המבוכה של מפקד 8200 והעבר המפואר שלו - שהוכתם בטבח 7 באוקטובר: זהותו של מפקד יחידת 8200 נחשפה ב"גרדיאן" בעקבות ספר שפרסם ופרצת אבטחה, ומאותו ספר ניתן ללמוד גם על החזון שלו.
לפי ה"גרדיאן", מפקד היחידה הוא תא"ל יוסי שריאל - תא"ל י' עד היום. ספר שפרסם באמזון הוביל לפי העיתון לנתיב דיגיטלי אל חשבון גוגל פרטי על שמו, לצד ID ייחודי וקישורים למפות שבאותו חשבון. הספר, נכתב, פורסם ב-2021 תחת שם העט תא"ל YS.
באתר הבריטי נכתב כי כמה מקורות אישרו להם כי שריאל הוא מחבר הספר "The Human Machine Team" (צוות המכונה האנושי, בתרגום חופשי), שבו הוא מציג את נקודת המבט שלו על בינה מלאכותית וכיצד היא יכולה לשנות את מערכת היחסים בין אנשי צוות למכונות.
3 צפייה בגלריה
טקס הענקת אות הערכה למפקד 8200 הנכנס ב-28.2.2021
טקס הענקת אות הערכה למפקד 8200 הנכנס ב-28.2.2021
חילופי המפקדים ב-8200, לפני שלוש שנים. משמאל: המפקד הנוכחי
(צילום: דובר צה"ל)
ב"גרדיאן" נכתב כי הספר מספק למעשה את התוכנית למערכות מונעות בינה מלאכותית שצה"ל משתמש בהן במלחמה. גרסה אלקטרונית שלו כוללת כתובת אימייל אנונימית שניתן להגיע ממנה בקלות לשמו של שריאל ולחשבון הגוגל שלו. בצה"ל אמרו תחילה ל"גרדיאן" כי "אין מדובר במייל האישי של שריאל, אלא מייל שנועד ספציפית לעניינים הקשורים לספר".
לאחר מכן נמסר מדובר צה"ל כי "הספר המדובר פורסם לפני מספר שנים והכתובת המוזכרת בו אינה משמשת את הקצין באופן אישי ולא נעשה בה שימוש בעבר. עם זאת, חשיפת פרטיו האישיים של הקצין היא תקלה. הנושא ייבדק כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

"פגשתי אנשים בעלי אומץ לחלום"

8200 היא יחידה לאיסוף מודיעין אותות ופענוח צפנים, השייכת לאגף המודיעין, ונחשבת לאחת מהיחידות הטכנולוגיות הטובות בעולם. עם מינויו למפקד היחידה, לפני שלוש שנים, נכתב באתר צה"ל על שריאל, בן 45 כיום, כי הוא התגייס לאגף המודיעין ב-1997. הוא שירת בצעירותו כקצין מודיעין וסייבר ב-8200, ולאחר מכן היה קצין מודיעין באוגדה 91, ראש זירת צפון בחטיבת המחקר, קצין מודיעין בפיקוד המרכז וראש חטיבת ההפעלה באמ"ן.
3 צפייה בגלריה
הספר שכתב מפקד 8200 תא"ל י'
הספר שכתב מפקד 8200 תא"ל י'
הספר שפרסם מפקד 8200 - והוביל לחשיפת שמו
בטקס חילופי המפקדים אמר: "בחודשים האחרונים נפלה בחלקי הזכות לקיים את המסורת המיוחדת שקיימת ביחידה, שבה המפקד הנכנס יוצא עם הפורום האסטרטגי למסע אל עבר עתידה של היחידה, שהוא חלק משמעותי מעתידה של קהילת המודיעין, מעתידו של הצבא ומהווה את אחד הפרקים הבאים בסיפורה של המדינה. במהלך המסע פגשתי שוב ושוב בעוצמה האנושית הנדירה שקיימת ביחידה – בקרב המפקדים, המפקדות, מוקדי הידע, אנשי המטה והטכנולוגיה, המודיעין והמבצעים. פגשתי אנשים ונשים בעלי אומץ לחלום ואחריות לממש".
שריאל, שגדל בחיפה, הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה ותואר ראשון נוסף במזרח תיכון מאוניברסיטת בר אילן. הוא אוחז גם בתואר שני באסטרטגיה, ביטחון וכלכלה מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון. בספר שפרסם נכתב כי תחומי המומחיות שלו הם תחומי הסייבר ומדע הנתונים. בנוסף נכתב כי הוא קיבל ב-2018 את פרס ביטחון ישראל על פרויקט בינה מלאכותית חדש ופרויקט נגד טרור, וצוין כי כתב ספרים גם בעברית - על מודיעין, אסטרטגיה וחיזבאללה.

