5 צפייה בגלריה
רפאל בן אליהו
רפאל בן אליהו
"מפחיד להסתובב כאן". רפאל בן אליהו
(מתוך פייסבוק)
״בני נורה מול העיינים שלי, הוא הגן עליי. הבעל שלי רפאל עצר כי לסייע למשפחת נער שהמחבל ירה בו. הוא גיבור. הכול התרסק ברגע אחד, הכול נהרס״.
אחד משבעת הנרצחים בפיגוע בליל שבת מחוץ לבית הכנסת עטרת אברהם שבשכונת נווה יעקב בירושלים הוא רפאל בן אליהו (56). בנו של רפאל, מתן, נפצע באורח קשה, אך מצבו השתפר מאז והוא מאושפז בהכרה מלאה בבית החולים הדסה הר הצופים. בכניסה למחלקה הכירורגית, לצד בני המשפחה שנותרו ללא יקירם, האלמנה טינה מיררה בבכי וסיפרה על הרגעים הנוראים.
"היינו בארוחת ערב משפחתית בדרך הביתה, ואז בעלי הגיבור רפאל ז״ל ראה אישה עומדת וצועקת שמחבל ירה בבן שלה", היא תיארה. "אני יחד עם אור ומתן (ילדיהם - א"ג) עצרנו את המכונית. היינו בטוחים שהמחבל ברח, ואז הוא עשה סיבוב פרסה לפני שהספקנו להזמין אמבולנס. המחבל הגיע עם הרכב שלו מהצד השני. הוא התחיל לירות מטווח אפס. הוא ירה בבעלי, ברפאל ז״ל, ממש מהר. התחלתי לצרוח עליו, ואז מתן קפץ עליי כדי שהמחבל לא יפגע בי. הוא הציל את חיי ונפגע.
"זה סיוט. את הכול ראינו אני והבן שלי אור שניצל כמוני. אנחנו לא מעכלים מה קרה לנו", היא הוסיפה, וסיפרה על בן זוגה שנרצח: "הוא בעל למופת, יש לנו ארבעה ילדים. אהב את כולם, תמיד נרתם לסייע, לעזור. ראה אם זועקת במצוקה וכמו גיבור נרצח ואני עדה לירי. זה מוטרף שנשארתי בכלל בחיים״.
בעוד הבן מתן שואל איפה אביו שנרצח, הבן האחר אור ספד לו: "אבא יקר שלי, הלב לא מצליח לעכל איך לקחו לי אותך ככה. אוהב אותך ומתגעגע כל כך".
5 צפייה בגלריה
מתפללים רבים מגיעים לבית הכנסת לעמוד מקרוב על הירי שבוצע בשכונת נווה יעקב
מתפללים רבים מגיעים לבית הכנסת לעמוד מקרוב על הירי שבוצע בשכונת נווה יעקב
מתפללים מגיעים הבוקר לבית הכנסת בנווה יעקב
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
אשר נתן
(באדיבות המשפחה)
לקראת צאת השבת התאספו עשרות מתפללים סביב בית הכנסת בשכונה, ועמדו מקרוב אחר הזוועה שהתרחשה שם בליל שבת. עד כה הותר לפרסום עד כה כי שניים מהנרצחים הם בני הזוג אלי (48) ונטלי (45) מזרחי, ונרצחת נוספת היא עובדת סיעודית מאוקראינה. בשעות הערב הותר לפרסום גם שמו של אשר נתן (14), תושב שכונת נווה יעקב.
"זה פשוט מטורף מה שקרה לנו", אמר אברהם בכניסה לבית הכנסת. "מפחיד להסתובב כאן. ירו בקורבנות מטווח קצר, ממש ירי ללא הפסקה". דניאל הוסיף בזעם: "משפחות חיכו בערב שבת ליקיריהן, והם לא שבו. הם נרצחו מטווח קצר מירי של מחבל ביציאה מבית הכנסת".

5 צפייה בגלריה
מתפללים רבים מגיעים לבית הכנסת לעמוד מקרוב על הירי שבוצע בשכונת נווה יעקב
מתפללים רבים מגיעים לבית הכנסת לעמוד מקרוב על הירי שבוצע בשכונת נווה יעקב
המתפללים מגיעים לבית הכנסת
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
אלי ונטלי מזרחי ז"ל
"צעקנו לו 'אל תלך', והוא ירד". אלי ונטלי מזרחי
(באדיבות המשפחה)
תושב אחר, דביר לוי, הוסיף: "שמענו ירי, חלק מהאנשים רצו להתחבא ואחרים היו ממש בפאניקה. אנשים שרק כמה דקות לפני כן התפללו בבית הכנסת היו מוטלים על הרצפה". אליהו, חברו, אמר כי "זה היה לילה שחור, ככה יורים בנו מטווח אפס בדרך חזרה מבית הכנסת. אנשים צעקו, הרב צעק, הם נכנסו למחסה ואז הגיעו הכוחות. זו פשוט טרגדיה גדולה, הרבה אנשים הגיעו לכאן הערב כדי להבין מה קרה".
