אתמול (ראשון) דיווחה הטלוויזיה הממלכתית באיראן כי חברת התעופה "מאהאן אייר", השנייה בגודלה במדינה, התמודדה עם מתקפת סייבר. דובר החברה אמר שהעובדים הצליחו "לסכל את מתקפת הסייבר", אבל המציאות היא קצת שונה והנזק לחברה נגרם.
"מאהאן אייר" מפעילה טיסות מטהרן לעשרות מדינות באסיה, באירופה ובמזרח התיכון ומה שמעניין אותנו הוא שהחברה - שכבר נכנסה לרשימה השחורה של הסנקציות האמריקניות בגלל סיוע כלכלי וטכנולוגי למשמרות המהפכה - מסייעת גם בהעברת נשק לחיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
מטוס של חברת התעופה האיראנית מאהאן אייר ממריא מ טהרן
מטוס של חברת התעופה האיראנית מאהאן אייר ממריא מ טהרן
מטוס של חברת התעופה האיראנית "מאהאן אייר"
(צילום: AP)
מבחינת האיראנים זו מתקפת סייבר שנייה שהם חווים בתוך חודש - מתקפות שמביכות את המשטר. באוקטובר הושבתו תחנות הדלק במדינה במתקפת סייבר שמנעה מהתושבים לקנות דלק מסובסד וגרמה לתורים ארוכים מחוץ לתחנות. איראן טענה שהמתקפה פגעה בכל 4,300 תחנות הדלק שלה והאשימה את ישראל בניסיון להשפיע על דעת הקהל נגד המשטר, שמעדיף לסייע לאיראן במקום לאזרחים.
המתקפות הללו מול האיראנים, המיוחסות לישראל, מתווספות להגברת הפעילות ההתקפית של ישראל נגד יעדים איראניים בסוריה בחודש האחרון, בקצב של שתי תקיפות בשבוע בממוצע, נגד אמצעי לחימה מתקדמים. זאת כאשר ברקע, נותן נשיא רוסיה פוטין מסיבותיו שלו אור ירוק למהלך, ואסד נשיא סוריה מתקדם עם ההשתלטות מחדש על חלקים ממדינתו ומביע מורת רוח מהמחיר שהוא משלם בגלל פעילות האיראנים בארצו. עד כדי כך שלחץ להדחת מפקד כוח קודס האיראני בסוריה בגלל פעלתנות יתר שסיבכה את סוריה.
למעשה אנחנו רואים מדיניות ישראלית תקיפה מול איראן גם בסוריה, גם בממדים חשאיים נוספים, מול אוזלת יד של האמריקנים, שמעדיפים שלא להגיב לפעילות איראנית חמורה, כמו מתקפת מל"טים על בסיס צבאי שלהם בצפון סוריה בחודש שעבר.
ארה"ב טוענת שזו הייתה למעשה נקמה איראנית על מתקפות ישראליות בסוריה. ונניח שכן, האם זו סיבה להימנע מתגובה? ודאי שלא, במיוחד כאשר כל המזרח התיכון מסתכל ורואה את ניסיונות איראן לבסס את מעמדה.
ומה עוד אנחנו למדים? שהאיראנים מתקשים עד כה לייצר מטרות איכות מול ישראל ומעדיפים לתקוף את האמריקנים כמטרות נוחות. זה מצביע על הרתעה ישראלית חזקה מולם, ועל אובדן הרתעה של ארה"ב, בעלת הברית של ישראל, מול האיראנים. וזה מטריד מאוד את בכירי מערכת הביטחון בישראל.
מצד הבכירים בישראל, המדיניות ההתקפית מול האיראנים הוכיחה את עצמה, וזה בדיוק מה שהאמריקנים צריכים לעשות מולם בנושא הגרעין, וכמובן מול תקיפות בסיסים שלהם. בוודאי שלא לרוץ להסיר סנקציות ולזרוק עליהם מיליארדים כשהלחץ מבית גובר, וראינו דוגמה נוספת לכך בהפגנות בסוף השבוע באיספהאן.