הביקורת על 8200

מבוכת פרסום שמו צפויה להגדיל את הלחץ על שריאל, שעליו נאמר כי הוא "חי ונושם" מודיעין - אבל תפקידו בראשות יחידת העילית נתון במחלוקת. ביקורת חריפה נמתחה על 8200 עקב הכישלון לצפות את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ומאז אותה מתקפה הואשמה 8200 כי "היבריס טכנולוגי" הגיע על חשבון טכניקות איסוף מודיעין קונבנציונליות יותר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פריצת הגדר ב-7 באוקטובר. 8200 הואשמה ב"היבריס טכנולוגי"
בספר שפורסם לפני שלוש שנים טען שריאל כי הרעיונות שלו לגבי שימוש בלמידת מכונה לשינוי שדה הקרב המודרני יהפכו למיינסטרים. "אנחנו רק צריכים להעביר אותם מהפריפריה אל מרכז הבמה", כתב. אחד מהקטעים בספר מציין את הקונספט של "יעדי מכונה" המבוססים על בינה מלאכותית, תיאורים הדומים לאלו של מערכות המלצת המטרות של צה"ל, שבהן נעשה שימוש נרחב.
אחת ממערכות הבינה המלאכותית שבהן משתמש היא "לבנדר" - מערכת AI שב"גרדיאן" נחשף כי זיהתה 37 אלף מטרות וממלאת תפקיד מרכזי במלחמה ובזיהוי מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי. לפי העיתון הבריטי, שריאל ככל הנראה כתב את הספר באישור צה"ל, בעת ששימש כחוקר אורח באוניברסיטה לביטחון הלאומי בוושינגטון.

המהפכה של שריאל

הספר, שקהל היעד שלו הוא קצינים בכירים וגורמי ביטחון, מדבר על "ציוות של אדם-מכונה", קונספט של שילוב בין לוחמים לבינה מלאכותית, בניגוד לשימוש במערכות אוטונומיות לחלוטין. קצין מודיעין לשעבר אמר ל"גרדיאן" כי הדבר משקף את רצונו של שריאל להיות "מוביל דעה". בעשור הראשון של שנות האלפיים הוא היה חבר בכיר בקבוצת אקדמאים שנקראה "המקהל", וקראה לרפורמה בשיטות המודיעין.
שריאל כתב בספר על "מהפכה" בשנים האחרונות בצה"ל, שבמסגרתה "פותח קונספט חדש של ריכוז מודיעין הלחימה, המחבר את המודיעין ללוחמים בשדה הקרב". באחד הפרקים הספר, הוא מספק דוגמה ליצירת מטרות יעילות מ"ביג דאטה", שהמוח האנושי לא יכול לעבד.
"המכונה צריכה מספיק נתונים בנוגע לשדה הקרב, האוכלוסייה, נתונים סלולריים, מידע ויזואלי, קשרים ברשתות החברתיות, תמונות, אנשי קשר בטלפון. ככל שיש לה יותר נתונים, יותר טוב", כתב. הוא סיפק דוגמאות על "אנשים שנמצאים באותה קבוצת וואטסאפ עם איש חיזבאללה, אנשים שיש להם טלפונים חדשים מדי כמה חודשים, כאלה שמשנים כתובת בתכיפות".