שעות לאחר פיזור הכנסת ה-24 קיים ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט את טקס העברת המקל ליאיר לפיד, שייכנס באופן רשמי ללשכת ראש הממשלה בחצות, בטקס מצומצם שנערך בנוכחות המשפחות ובכירי המשרד.

הכנסת התפזרה - כתבות נוספות

מלשכתו של בנט נמסר כי נערכה "חפיפה סדורה ומעמיקה" ללפיד, והוצגו לו עיקרי הסוגיות הביטחוניות והמדיניות של ישראל. "התפקיד המאוד מיוחד הזה, והמדינה הזאת - לא שייכים לאדם אחד, הם שייכת לכל עם ישראל", אמר בנט ללפיד. "אני מעביר לך את מקל השליחים המקודש, ואת האחריות על מדינת ישראל. אני מאחל לך שתשמור עליה ושה' ישמור עליך".
5 צפייה בגלריה
בנט ולפיד בהעברת המקל
בנט ולפיד בהעברת המקל
בנט ולפיד בטקס העברת המקל
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בנט ולפיד בהעברת המקל
בנט ולפיד בהעברת המקל
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
בנט פנה גם לרעייתו של ראש הממשלה הבא ואמר: "ליהיא, זה מאוד לא קל להיות אשת ראש הממשלה. אבל היציבות בבית, החום בבית, המקום שאתה יודע שכולם בשבילך בלי שום אינטרסים, בלי כלום, זו באמת אבן היסוד להצלחה של יאיר". רה"מ היוצא פנה גם למשפחתו שליוותה אותו ביומו האחרון בתפקיד ואמר: "גילת, את מהממת. את משהו. הילדים, אני יודע שהייתה שנה לא קלה, אבל מה שאמרתי לכם בתחילת הדרך - כולנו ביחד בשביל המדינה. אז אתם שילמתם מחיר בשביל המדינה וביחד".
רה"מ היוצא אמר ללפיד: "יאיר, כל שבת אנחנו מברכים את הילדים: 'ישימך ה' כאפרים וכמנשה, יברכך אדוני וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחנך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום'", ואמר: "בהצלחה אחי".
5 צפייה בגלריה
בנט ולפיד בהעברת המקל
בנט ולפיד בהעברת המקל
"החום בבית - אבן היסוד להצלחה של יאיר". ראש הממשלה היוצא, הנכנס, ובנות זוגם
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בנט ולפיד בהעברת המקל
בנט ולפיד בהעברת המקל
בנט עם רעייתו וילדיו
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
לפיד עצמו אמר כי אמו בירכה אותו באותן המילים זמן קצר קודם לכן, ושיבח את בנט: "אני עבדתי תחת ראשי ממשלות, אני הכרתי ראשי ממשלות. אתה איש טוב וראש ממשלה מצוין, ואתה חבר טוב. זה לא טקס פרידה כי אין לי שום כוונות להיפרד ממך", אמר.
עוד לפני כן ביקר לפיד ב"יד ושם" לאחר פיזור הכנסת. "נסעתי ל'יד ושם' כדי להבטיח לאבא שתמיד אשמור על ישראל חזקה, שתדע להגן על עצמה ולהבטיח את שלום ילדיה", אמר לפיד.

