ארצות הברית ומדינות ערביות העלו חשש בפני בישראל לגבי היחס שלה כלפי מרואן ברגותי, ממנהיגי הפתח שמרצה מאסר עולם בשל רצח חמישה ישראלים בפיגועים - ושנחשב לאחת הדמויות הפוליטיות הפופולריות ביותר בקרב הפלסטינים. כך דווח היום (רביעי) ב"וושינגטון פוסט". לדברי בני משפחתו, ברגותי סובל מתעללות פיזית ופסיכולוגית בכלא הישראלי מאז 7 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
מרואן ברגותי
מרואן ברגותי
מרואן ברגותי
(צילום: Brennan Linsley, AP)
ברגותי בן ה-64 כלוא בישראל כבר יותר מ-20 שנה, וב-2004 הוא הורשע ברצח ונגזרו עליו חמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר בגין מעורבותו בפיגועים שבהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים. הוא נחשב למנהיג האינתיפאדה השנייה, שבמהלכה הוא תכנן פיגועי התאבדות נגד אזרחים. ברגותי, שאמר בבית המשפט כי אין לו קשר לפיגועים, מוחזק בכלא מגידו, מתקן בעל רמת אבטחה מרבית.
הבטחת שחרורו של ברגותי היא מטרה פופולרית בקרב פלסטינים, הרואים בו יורש אפשרי של מנהיג הרשות הפלסטינית אבו מאזן בן ה-88. ברגותי נמצא בראש רשימת האסירים שחמאס רוצה שישראל תשחרר במסגרת עסקת חטופים אפשרית בין ישראל לארסון הטרור.
בריאיון ל"וושינגטון פוסט" אמר בנו של ברגותי, ערב, כי לאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר אביו הותקף פיזית בכלא, ונשלח לבידוד בתא חשוך שם שהה במשך 12 ימים. ערב, שגר בגדה המערבית, טען כי השמיעו בתאו של אביו את את ההמנון הישראלי התקווה "בווליום גבוה מאוד, מסביבות השעה 5 בבוקר ועד חצות, במשך ימים רבים".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
אבו מאזן. הפלסטינים רואים בברגותי כיורש אפשרי
עורך דין שנפגש השבוע עם ברגותי כתב בדו"ח ששלח למשפחתו כי ראה חבלות מעל עינו הימנית, ושברגותי אף הראה לו חבלה בגבו וברגל ימין. עורך הדין כתב כי ברגותי אמר לו שב-6 במרץ "הרביצו לי דקות ארוכות בכל הגוף, בעיקר בפנים, בגב וברגליים. עוצמת המכות גרמה לי להתמוטט על הקרקע, ואז הם המשיכו להכות בי עד שאיבדתי את ההכרה". שב"ס הגיע לטענות ומסר כי הוא "ארגון שומר חוק". לדברי שירות בתי הסוהר, "אין לנו ידיעה על הטענות הללו".
בשבוע שעבר אשתו של ברגותי, פאדוה, טענה כי בשלושת החודשים האחרונים הוא הותקף בעת שהועבר לפחות חמש פעמים בין בתי כלא בישראל. לדבריה, "זה הוביל לדימום באחת מעיניו". בתגובה לטענות, משירות בתי הסוהר נמסר גם אז כי "הארגון הוא שומר חוק - כל טענה דינה להתברר במקום המיועד לכך".
מחלקת המדינה האמריקנית לא ציינה את שמו של ברגותי בהצהרות פומביות, אך גורמים אמריקנים אמרו שהם מודעים להאשמות על התעללות כלפיו. מחלקת המדינה מסרה ל"וושינגטון פוסט" כי היא הודיעה לישראל שעליה "לחקור ביסודיות ובשקיפות האשמות אמינות ולהבטיח שמי שמתעלל או מפר חוק יישא באחריות. עוד מסרה מחלקת המדינה לעיתון כי יש להחזיק עצירים פלסטינים ב"תנאים מכובדים ובהתאם לחוק הבינלאומי".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. ארה"ב הודיעה לישראל כי עליה להחזיק עצירים פלסטינים בהתאם לחוק הבינלאומי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אסר מאז 7 באוקטובר על אנשי הצלב האדום, כמו גם על בני משפחה, לבקר את האסירים הפלסטינים והעצירים הביטחוניים שמוחזקים בישראל, שמספרם מוערך בכ-9,000. הביקור הפומבי האחרון שערך הצלב האדום לברגותי התקיים בובמבר 2017, לאחר שסיים שביתת רעב בת 24 ימים.
