה"מ מוביל בצדק צעדים להגנה מפני התרחבות התחלואה, אבל הממשלה חייבת להבין שכמו שהושג מתווה לתיירות, כך חייב להיות מתווה לתעופה. בלי זה, החברות יקרסו והעובדות והעובדים יפגעו. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה את זה".
המדינות האדומות החדשות יתווספו למדינות שכבר קיימות ברשימת האדומות, רובן מיבשת אפריקה: אוגנדה, איי סיישל, אנגולה, אריתריאה, אתיופיה, אסוואטיני, בוטסואנה, בורונדי, בורקינה פאסו, בנין, בריטניה, גאנה, גבון, ג'יבוטי, גינאה, גינאה ביסאו, גינאה המשוואנית, גמביה, דנמרק, דרום אפריקה, דרום סודן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הרפובליקה המרכז אפריקנית, הרפובליקה של קונגו (קונגו בראזוויל), זימבבואה, זמביה, חוף השנהב, טוגו, טנזניה, ליבריה, לסוטו, מאוריטניה, מאורציוס, מאלי, מדגסקר, מוזמביק, מלאווי, ניגריה, ניז'ר, נמיביה, סאו טומה ופרינסיפה, סומליה, סנגל, סיירה לאון, סנט הלנה (בריטניה), צ'אד, קומורוס, קייפ ורדה, קניה, קמרון, ראוניון (צרפת), רואנדה.