סיעות הכנסת התכנסו בצהריים (יום ב') לישיבות השבועיות שלהן, כשברקע המתיחות והחשדנות הרבה בין הקואליציה לאופוזיציה לקראת חידוש שיחות הפשרה בנוגע למהפכה המשפטית מחר בבית הנשיא. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "נתניהו לא יקבל צ'ק פתוח בשיחות", ומנגד ראש הממשלה אמר בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד: "הרפורמה לא מתה, אבל אנחנו עושים כל מאמץ בהידברות כדי להגיע להסכמות רחבות".
דברי נתניהו באו לאחר הכותרת הראשית הבהוקר ב"ידיעות אחרונות", על כך שארבעה שרים מהליכוד מודים בשיחות סגורות שהרפורמה למעשה מתה.
גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "לא יהיו הסכמות בלי התחייבות מגובה וברורה שאין המשך חקיקה שנוגעת למשטר בישראל, אלא אם ישנה הסכמה רחבה". לדברי גנץ, "לא יהיה צ'ק פתוח שיאפשר לנתניהו להתחזק ולקבל את ההחלטות בזמן ובמקום שנוחים לו. השיחות יימשכו, כל עוד מתקדמים, כל עוד ניכר רצון וכל עוד ישנו סיכוי. הסכמות עם כוכבית - לא יהיו".
3 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: EPA, יריב כץ)


לצד זאת מתחולל כעת גם קרב בתוך האופוזיציה בכל הנוגע לנציגה בוועדה לבחירת שופטים. גנץ רוצה לקדם מועמד משלו לוועדה, אבל ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא הבוקר שלא לפצל את קולות חברי האופוזיציה - ודרש שכולם יתייצבו מאחורי המועמדת של יש עתיד, ח"כ קארין אלהרר. "לא יעלה על הדעת שניתן ללוין ורוטמן מתנה ונפצל את ההצבעה", אמר מוקדם יותר לפיד. במחנה הממלכתי האשימו כי "לפיד מנסה לרתום את הסוסים לפני העגלה, ומסכן את המהלך הגדול שעבדנו עליו בבית הנשיא. זה גול עצמי מפואר למאמצים שאנחנו משקיעים במשך שבועות ופרס לקואליציה".
גנץ אמר בישיבת הסיעה היום: "כפי שאתם בוודאי יודעים, בימים הקרובים יחל התהליך של בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים. זו תהיה אבן בוחן משמעותית. אם ייקבעו הבחירות כסדרן, ואם הקואליציה תעמיד מועמד אחד מצידה ותבחר מועמד אחד - זהו סימן חיובי. כך סוכם, ואני מברך על כך ומודה לנשיא המדינה על המאמצים בנושא".
עוד אמר גנץ: "אם זה לא יקרה והקואליציה תבחר שני מועמדים, או לא תביא את הנציגים להצבעה, המשמעות היא שינוי כללי המשחק תוך כדי הידברות. אמרנו שלא נקיים הידברות בבית הנשיא כשבבית המחוקקים מקדמים הפיכה משטרית. במצב כזה - ההידברות תופסק, החברה תיקרע והמדינה תיפגע. אני מקווה מאוד שבקואליציה מבינים זאת ויכבדו את הסיכומים. זה האינטרס של כולנו".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס גם הוא בישיבת סיעתו לעימות בין יש עתיד למחנה הממלכתי באשר לוועדה לבחירת שופטים, ואמר כי זו "מהומה מיותרת". לדבריו, "כל משחק הילדים שאנחנו רואים לא במקומו. הייתי מצפה מראשי האופוזיציה להחליט בלי המהומה התקשורתית, היא מיותרת לחלוטין. אנחנו צריכים ליישר קו, לא מול מצלמות הטלוויזיה אלא בחדרי חדרים".
לפיד עצמו, שדיבר אחרי ליברמן, התעקש בישיבת הסיעה כי כראש האופוזיציה - הוא זה שצריך להוביל את תהליך בחירת הנציגה שלה בוועדה לבחירת שופטים. "זה הישג אדיר גם של המחאה וגם של האופוזיציה, שמסתמן שאכן תיבחר ועדה לבחירת שופטים עם נציג אופוזיציה", אמר לפיד. "כל אלפי ומאות הישראלים שיצאו לרחובות יכולים לרשום לזכותם הישג אדיר. תפקידי כראש אופוזיציה להוביל את המהלך למינוי נציג האופוזיציה ובחרנו את קארין. כל מפלגות האופוזיציה כמובן יודעות את זה ואני סמוך ובטוח שנפעל יחד להעביר את המהלך, כי האפשרות השנייה היא שיפוצלו הקולות, ואז יהיו באמת שני נציגים בקואליציה. זה יהיה אסון לדמוקרטיה הישראלית ואסון למחאה".