"ביקשנו ללא הרף לחדש את הביקורים שלנו, מכיוון שהם משמעותיים לא רק במשימתנו בישראל ובשטחים הכבושים - אלא משום שהם מהווים גלגל הצלה עבור העצורים ומשפחתם", אמרה ג'סיקה מוסאן, דוברת הצלב האדום.
בכיר במחחקת המדינה האמריקנית אמר ל"פוסט" כי במהלך ביקורו בישראל ביום שישי האחרון, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר לקבינט ניהול המלחמה שעליו לאפשר לצלב האדום גישה לעצורים. כמו כן ארגוני זכויות אדם ישראליים הגישו עתירה לבית המשפט העליון בעניין ב-24 בפברואר.
גורם דיפלומטי ישראלי הכחיש בפני העיתון הכחיש כי ברגותי עבר התעללות. "יש לנו חוקים במדינה שלנו, התנהגות כזו אינה מותרת ולא תתקבל אם אכן תוכח כנכונה", הוא אמר.
כמו כן, שני בכירים משתי ממשלות שונות במזרח התיכון במזרח התיכון אמרו ל"פוסט" כי קיבלו דיווחים על החמרה במצבם של כמה אסירים פלסטינים, בהם ברגותי, ושבמקביל הם מקבלים דיווחים על היחס הקשה של החטופים הישראלים בשבי חמאס. "נמסר לממשלת ישראל שכל יחס רע לאסירים פלסטינים ייתן לחמאס תירוץ גדול יותר להתייחס לחטופים הישראלים גרוע יותר מכפי שהם מטופלים כעת, זה מעגל קסמים", אמר אחד מהם.
הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן, חבר בוועדת החוץ של הסנאט, אמר שארה"ב צריכה להזהיר את ישראל באופן ספציפי מפני היחס שלה לברגותי. "ממשל ביידן צריך להבהיר לממשלת נתניהו שאם ברגותי ייפגע או ייהרג בכלא, זה יהיה כמו השלכת גז על אש משתוללת", הוא אמר בראיון. "ברגותי הוא כנראה המנהיג הפלסטיני הפופולרי ביותר. זה נכון בגדה המערבית ובעזה".
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"נשבע על ספר הקוראן כי לא יסכים לעסקה בלי שחרורו של ברגותי". סינוואר
(צילום: AP)
מרואן ברגותי, המכונה על ידי תומכיו כ"מנדלה הפלסטיני", כיהן כמזכיר הכללי של תנועת הפתח בגדה המערבית, ונעצר ב-15 באפריל 2002. כמו אסירים פלסטינים אחרים שנשלחו לעונשי מאסר ארוכים על עבירות טרור, גם הוא נחשב כאמור לפופולרי מאוד ברחוב הפלסטיני. עם זאת, בניגוד לאסירים אחרים, ברגותי הוא אישיות פוליטית - מה שגורם לו להיות אהוד עוד יותר.
סקר שנערך החודש מחזק את ההערכות כי ברגותי הוא הדמות בעלת הסיכוי הגדול ביותר לנצח בבחירות עתידיות ברשות הפלסטינית - בחירות שאם ייערכו יהיו הראשונות שם מאז ניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט ב-2006. לפי הסקר, שנערך גם בשטחים וגם בעזה, אם היו נערכות כעת בחירות שבהן היו מתמודדים זה מול זה אבו מאזן, ברגותי ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה – ברגותי היה מנצח עם כ-40% מהקולות, לעומת הנייה ששיעור התמיכה בו בסקר עומד על 23% ואבו מאזן עם 8% בלבד.
שמו של ברגותי עולה כאמור בשיח על עסקת חטופים, והוא האסיר הראשון שחמאס דורש לשחררו על אף השתייכותו לפתח ולא לחמאס. ארגון הטרור ער לפופולריות הגדולה שלה הוא זוכה בקרב הציבור הפלסטיני, ולכך שהוא "מסומן" לרשת את אבו מאזן. מקורבים לברגותי סיפרו שמנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר "נשבע על ספר הקוראן כי לא יסכים לעסקה בלי שחרורו של ברגותי".