ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שבת) בפתח ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שנמשכה כשלוש וחצי שעות על שני הפיגועים בסוף השבוע בירושלים, כי "התגובה שלנו תהיה חזקה, מהירה ומדויקת. מי שינסה לפגוע בנו - אנחנו נפגע בו, ובכל מי שמסייע לו. כבר ביצענו מעצרים נרחבים של תומכי טרור, סייענים ומסיתים".
נתניהו עדכן על הצעדים שהממשלה מתכננת בעקבות שורת מעשי הטרור: "אנחנו מתגברים כוחות ואנחנו עושים זאת בזירות שונות. נאטום ונהרוס בתי מחבלים בהליך מזורז, כדי לגבות מחיר נוסף מאלה שתמכו בטרור. התהליך הזה כבר החל אתמול והוא נמצא בעיצומו.
"אני אביא הערב בפני הקבינט צעדים נוספים למאבק בטרור. זה כולל זירוז והרחבה באופן משמעותי של רישוי נשק לאזרחים מורשים. כפי שראינו פעם אחר פעם, כולל הבוקר, הדבר הזה מציל חיים. כמו כן, אביא בפני הקבינט שלילת זכויות בביטוח הלאומי ממשפחות תומכות טרור".
3 צפייה בגלריה
מדליקים נרות זיכרון בזירת הפיגוע בנווה יעקב
מדליקים נרות זיכרון בזירת הפיגוע בנווה יעקב
מדליקים נרות זיכרון בזירת הפיגוע בנווה יעקב
(צילום: יואב דודקביץ')
נתניהו, שהגיע אמש לזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב שבו נרצחו שבעה בני אדם, שלח שוב תנחומים למשפחות הקורבנות ואמר: "זה פיגוע נפשע בפתח בית כנסת ביום השואה הבינלאומי. אני מבקש לשבח את השוטרים ואת כוחות הביטחון על פעולתם הנחושה והמהירה, וכן גם את התושייה והגבורה שגילו אזרחים מן השורה, שפגעו במחבלים ובכך הצילו חיים".
ראש הממשלה ציין בדבריו את שיחת הטלפון שקיבל מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהביע זעזוע ממתקפת הטרור בירושלים. אני מודה גם למנהיגים רבים אחרים, כולל ממדינות ערב, על עמידתם לצד ישראל בשעה זו".
נתניהו הוסיף: "הממשלה הזאת תפעל בתקיפות, בנחישות ובעוצמה נגד הטרור. ונעשה זאת בקור רוח ובנחישות. אנחנו איננו מחפשים הסלמה, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש. אני קורא שוב לאזרחי ישראל: אל תיקחו את החוק לידיים. אנחנו לא בימי המחתרת. יש לנו מדינה ריבונית, עם צבא, ממשלה וכוחות ביטחון מעולים. תנו להם לעשות את העבודה".

דרעי נפסל לתפקיד שר, אך זומן כמשקיף

מוקדם יותר נודע שנתניהו הזמין את יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי לשמש כמשקיף בישיבת הקבינט במטה השב"כ.
בג"ץ פסל בשבוע שעבר את ח"כ דרעי מלכהן כשר הבריאות והפנים בממשלה בעקבות הרשעתו בעבירות מס. ראש הממשלה נתניהו פיטר ביום ראשון את דרעי מתפקידו, וציין בין היתר במכתב ליו"ר ש"ס בהתייחסו לפסיקת בג"ץ: "החלטה מצערת זו מתעלמת מרצון העם, כפי שבא לידי ביטוי באמון הרב שהציבור נתן לנציגי העם ונבחריו בממשלתי, כשהיה ברור לכל שתשרת בממשלה בתפקיד שר בכיר. בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל מניסיונך ומכישוריך הרבים, בהתאם לרצון העם".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
ראש הממשלה נתניהו וח"כ דרעי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

מוקדם יותר הערב ערך שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מנכ"ל משרדו ובכירים נוספים במערכת הביטחון. גלנט קיבל סקירה על פרטי האירועים האחרונים והמאמצים המודיעיניים המתקיימים בשטח.
השר הנחה לבחון שורת פעולות מיידיות נגד המפגעים הבודדים ומשפחותיהם, ולהחמיר את הצעדים נגדם. כמו כן, שר הביטחון והרמטכ"ל סיכמו על תגבור כוחות לסיוע משטרת ישראל באזורים הנדרשים. גלנט אמר: "הנחיתי את מערכת הביטחון להגביר את מאמצי ההגנה, בדגש על עוטף ירושלים, ולהגביר את פעולות הסיכול והמניעה נגד כל מי שמעורב או מתכנן פגיעה באזרחים".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאור הפיגועים בירושלים
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאור הפיגועים בירושלים
השר גלנט בהערכת המצב עם בכירי מערכת הביטחון
(צילום: אריאל חרמוני)
השר לביטחון לאומי תקף מיד לאחר צאת השבת את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בטענה שהיא מנעה את איטום המחבל מהפיגוע בשכונת נווה יעקב בבירה. בהצהרה מחוץ לבית החולים שערי צדק אמר השר בן גביר: "ציפיתי שבבוקר כבר יהיה אישור לאטום את הבית. לתדהמתי עד לרגע זה היא לא מאפשרת לנו. בעיניי זה נורא. בעיניי זה לא לפגוע רק בי ובממשלה, אלא באזרחי ישראל".
בהרב-מיארה טענה מנגד כי הדברים שמיוחסים לבן גביר אינם נכונים. "כפי שהובהר לשר בן גביר על ידי גורמי המקצוע ברשויות הביטחון ובמשרד המשפטים, החלטות פעולה של הדרג המדיני צריכות להיתמך בתשתית עובדתית, ועליו להציגה", נמסר. "בהתאם לכך, רק לפני שעה (ההודעה נמסרה ב-18:30) הועברה ליועצת השלמת חוות הדעת הביטחוניות, ואלה נבדקות כעת. היועצת המשפטית לממשלה תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני".

לקראת כינוס הקבינט, ביקש נתניהו לבחון איטום מיידי של בתי שני המחבלים, תוך 24 שעות ולכל המאוחר תוך כמה ימים, מחשש לדעיכת אפקט ההרתעה. ראש הממשלה והשרים ידונו הערב גם בדרישה למבצע גדול ורחב של מעצרים, שמטרתו גם הרתעתית, ובהגדלת המעצרים המנהליים. אתמול התבקש ראש השב"כ להציג היום את סל הכלים לטיפול בגל הטרור.
במקביל, בעדכון שהתקיים בצהריים בעקבות הפיגוע ליד עיר דוד, הוחלט על קידום וזירוז רישוי ותקצוב לרכישת אלפי כלי נשק עבור אזרחים. לפני כן, בהערכת המצב שקיים אמש נתניהו, אחרי שביקר בזירת הפיגוע בנווה יעקב, הוחלט על תגבור כוחות הביטחון בבירה, בתל אביב ובכל רחבי הארץ. במסגרת תגבור הכוחות, עלתה הבוקר המשטרה, בהוראת המפכ"ל יעקב שבתאי, לרמת הכוננות הגבוהה ביותר ברחבי הארץ. החל מהבוקר, השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. המפכ"ל הורה היום כי צוות ימ"מ יהיה נוכח באופן קבוע באזור ירושלים למטרת מענה מיידי לאירועים חריגים במידת הצורך.