לפיד הוסיף: "הכתובת שלנו זה ראש הממשלה נתניהו. זו החלטה שלו ומהלך שלו. מולו הוחלט על הליכה לבית הנשיא, והוא זה שצריך להכתיב את המהלך הבסיסי ביותר שזה התנהלות הוגנת לכל מדינת ישראל מול הוועדה לבחירת שופטים. אנחנו לא במצב רגיל, אנחנו אחרי התקפה שלא הייתה כדוגמתה על הדמוקרטיה הישראלית ועל ליבת המאבק הזה, ומרכז המתקפה הזאת היא הוועדה לבחירת שופטים. אי אפשר לקחת את הסיכון הקטן ביותר שפיצול הקולות יוביל לבחירת נציגי קואליציה".
אחרי לפיד דיברה בישיבת הסיעה של מפלגת העבודה מרב מיכאלי, שהודיעה כי היא דוחה את קריאתו של לפיד - והציגה את מועמדותה של אפרת רייטן ממפלגתה לתפקיד נציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. "אני קוראת לחבריי באופוזיציה להתכנס ולהחליט ביחד על מועמדת מוסכמת לוועדה למינוי שופטים, כזאת שתהיה מוסכמת על כל הסיעות מהאופוזיציה", אמרה.
"לפני שנתיים, ערב הקמת ממשלת השינוי, היו עליי ועלינו לחצים אדירים להפסיק להתעקש על הוועדה למינוי שופטים", אמרה מיכאלי. "אמרו לנו 'אתם מסכנים את הקמת ממשלת השינוי, תוותרו'. כמה תדרוכים, כמה חצאי אמיתות רצו אז באוויר, הכול כדי שנוותר כבר על הוועדה למינוי שופטים. לא ויתרנו, וראו זה פלא - גם שמרנו על הוועדה למינוי שופטים, גם עמדנו בראשות ועדת החוקה וגם הוקמה ממשלת השינוי. היום לשמחתי כל הציבור במדינת ישראל מבין ומבינה בדיוק כמה קריטית הוועדה למינוי שופטים על השמירה על הדמוקרטיה של מדינת ישראל".

"בראש הוועדה למינוי שופטים עמד שר המשפטים לשעבר גדעון סער, וח"כ אפרת רייטן ייצגה את כל המחנה הדמוקרטי הליברלי ,והם עשו עבודה מאוד טובה במינוי שופטים שטובים לכל מדינת ישראל וישמרו על הדמוקרטיה שלנו", המשיכה מיכאלי. "אין שום ספק שהאופוזיציה צריכה לבחור מועמד או מועמדת מוסכמת אחת ולא לפצל קולות. זה מוסכם עלינו לחלוטין, ולכן זה הזמן לשים בצד כל אי הסכמות אחרות. יש דרכים להגיע להסכמה, זאת החלטה מאוד דרמטית במדינת ישראל וזה מאוד חשוב שאנחנו נוכל לעשות את זה".
בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד ח"כ דני דנון אמר שבמידה שיהיה לקואליציה נציג אחד בוועדה - הוא חייב להגיע מהליכוד. "עם כל הכבוד, הסיכומים במשא ומתן הקואליציוני, שהתנהלו באופן חובבני, לגבי נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים - היו על בסיס ההנחה שלקואליציה יהיו שני נציגים ח"כים בוועדה", אמר דנון. "כעת, עם ההבנה שלקואליציה יהיה נציג אחד בוועדה, הוא לא יכול להיות של בן גביר. הנציג חייב להיות של הליכוד, יש גבול לסחטנות של בן גביר. הגיע הזמן שהליכוד יעמיד אותו במקום. צריך לבחור באחד מהחברים בסיעה שיושבים פה והציגו את מועמדותם".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"האלימות כלפיו הייתה בלתי נתפסת". רוטמן
(צילום: שלו שלום)
ראש האופוזיציה לפיד נשאל בפתח ישיבת סיעתו גם על המהומות אתמול במחאה נגד ח"כ שמחה רוטמן באוניברסיטת תל אביב, והשיב כי הוא צריך "להפסיק להתבכיין", כלשונו: "רוטמן לא הותקף, מחו נגדו. אתם יודעים מה? לא עשו לו רבע ממה שהוא עשה בוועדת החוקה לחברי כנסת ולנבחרי ציבור. הבנתי שגם הדביקו לו קצת מדבקות על האוטו, כן, זה מחיר הדמוקרטיה. הוא טוען כל הזמן שהוא נאבק על הדמוקרטיה - כן, ככה נראית דמוקרטיה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית למחאה נגד רוטמן אתמול, ואמר כי "אתמול נפל דבר בישראל, מהדורות החדשות בזו אחר זו נרמלו אלימות. אין לכך שום הגדרה אחרת. מהדורות החדשות ואנשי האופוזיציה חסרי האחריות בהובלת בני גנץ ויאיר לפיד. הדם יהיה על הידיים שלכם. משוגעים, רדו ממגדל השן. האלימות שהופנתה כלפי ח"כ רוטמן באוניברסיטת תל אביב הייתה בלתי נתפסת, והמחשבה שחבר כנסת בישראל מגיע למוסד אקדמי בליווי שוטרים ומאבטחים היא מחשבה כואבת ומעוררת תהייה על נושאי שם הדמוקרטיה לשווא".
סמוטריץ' הוסיף: "זה לא חדש, השמאל מאז ומעולם היה אלים. האלטלנה היתה רק יריית הפתיחה. התותח הקדוש התחלף בזעם הקדוש ובעוד ערכים מעוותים. תשובתו של הימין היתה תמיד ועודנה - לא למלחמת אחים. לימין יש אחריות לאומית, לשמאל ממש לא. נרמול האלימות הזה מסוכן ואני קורא לגנץ ולפיד להתעשת, להפסיק לנרמל אלימות ולגנות בתוקף את האירוע המביש הזה. לא ניתן לעבריינים לנצח. שמחה, כולנו מאחוריך, עם ישראל כולו מאחוריך, הדמוקרטיה מאחוריך".
3 צפייה בגלריה
ח"כ דני דנון, הליכוד
ח"כ דני דנון, הליכוד
"נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים לא יכול להיות של בן גביר". ח"כ דני דנון
(צילום: נדב אבס)
לפיד התייחס בדבריו בישיבת הסיעה גם ל"חוק הציונות" שרוצה להעביר הממשלה, שבינתיים לא קודם, ואמר: "תדמיינו לרגע שאתם דרוזי צעיר, שהיה לוחם בגולני. היה בג'נין ובשכם, סיכן את חייו פעם אחר פעם. דרוזי שהוציא תואר ראשון, והוא עובד, ומשלם מיסים, וכמו כל הצעירים בגילו לא יודע איך הוא יקנה דירה. דרוזי שעושה מילואים כל פעם שקוראים לו. היום ממשלת ישראל הודיעה לו שהיא עומדת להעביר החלטה שאומרת לו - אתה רק דרוזי. הם קוראים לזה חוק הציונות, אבל זה לא ציונות - זו גזענות. לפי החוק הזה אם יהודי השתמט מהצבא, הוא יקבל יותר ממנו. אם יהודי היה בישיבה בזמן שהוא לחם בשכם, הוא יקבל הנחה גדולה יותר בקניית דירה. אם הוא והיהודי ינסו להתקבל לאותה עבודה, היהודי יתקבל והוא לא, כי הוא דרוזי".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שפועל לקידומו של "חוק הציונות", הגיב לדבריו של לפיד: "אתה בור ושקרן גם יחד. ההצעה לא רק שלא מתעדפת יהודים, אלא קובעת מפורשות שחיילים ובוגרי צה"ל מכל מגזר שהוא יקבלו בדיוק כמו אחרים. לפחות גם חברי המפלגה שלך מזהים את השקרים שלך, וחבר הכנסת בן ברק ממפלגתך הצהיר הבוקר על תמיכה. אפילו במפלגה שלך הפכת לשמאל קיצוני שמתנגד לציונות".