שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו התייחס היום (שלישי) למעצרם של נטלי ומורדי אוקנין באיסטנבול, והאשים כי "הם לא סתם צילמו את הבית של ארדואן, הם התמקדו עליו ואפילו סימנו אותו". לדבריו, "ייתכן שאפשר לקרוא לזה ריגול מדיני וצבאי. מי שיחליט מה יקרה בהמשך זה רק בית המשפט". דבריו, שנאמרו בפגישה עם שר הביטחון של מונגוליה שמבקר בטורקיה, מהווים התייחסות טורקית רשמית ראשונה למעצר - והם הובאו באתר החדשות הטורקי Cumhuriyet.
1 צפייה בגלריה
נטלי אוקנין מורדי אוקנין  שר הפנים הטרוקי טורקיה תורכיה סולימאן סוילו
נטלי אוקנין מורדי אוקנין  שר הפנים הטרוקי טורקיה תורכיה סולימאן סוילו
שר הפנים הטורקי ובני הזוג אוקנין
(צילום: Tasnim News Agency, מתוך פייסבוק)
מטעם המשפחה נמסר בתגובה לדברי השר סוילו: "אנו סמוכים ובטוחים שהסיפור ההזוי הזה ייגמר במהרה, ושמורדי ונטלי יחזרו הביתה. אנחנו מודים לשר החוץ ולקונסולים בטורקיה שדאגו היום לשיפור תנאי מעצרם, ומצפים לבשורות טובות בקרוב".
בימים האחרונים ישראל פועלת במקביל בכמה ערוצים להביא לשחרורם של מורדי ונטלי. בציר המרכזי פועל ראש המוסד דוד ברנע מול מקביליו בביון הטורקי. במקביל נערכות שיחות בין בכירים ישראלים וטורקים ברמה המדינית. הטורקים לא הציגו בשיחות האלה דרישות ספציפיות והבהירו שהמסר הישראלי שבני הזוג אוקנין אינם מרגלים התקבל ונבחן.
מורדי נפגש אתמול עם נציג ישראלי לראשונה מאז המעצר. עורך הדין ניר יסלוביץ' ביקר אותו בבית המעצר מאלטפי שבצד האסייתי של איסטנבול, אחרי שהטורקים אישרו את בקשת ישראל לאפשר זאת. עורך הדין סיפר כי אוקנין פרץ בבכי כששמע עברית לראשונה אחרי שישה ימים ושאל: "למה אני כלוא?". יסלוביץ' ציין כי מצבו הנפשי של אוקנין לא קל - אך הוא התעודד כששמע על המאמצים שנעשים לשחרורו. עוד אמר שהישראלי נחקר רק פעם אחת ביום רביעי, למחרת המעצר, וכי התשאול לא ארך זמן רב. נטלי צפויה להיפגש גם היא עם עורך הדין בקרוב.
למרות המגעים המדיניים והמשפטיים, בני המשפחה נערכים לכך שההסתבכות באיסטנבול תימשך יותר זמן ממה שחשבו, ושירז בן הרוש, בתה של נטלי שנעצרה בטיול לחגיגות יום הולדתה ה-44, פרסמה סרטון שבו קראה לעזרת הציבור במימון המאבק.
יסלוביץ' אמר אמש שסיפר לאוקנין כי "מדינה שלמה" עוקבת אחרי הסיפור שלו, והסביר לו את ההליכים הבאים שהוא מתכוון לעשות. "ניסיתי להחדיר בו רוח של תקווה ואמונה, כדי שהוא יצליח לצאת מהמקום שהוא נמצא בו. הוא שאל אותי שאלות לא פשוטות כמו כמה זמן זה יימשך, איך השיטה פה עובדת ולמה אני בכלל במעצר. הבטחתי לו שאשיב אותו ארצה". רעייתו נטלי כלואה במתקן אחר שנמצא בצד האירופי של העיר - ויסלוביץ' יגיש היום בקשה לבקר גם אותה.
סגן שר החוץ עידן רול אמר הבוקר לאולפן ynet כי "הנושא מטופל באופן אישי על ידי שר החוץ לפיד ועל ידי הדרגים המקצועיים הרלוונטיים בצורה הכי אינטנסיבית שיכולה להיות. הזוג קיבל גם ביקור קונסולרי של משרד החוץ. כמה שנדבר על זה פחות בתקשורת וכמה שפחות נצא בהצהרות, כך ייטב. אלה זמנים רגישים ואני מקווה שנוכל לעדכן בהקדם". רול הוסיף כי "מוקדם מדי לצאת בהכרזות לגבי טיב הקשר עם טורקיה ומה המגבלות שצריכות להיות. אני כן יכול להרגיע את הציבור שברגע שתתקבל החלטה כזו, או ברגע שתהיה תובנה שצריך לשנות משהו, אז משרד החוץ ייצא בהצהרה מאוד ברורה בנושא".
מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הכתבה