עוד 124 ימים הולכים שוב לבחירות: חברי הכנסת הגיעו הבוקר (חמישי) בפעם האחרונה במליאה לפני היציאה לבחירות בפעם החמישית תוך שלוש שנים, ובהצבעה על מועד הבחירות התקבלה עמדת הקואליציה, לפיה אלה יתקיימו ב-1 בנובמבר. האופוזיציה רצתה שהבחירות ייערכו שבוע לפני כן, אבל הרשימה המשותפת הצביעה עם הקואליציה. לפני כן נאם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נגד הממשלה היוצאת, אמר כי "הניסוי נכשל" והתעמת עם יו"ר הכנסת מיקי לוי.
"הבטיחו שינוי, דיברו על ריפוי, עשו ניסוי, והניסוי נכשל", פסק נתניהו. "זה מה שקורה כשלוקחים פייק ימין עם שמאל קיצוני, מערבבים את זה עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת וזה מה שמקבלים". לדברי נתניהו התפרצו יו"ר רע"מ מנסור עבאס וחברי כנסת נוספים. "ככה לא מנהלים ישיבה", אמר ליו"ר הכנסת כשהוא זועם ודופק על בימת הנואמים. "אני בטוח שכשיו"ר המפלגה שלך ינאם, אתה תנהג אחרת. אז תנהג אחרת. תעיף אותם מהמליאה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו ויו"ר הכנסת מיקי לוי
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד במליאה. ראש הממשלה הבא
(צילום: יואב דודקביץ' )
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, אילת שקד
יאיר לפיד, אילת שקד
לפיד מתחבק עם יו"ר ימינה החדשה, איילת שקד
(צילום: יואב דודקביץ' )
בפתח דבריו אמר נתניהו כי "בשנה האחרונה יכולתי לפגוש אתכם ביתר קלות, בהליכות מדי בוקר, בסיורים ברחבי הארץ, בשיחות פנים אל פנים. האזנתי לרחשי הלב שלכם, שמעתי על הבעיות והמצוקות שלכם. התבוננתי גם פנימה, ולמדתי הרבה מאוד. כל מי שמקשיב לכם רואה שמשהו יסודי השתבש בשנה האחרונה במדינה שלנו".
נתניהו טען כי "הביטחון האישי התערער, הכבוד הלאומי הושפל, הפחד מאויבינו גבר, דגלי ישראל הוסרו ודגלי אש"ף הונפו. יוקר המחיה מכה בכיס של כולנו, בדלק שהתייקר שוב הבוקר, משכנתאות חשמל חלב ומזון, סל הקניות של כל ישראלי שובר מדי שבוע שיא כל הזמנים. זה ממשיך לעלות ואין מזור אין מרפא אין ממשלה.
"בבתי הספר ובגני הילדים שביתות אינסופיות, התחבורה הציבורית משותקת ונאנקת, הנמלים מפוקקים, נתב"ג קורס, והתחושה הכללית היא שהמדינה נשמטת תחת רגלינו. ובזמן הזה, כשכל זה מתחולל, בכירי הממשלה היוצאת שגם היא קרסה במהירות שיא, מנסים לעטוף את הכל בצלופן מרשרש. בין טיסה לטיסה שלהם, הם מבקרים מעת לעת בארץ, אומרים שזה מנוהל ומסודר, זה מבוצע. זו פשוט התפארות עצמית שאין מאחוריה כלום, תעמולת כזב שנועדה לכפות על מחדל ענק של ממשלה חסרת חזון וחסרת ניסיון, חסרת יכולת ביצוע".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בנאומו במליאה
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
ההתפרצות לנאום נתניהו כללה גם עימות בין יו"ר רע"מ עבאס לבין ח"כ אחמד טיבי מהמשותפת. "תנשק לו את התחת בשביל להיכנס איתו לקואליציה", אמר בערבית טיבי לעבאס, וזה ענה לו: "אוי לבושה. אני שלחתי אותו הביתה, אתם תחזירו אותו. טיבי הצביע על סמוטריץ', שמנע ממשלה של הימין עם רע"מ, ואמר: "בגלל האיש הזה אתם לא עם ביבי, לא בגללך".
ההצבעה הייתה אמורה להיערך אמש עד חצות, אך היא נדחתה על רקע היעדר ההסכמות בין האופוזיציה והקואליציה על החוקים שיקודמו בשיתוף פעולה למרות הפיזור, בראשם חוק המטרו, חוקים הנדרשים לקידום הפטור מוויזה לארה"ב וחוק האזיק האלקטרוני שנועד להגן על נפגעות אלימות במשפחה. חוקים אלו, בסופו של דבר, נשארו מחוץ להסכמות ולא יקודמו. לאחר שהכנסת תתפזר - יאיר לפיד יהפוך בחצות לראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל.
פורסם לראשונה: 09:16, 30.06.22