הכוורת הנשית של לפיד

בתוך כך, לשכתו של לפיד פרסמה את הרכב כוורת היועצים והבכירים שיהיו בסביבתו - שתורכב בעיקר מנשים. ראש הסגל של ראש הממשלה המיועד יהיה דני וסלי (72) שעובד עם לפיד כבר 25 שנים. וסלי, לשעבר מפיק טלוויזיה, עיתונאי וסולנה של להקת פיקוד המרכז, הפיק בעבר את תוכניתו של לפיד. וסלי קרוב מאוד ללפיד ומלווה אותו מהקמפיין הראשון. הוא נתן ערבות אישית של 130 אלף שקל לקמפיין הבחירות שבו זכה לפיד ל-19 מנדטים, היה חבר בצוות המו"מ הקואליציוני, עמדה בראש המטה שלו במשרד האוצר והיה חבר ב"פורום המרתף" - קבוצת היועצים הקרובה של לפיד.
ראש המטה היא גילי האושנר שעובדת לצדו ב-10 השנים האחרונות, מנכ"לית משרד ראש הממשלה תהיה נעמה שולץ ומנכ"לית יש עתיד אטל הובן שעובדת עם לפיד כבר 22 שנים. ראש מערך התקשורת תהיה יעל בר שעובדת עם לפיד כבר שש שנים, ודוברו של רה"מ המיועד נותר רועי קונקול שעובד איתו בעשור האחרון.
היועץ המדיני יהיה יאיר זיוון, שעובד עם לפיד בשמונה השנים האחרונות ולפני כן עבד עם פרס, היועצת הבכירה - תמי נשיא, ומנהלת הלשכה חלי סיני. מזכיר הממשלה שלום שלמה, המזכיר הצבאי אבי גיל וראש המל"ל איל חולתא יישארו בתפקידיהם.
מדובר במקרה יוצא דופן שרה"מ מפרסם את הכוורת שלו סמוך מאוד לכניסתו לתפקיד. הסיבה לכך היא שמדובר באותה הסביבה שמלווה את לפיד במשרד החוץ - שפשוט תנדוד איתו ללשכת רה"מ. מדובר באנשים נאמנים מאוד שמלווים את לפיד כבר שנים רבות, ולכן נבחרו ללכת איתו ללשכת רה"מ באופן טבעי.

היועמ"ש לממשלה: "להפגין איפוק"

עם כניסתו של לפיד ללשכת רה"מ לחודשים הקרובים, פרסמה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הנחיות לממשלה ולשרים לקראת התקופה הקרובה."מכאן ואילך, הפכה הממשלה המכהנת לממשלה יוצאת (ולאחר יוםה בחירות - לממשלת מעבר)", כתבה בהרב-מיארה. "ממשלה זו ממשיכה אמנם לכהן עד שתיכון ממשלה חדשה, אך מרחב הפעולה של ואופן הפעלת סמכויותיה, שונים משל ממשלה רגילה".
בהרב-מיארה ציינה כי "ממשלה יוצאת הפועלת ערב בחירות מחויבת באיפוק בהפעלת סמכויותיה לגבי כל אותם עניינים שאין כורח ודחיפות מיוחדת לפעול בהם בתקופה זו. מתחם הסבירות לעניין זה נבחן בשים לב למאפייניה של הסמכות הקונקרטית המופעלת, ובהתחשב באיזון הנדרש בין הצורך בעשייה ממשלתית לבין דרישת האיפוק כאמור. ככל שמידת החיוניות בפעולה השלטונית גוברת - כך תקטן מידת האיפוק הנדרשת, ולהיפך".
5 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
הזהירה מהחלטות לא הכרחיות בתקופת הבחירות. היועמ"ש גלי בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
היועמ"ש אמרה כי "על הממשלה הנוכחית חלות מגבלות הנובעות ממעמדה כממשלה זמנית עד לכינון ממשלה חדשה, וגם היא נדרשת לאיפוק בהפעלת סמכויותיה בתקופה שעליה מצביעה הפסיקה על חשש מוגבר להעדפת האינטרס המפלגתי הצר על פני האינטרס הציבורי, וכן על חשש מפני יצירת עובדות מוגמרות אשר עלולת להעמיד את הממשלה הנבחרת בפני מצב בלתי הפיך.
"כאשר עומדות על הפרק החלטות בנושאים שאינם בגדר ניהול שוטף, על השרים (והרשויות המוסמכות האחרות במשרדי הממשלה) לערוך בדיקה מוקדמת בעניין זה מול היועמ"ש של המשרד הנוגע בדבר בטרם קבלתה".