בית המשפט המחוזי בלוד גזר הבוקר (ג') שש שנות מאסר בפועל על יעקב חבא (31) מבאר יעקב, שתקף בפטיש מנהלת מרפאה בעיר והלם איתו בראשה ביוני 2022, לאחר שסירבה לקבלו. חבא, מכור לריטלין, טען כי הסיבה לתקיפה היא שהרופאה לא מנעה ממנו להשיג את התרופה.
3 צפייה בגלריה
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
מנהלת המרפאה בבאר יעקב שהותקפה
ביוני 2022 פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד חבא, בגין גרימת חבלה בכוונה מחמירה - והוא הורשע. לפי הכרעת הדין, ב-14 ביוני הוא צרך ריטלין ותרופות בכמויות גדולות. אימו הזעיקה משטרה, שהגיעה ועזבה את הבית כעבור זמן קצר. לאחר מכן, חבא לקח פטיש וסכין, הסליק אותם במגבת והכניס לתיקו, ואז פנה למרפאה שאותה מנהלת הרופאה שהותקפה.
בשעה 14:50 התפרץ לחדרה של הרופאה ושאל 'למה לא חסמו לי'. הרופאה ליוותה אותו לדלת וסגרה אחריו. אז הוא הוציא את הפטיש שהחביא, התפרץ שוב למשרדה והחל להלום בה בחוזקה בראשה כמה פעמים, ולא חדל למרות הזעקות שלה - עד שהפטיש נשבר. כתוצאה מהתקיפה, נגרם לרופאה חתך שהגיע עד לגולגולת והיא סבלה מחבלות.
3 צפייה בגלריה
חשוד בתקיפת רופאה בבאר יעקב
חשוד בתקיפת רופאה בבאר יעקב
יעקב חבא לאחר מעצרו. כעס על הרופאה על כך ש"לא מנעה ממנו להשיג ריטלין"
חבא הוא מטופל בריטלין שפיתח תסמיני התמכרות לתרופה, וצרך אותה בכמויות גדולות. הוא נהג להשיג תרופות בדרכים שונות, כולל מרופאים שונים, ולעיתים באמצעות שימוש בטיעוני כזב קיבל מרשמים. מצד אחד, בשלב מסוים הוא ואימו הודיעו לקופת החולים כי הוא מכור והם דרשו שלא לספק לו את התרופה. מצד שני, הוא ניסה להשיג את התרופות בכל דרך. טרם התקיפה, היו לחבא התפרצויות זעם כלפי רופאים. הרופאה שהותקפה פעלה למנוע ממנו גישה לתרופה, אולם רופאים אחרים כאמור סיפקו לו אותה.
השופטת אפרת פינק קבעה כי חבא היה מודע לכוונה לחבול ברופאה באופן חמור, וציינה כי אמר ש"הגיע לה למות" וכי "יכל להמיתה". השופטת דחתה את טענתו למצב של "שכרות חלקית", וקבעה כי הוא הסיר מעצמו אחריות להתמכרות והטיל אחריות על המערכת. מנגד, היא גם מתחה ביקורת על המערכת הרפואית - שהמשיכה לספק לו ריטלין ותרופות ללא התוויה רפואית ברורה. הפרקליטות ביקשה לגזור עליו עשר שנות מאסר, בעוד שסנגורו של חבא, קובי מרגולוב, ביקש להתחשב בהיעדר הטיפול המתאים להתמכרותו ולגזור עליו עונש קל יותר.
3 צפייה בגלריה
עו"ד קובי מרגולוב: "הרופאים המשיכו לספק לו את התרופה ולהזין את ההתמכרות"
עו"ד קובי מרגולוב: "הרופאים המשיכו לספק לו את התרופה ולהזין את ההתמכרות"
עו"ד קובי מרגולוב: "הרופאים המשיכו לספק לו את התרופה ולהזין את ההתמכרות"
יצוין, כי התקיפה אירעה ארבעה חודשים לאחר שחרורו ממאסרו האחרון, שבו שהה בשל עבירות אלימות. השופטת פינק: "מעשי האלימות המבוצעים כלפי אנשי צוות רפואי המספקים טיפולים לחולים, על רקע חוסר שביעות רצון מטיב הטיפול, הם תופעה חמורה וקשה שיש להוקיע. הנאשם חדל ממעשיו רק כשהפטיש נשבר והוסיף שהגיע עם סכין 'על מנת לשחוט' את הרופאה. אלמלא הפטיש נשבר אין לדעת כיצד היה מסתיים האירוע".
עוד הוסיפה כי "למערכת הרפואית יש אחריות מסוימת להתמכרותו, ששימשה כרקע לביצוע העבירה ולתופעות הלוואי. היא סיפקה לו תרופות נרקוטיות במשך שנים, אך הנאשם יכל לטפל בהתמכרותו. לא ניתן להתעלם מאי-הנוחות מהיעדר הטיפול המוסדר בהתמכרותו. גורמים שונים המשיכו לספק לו את התרופה והוא קיבל מרשמים ללא מעקב מספק, הנאשם 'נפל בין הכיסאות'. מן הראוי היה שיימצא מסלול טיפול סדור ומתאים למטופלים במצבו". השופטת פינק ציינה כי הדבר הוביל להקלה מדודה במתחם העונש, וגם נסיבות חייו הלא פשוטות.
עורך הדין קובי מרגולוב ממשרד כ"ץ-מרגולוב-הראל, המייצג את יעקב חבא, מסר: "בית המשפט קיבל למעשה את טענת ההגנה לפיה יש להטיל חלק מהאחריות לאירוע על מערכת הבריאות שלא השכילה לטפל בהתמכרות הנאשם לתרופה מסוג ריטלין, תרופה שהיא זו שסיפקה לו במשך שנים. השופטת אף יוצאת בקריאה למצוא מסלול טיפולי לרבים אחרים במצבו של מרשנו, על מנת למנוע הישנות מקרים טרגיים מסוג זה. לא זו בלבד, אלא שלמרות ניסיונות המשפחה להתריע על ההתמכרות ובקשתה למנוע מתן מרשמים לריטלין, רופאי קופת החולים המשיכו לספק לו את התרופה ולהזין את ההתמכרות".