המשטרה ומג"ב עצרו הלילה והבוקר (בין שישי לשבת) 45 חשודים במסגרת חקירת פיגוע הירי שביצע אמש המחבל חיירי עלקם, ובו נרצחו שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב בירושלים. לפי המשטרה, חלק מהעצורים הם בני משפחתו, קרוביו ואנשי סביבתו של המחבל. רוב החשודים נעצרו בשכונת א-טור, שם מתגורר המחבל. במקביל, הבוקר פורסמו תיעודים מרגעי נטרולו של המחבל, שבהם הוא נראה בורח רגלית אחרי שנטש את רכבו - ונשמעים קולות ירי, שממחישים את קרב היריות בין השוטרים המנטרלים למחבל.

אחד השוטרים שחזר את האירועים בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "המחבל פרק מהרכב שלו, נצמדתי אליו עם הניידת והוא ירה עלינו תוך כדי ריצה. עצרנו את הניידת, ירדנו וירינו", הוא תיאר. "המחבל נפל, וכשהתקרבנו אליו ראינו שהוא עדיין זז ומנסה לקחת את הנשק שלו, אז נטרלנו אותו ובזה נגמר האירוע". בפתח הכתבה - התיעודים מנטרול המחבל בירושלים.
8 צפייה בגלריה
תיעוד מרגעי ניטרול המחבל
תיעוד מרגעי ניטרול המחבל
מתוך התיעוד. המחבל מסומן באדום

המחבל שביצע את הפיגוע אמש בירושלים, חיירי עלקם, בן 21 מא-טור, עבד כחשמלאי מוסמך. לא היה לו רקע ביטחוני קודם, אך הוא בעל עבר פלילי על רקע עבירות רכוש שביצע. הוא היה חמוש באקדח, ובדרכו להימלט מהזירה נורה על-ידי שוטר ומתנדב שהגיעו למקום. מחוץ לביתו התאספו אמש עשרות צעירים, והפלסטינים דיווחו כי 15 מהם נעצרו. לצעירים שהגיעו לבית המחבל אמר אביו, שעוכב לחקירה יחד עם האם, כי הוא לא יודע דבר. הוא אמר כי הוא לא מגדל את ילדיו מכיוון שהוא עובד, אלא האם. על חקירת הפיגוע הוטל הבוקר צו איסור פרסום.
מתחקיר שערכה המשטרה עלה כי אחרי שירה ב-10 אזרחים, עלה המחבל לרכבו ונמלט לכיוון צומת היציאה משכונת נווה יעקב והכניסה לשכונת בית חנינא, שם נתקל בכוח משטרתי שניהל איתו קרב יריות. הוא יצא מהרכב, וחוסל תוך כדי מרדף קצר.
השוטרים המנטרלים הם שוטר סיור מתחנת שפט ומתנדב שהיה איתו. שוטר הסיור, רס"ר ג', שחזר אמש כי "טיפלנו בהפרת סדר בבית חנינא. תוך כדי הטיפול בהפרת הסדר, התקבל דיווח על פיגוע בנווה יעקב. מיד כשהתקבל הדיווח צמצמנו למקום כל הכוחות. כשהתקרבנו לאזור הפיגוע, הבחנו ברכב של המפגע נמלט מהמקום. פתחנו במרדף אחרי המחבל, השבנו באש לכיוונו והרכב נעצר. המחבל ירד ממנו והחל לירות לכיווננו. בשלב הזה פרקנו מהניידת, חתרנו למגע והבאנו לנטרולו, ובכך מנענו הרג נוסף של חפים מפשע".
במקביל, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הורה הבוקר על העלאת רמת הכוננות בכל הארץ לרמה הגבוהה ביותר. מהמשטרה נמסר כי "החל מהבוקר, השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 של המשטרה על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת".

