משדר מיוחד של אולפן ynet

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לא המתין זמן רב אחרי צאת השבת - ותקף את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בטענה שמנעה מהממשלה מלפעול אחרי הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, שבו נרצחו 7 בני אדם. בהצהרה מחוץ לבית החולים שערי צדק תקף השר את היועמ"שית בחריפות: "ציפיתי שבבוקר כבר יהיה אישור לאטום את הבית. לתדהמתי עד לרגע זה היא לא מאפשרת לנו. בעיניי זה נורא. בעיניי זה לא לפגוע רק בי ובממשלה, אלא באזרחי ישראל".
בהרב-מיארה טענה מנגד כי הדברים שמיוחסים לבן גביר אינם נכונים. "כפי שהובהר לשר בן גביר על ידי גורמי המקצוע ברשויות הביטחון ובמשרד המשפטים, החלטות פעולה של הדרג המדיני צריכות להיתמך בתשתית עובדתית, ועליו להציגה", נמסר. "בהתאם לכך, רק לפני שעה (ההודעה נמסרה ב-18:30 - ט"צ) הועברה ליועצת השלמת חוות הדעת הביטחוניות, ואלה נבדקות כעת. היועצת המשפטית לממשלה תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני".

2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
תקף את היועמ"שית מחוץ לבית החולים, אך סירב לענות על שאלות
(צילום: גיל נחושתן, עידו ארז)
בכל מקרה, הסוגיה תעלה הערב (שבת) גם בקבינט המדיני-ביטחוני, שבפתח כינוסו אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "נאטום בתי מחבלים בהליך מזורז - התהליך הזה כבר נמצא בעיצומו".
בישיבה שהתקיימה אמש ואל תוך הלילה, אחרי ביקור נתניהו ובן גביר בזירת הפיגוע, אמר השר לביטחון לאומי: "הטרור בוחן אותנו. צריכה להיות פה תגובה שטרם נראתה כמותה". נתניהו הסכים שהתגובה צריכה להיות קשה וחזקה ושלא ניתן לעבור על האירוע לסדר היום.
במהלך הישיבה פנה בן גביר למפקד מחוז ירושלים ואמר לו: "תגיש לנו את כל מה שחלמת לעשות עד היום כדי לטפל בטרור ולא הצלחת עד עכשיו". כמו כן, הדרג המדיני ביקש מראש השב״כ להציג אפשרויות לפעולה. גורמים שנכחו בדיון אמרו כי הסתמן שההתחלה תהיה מבצע מעצרים נרחב, הכולל גם מעצרים מנהליים והריסת בתים.
הערב, בהצהרתו הזכיר השר שוב שעזב את שולחן השבת כדי להגיע לזירה. "זו אחת הזירות הקשות והמדממות שראיתי", אמר. הוא המשיך לתקוף את בהרב-מיארה וטען כי היא פועלת בניגוד לעמדת מערכת הביטחון: "ראש הממשלה הסכים איתי במקום לאטום את הבית, קבענו דיון עם ראש השב"כ, כל גורמי הביטחון הרטמכ"ל, המפכ"ל היו בעד".
בניגוד לטענתה, בן גביר אמר כי חוות הדעת הונחה על שולחנה בשמונה בבוקר. עם זאת לא ברור מדוע בממשלה לא נערכו לאירוע כזה מבעוד מועד, אם השרים ידעו שהם רוצים לשנות את שיטות הפעולה שהיו נהוגות עד כה. בן גביר, נציין, סירב לענות על שאלות בסיום הצהרתו לתקשורת, ואף תקף את הכתבים שניסו לעשות כן, כך שלא ניתן היה להבין מדוע התקבלו ההחלטות על דרכי פעולה רק אחרי שהתבצע פיגוע ולא לפני כן.
"למה היא לא אישרה את זה עד לרגע זה? גם את אזרחית במדינה הזאת. הטרור זה נגד הילדים של כולנו. לא היה נכון לעכב את זה ב-10 דקות", אמר. הוא הוסיף: "גם אני משפטן, גם אני יודע. אין שום סיבה בעולם לעכב את האטימה. המשטרה אמרה לי שלא תוכל להשאיר כוחות בבית ואם לא יתאפשר להרוס את הבית, הכוחות ייאלצו לעזוב את המקום".
בן גביר אף פנה לחבריו לממשלה וביקש לקבל "פטור מחובת הנחה" לחוק עונש מוות למחבלים: "אני רוצה להעביר את החוק הזה. לדעתי זה ראוי, זה נדרש". עוד הוא אמר: "מעבר לנושא הזה של איטום הבית, יש שורה של צעדים שביקשתי לעשות ואני מקווה שלפחות הם לא יתקלו בקשיים. יש את עניין הנשקים - אני רוצה נשקים ברחובות. צריך להקים את המשמר הלאומי כבר מחר".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
סמוטריץ'. "זה במשמרת שלנו ובאחריות שלנו"
(צילום: יונתן זינדל)
בניגוד לעמיתו לממשלה שיצא בהאשמות קשות, שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הדגיש שהאחריות מוטלת על הממשלה. "זה במשמרת שלנו ובאחריות שלנו", הוא מסר. "הבטחנו מאבק חסר פשרות בטרור וביטחון לאזרחי ישראל וכך בעזרת השם נעשה. הגיע עת מבחן. נעמוד בו בעזרת השם".