בני הזוג אלי ונטלי מזרחי התחתנו לפני שנתיים, ונרצחו אמש בפיגוע בנווה יעקב. אביו של אלי, שמעון, סיפר כי הבן ואשתו יצאו לסייע לפצועי הפיגוע - ונרצחו על ידי המחבל. "הוא עמד ליד המכונית שלו וירה בהם. נכנס לאוטו וברח", שחזר האב. "הוא היה אדם צנוע, דתי. רצה לעזור. ראה שיש יריות וכשהן הפסיקו רצה לעזור לפצועים, הוא ואשתו".
האב חזר על הטענה שמכחישה המשטרה, ולפיה לשוטרים לקחו 20 דקות לעצור את מסע הירי. "יש יריות, כל השכונה שמעו. איפה הניידות? יכלו להרוג אותו. לא שבעה הרוגים ופצועים".
"אני רוצה תשובה מהמשטרה. אני במרפסת 20 דקות, אחרי היריות. אף ניידת, אף אמבולנס לא היה פה", הוסיף האב. על הכחשת המשטרה וההצהרה לפיה הדיווח הראשון התקבל ב-20:14 והמחבל חוסל ב-20:19, אמר האב: "אין דבר כזה". האב ציין עוד כי המשפחה הייתה בעיצומה של ארוחת ערב. "הוא (הבן – ח"ג) שמע יריות וקפץ. צעקנו לו מהחלון: 'אל תלך'. הוא ירד, ואז הוא כנראה דיבר איתו (עם המחבל – ח"ג) והוא הוציא את האקדח והרג אותו".
נטלי עבדה במשך 20 שנה כמחלקת אוכל בבית החולים הדסה הר הצופים. אלה סאקוביץ', דודתה של נטלי ועובדת ותיקה במחלקה לתפעול משקי בבית החולים, נאלצה להגיע יחד עם אמה של הנרצחת כדי לזהות אותה. "נטלי עלתה לארץ עם ההורים ואחותה בשנות ה-90, ומאז ועד היום הייתה מטפלת בשני ההורים באהבה, מסביב לשעון", אמרה הדודה סאקוביץ'.
היא הוסיפה: "נטלי עבדה בהדסה הר הצופים בעבודה שכל כך אהבה, תמיד עם חיוך, תמיד עם רצון לתת ולהעניק למאושפזים במחלקות. נפגשנו הרבה במשמרות ותמיד ראיתי אותה מרוצה ושמחה. היא הרגישה כאן טוב, שהיא יכולה לתת מעצמה. כשאביה, שהוא אחי, נפטר לפני עשור, היא המשיכה לטפל באמא במסירות, כל הזמן עבורה. רופאים, הסעות, תרופות וטיפולים - הכול למען אמא.
"ביום שישי, כמו תמיד, היא סיימה משמרת בהדסה הר הצופים ולאחר חלוקת ארוחת הערב למטופלים היא נסעה לביתו של חמיה, אביו של אלי. משם הייתה אמורה כמו בכל יום שישי, לנסוע בחזרה לבית שמש כדי לא להשאיר את אמה לבד. כשהיו באמצע ארוחת השבת, הם שמעו את היריות - באמצע האוכל היא ובעלה רצו להגיש עזרה וירדו מהבית כדי לטפל בפצועים, ואז ירו בשניהם. ככה נגמרו חיים שלמים. אנחנו שבורים, לא מאמינים שזה קרה לנו".
מנכ"ל בית החולים פרופ' יורם וייס אמר: "עובדי הדסה כולם מרכינים ראשם בשעה קשה זו, מבכים את לכתם של נטלי היקרה ובעלה אליהו. נטלי הייתה חלק ממשפחה גדולה, משפחת הדסה, עובדת ותיקה ומוכרת בבית החולים. כל מי שעבד לצידה מספר על אישה חמה, מלאת אכפתיות ורצון להיטיב עם המטופלים אותם פגשה מדי יום ולכן לא הופתעו חבריה לעבודה כששמעו שמיהרה להגיש עזרה לפצועים אמש".
פרמדיקית מד"א נוי שדה סיפרה הבוקר בשיחה עם ynet כי טיפלה באלי. "אנחנו רואים בחור בשנות ה-40 או 50 לחייו, מאוד מתקשים להעריך. הוא נפגע מירי בכל חלקי גופו והתחלנו בביצוע החייאה, הנשמנו אותו ונתנו לו תרופות ועשינו כל שביכולתינו. בדיעבד התברר שלי שזה הוא, זיהיתי אותו דרך התמונות שפרסמו אחר כך. זה כואב".