זמן קצר אחרי הפיגוע דווח בתקשורת הפלסטינית כי המחבל נושא את שם סבו, חיירי עלקם, שנרצח בדקירות ב-13 במאי 1998 ברחוב שמואל הנביא בירושלים - לפי החשד על-ידי יהודים שלא נתפסו עד היום. רצח עלקם עורר זעזוע גדול בישראל, והנשיא דאז עזר ויצמן אף הגיע לביקור תנחומים אצל האלמנה דלאל עלקם. בביקור סיכם עמה שאביה זכריא סולימאן יוכל לשוב לירושלים מכוויית, ובהמשך הונפקה לאב תעודת תושב ארעי - והוא שב לישראל. עלקם גם קיבלה פיצויים, כמו שמקבלים נפגעי פעולות איבה יהודים.
במקביל, הלילה, שעות אחרי הפיגוע, מת מפצעיו בבית החולים שערי צדק אחד הפלסטינים שנורו על ידי כוחות מג"ב בשכונת סילוואן במזרח העיר ביום רביעי האחרון. הפלסטיני, ודיע אבו רמוז (16) תושב השכונה במזרח העיר, נורה אחרי שהיה מעורב בירי זיקוקים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כוח מג"ב. במסגרת האירוע ביום רביעי האחרון, נורו זיקוקים לעבר הכוח שפרק מרכב כדי לבצע מעצרים בשכונה במזרח ירושלים. מפקד הכוח זיהה שני מתפרעים - האחד עם כוורת זיקוקים מכוונת לעברו, והשני עם בקבוק תבערה בידו. הוא ירה לעבר השניים ופצע אותם, והלילה כאמור מת אחד מהם.
8 צפייה בגלריה
עלקם חיירי
עלקם חיירי
המחבל שרצח 7 בפיגוע, חיירי עלקם. חשמלאי מוסמך
8 צפייה בגלריה
ואדיע עזיז אבו רמוז
ואדיע עזיז אבו רמוז
ודיע אבו רמוז, שנורה בסילוואן ומת מפצעיו
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
רכבו של המחבל, אמש
(צילום: אלכס גמבורג)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
( צילום: רויטרס)
הבוקר הגיע גם גינוי מטעמה של ירדן לפיגוע בירושלים. משרד החוץ בעמאן מסר לאחר הפיגוע כי "ירדן מדגישה את החשיבות בנקיטת צעדים מעשיים ומיידים לעצירת ההסלמה המסוכנת שאנו מגנים. היא גבתה את חייהם של אזרחים פלסטינים וישראלים, ומאיימת להצית גלים של אלימות שכולם ישלמו את המחיר שלו. ירדן מגנה את המתקפה נגד אזרחים בבית כנסת בירושלים ומגנה כל פעילות אלימות נגד אזרחים על אדמות פלסטיניות, ובכלל כל אלימות נגד אזרחים בכל צורה ואופן. ירדן מדגישה את החשיבות בכיבוד אתרי דת ואת קדושתם. יש לפעול באופן מיידי כדי למנוע מהמצב להסלים לעוד אלימות, ולהגביר את המאמצים להחזרת השקט ויש להפסיק את כל הצעדים החד צדדיים והפרובוקטיביים שרק יכולים להחמיר את המצב". בחמאס, מנגד, בירכו על הפיגוע והביעו תנחומים על מות המחבל.
גם מצרים גינתה את הפיגוע - באופן נחרץ יותר מירדן. בהודעת הגינוי שמשרד החוץ המצרי פרסם נכתב: "מצרים מגנה נחרצות ומוקיעה בחריפות את המתקפה שהייתה אמש בירושלים אשר גבתה את חייהם של 7 אנשים ועוד מספר פצועים, מצרים מגנה בתוקף כל פעילות אלימה שפוגעת באזרחים. מצרים מזהירה מפני הסכנות שבהסלמה הנוכחית בין שני הצדדים, הפלסטיני והישראלי, ומבקשת מעולם לנהוג באיפוק מקסימלי, לעצור כל פעולות מתגרות והתקפיות, כדי למנוע מהמצב להסלים לעבר מעגל של אלימות שרק יחמיר את המצב הפוליטי והאנושי, ויפגע במאמצי השלום והרגיעה. מצרים מביעה את תנחומיה למשפחות ההרוגים ומאחלת החלמה מהירה לפצועים".
גינוי הגיע גם מבחריין, שהייתה המדינה ערבית היחידה שהשתמשה במונח "פיגוע טרור": "ממלכת בחריין מגנה את פיגוע הטרור שהיה בלילה ליד בית כנסת יהודי בירושלים וגבה את חייהם של מספר אנשים ועוד פצועים. מדגישים את החשיבות בנקיטת צעדים מיידים להרגעת המצב ועצירת ההסלמה המסוכנת שעלתה בחיי פלסטינים וישראלים. לממלכה עמדה נחרצת נגד כל פעולות טרור ואלימות בכל צורה שהיא, קוראים למנוע הסלמה ולדאוג לשלום האזרחים, ולהכין את הקרקע לחידוש שיחות השלום".
גם סעודיה, שעימה אין לישראל יחסים באופן רשמי, התייחסה לפיגוע: "מזהירים מפני הידרדרות האירועים בין הישראלים לפלסטינים לעוד הסלמה מסוכנת. הממלכה מגנה כל פגיעה באזרחים ומדגישה את החשיבות בעצירת ההסלמה, חידוש תהליך השלום וסיום הכיבוש".
בפיגוע אמש נרצחו אישה כבת 70, גבר כבן 60, אישה כבת 60, גבר כבן 50, גבר כבן 30, צעיר כבן 25 וצעיר כבן 20. הפיגוע הוא הקטלני ביותר בישראל מאז מתקפת הטרור ליד הגבול עם מצרים ב-2011. מותם של חמישה מההרוגים נקבע בזירה, סמוך לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים שבו פתח באש המחבל, ומותם של עוד שניים נקבע בבית החולים.
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
נתניהו ובן גביר בזירה. "לא לקחת את החוק לידיים"
( צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
( צילום: יואב דודקביץ')
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
( צילום: יואב דודקביץ')
ראש הממשלה נתניהו שהגיע לזירת הפיגוע אמש, נשא לאחר מכן הצהרה קצרה ממטה המשטרה בבירה, והודיע מעט לאחר חצות כי יכנס בצאת השבת את הקבינט המדיני-ביטחוני, אבל לדבריו כבר התקבלו בהערכת מצב ביטחונית שערך "החלטות על פעולות מיידיות". הוא הבטיח: "נפעל בנחישות ובקור רוח". על רקע חשש מפעולות נקם נגד פלסטינים ואזרחים ערבים הוסיף ראש הממשלה: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם, לצורך זה יש את כוחות הביטחון וצה"ל". כחצי שעה לאחר הצהרתו הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון - ועל היערכות ל"תרחישי הסלמה" במרחב.
מסע הרצח הקטלני של המחבל, שהיה חמוש באקדח וירה בקורבנותיו מטווח קצר, התנהל כך: הוא הגיע לרחוב נווה יעקב במכונית טויוטה קורולה לבנה, וירד ממנה במרחק של כ-100 מטרים מבית הכנסת. הוא ירה תחילה באישה ובאדם מבוגר, המשיך בירי לעבר שני אנשים שעמדו ליד תחנת אוטובוס, ואחר כך ירה בשניים נוספים שהיו על אופנוע. המחבל המשיך בירי לעבר אישה שעמדה על פסי הרכבת הקלה ופגע גם בה, ולאחר מכן ירה לעבר חצר בניין – שם נפגעו שניים נוספים. אז ניסה להימלט, וחוסל, כאמור, בתום קרב יריות עם שני שוטרים.