המועמד הרפובליקני המוביל במרוץ בפריימריז, דונלד טראמפ, שוב תוקף במרומז את ראש הממשלה בנימין נתניהו - באותו היום שבו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "עם טראמפ זה לא היה קורה". טראמפ אמר כי ישראל נטלה חלק בתכנון חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני לפני ארבע שנים, אבל החליטה שלא להשתתף במבצע יומיים לפני כן.

2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
טראמפ ונתניהו. לא פעם ראשונה שבה הנשיא לשעבר מעיד ש"התאכזב" מראש הממשלה
(צילום: EPA)
בעת שנשאל ב"פוקס ניוז" על הרג האמריקנים מכטב"ם בירדן, ענה טראמפ: "איתי זה לא היה קורה". הוא אמר כי בעת שהיה נשיא, בטהרן רחשו לו כבוד: "אני פגעתי באיראן קשה מאוד על משהו שהם עשו, והם היו חייבים להגיב, ואני הבנתי את זה. את יודעת שהם התקשרו אליי ואמרו שהם הולכים לפגוע במשהו, אבל לא נעשה זאת. איראן התקשרה אליי. הם הודיעו לנו, ושיגרו 16 או 18 טילים. חמישה כשלו".
לדברי טראמפ, "התקשורת תהתה איך הטילים האלה לא פגעו. האיראנים היו חייבים להגיב כדי להראות חוזקה, אבל הם אמרו – בבקשה, אל תגיבו. הם רחשו לנו כבוד, זה כבוד. ישראל הייתה אמורה לעשות את זה איתנו. יומיים לפני הם אמרו – אנחנו לא יכולים, אנחנו לא יכולים. ישראל הייתה חלק מזה. ביבי היה חלק מזה".
גורם פוליטי אישר את דברי טראמפ: "במשך זמן ארוך המוסד ואמ"ן הבשילו את המבצע לחיסול סולימאני. ברגע האמת נתניהו חטף רגליים קרות מחשש שאיראן תגיב בחיסול ישראלים בכירים, ואז טראמפ בהמלצת שר הביטחון שלו החליט לבצע זאת, וכך היה".
2 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
"ישראל הייתה אמורה לעשות את זה איתנו". סולימאני
(צילום: AP)
ימים ספורים לאחר 7 באוקטובר, נזכיר, תקף טראמפ בחריפות את רה"מ נתניהו, את שר הביטחון גלנט ואת הכשל המודיעיני שקדם למלחמה. הוא אמר כי "ישראל לא הייתה מוכנה", וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו "אכזב אותו". טראמפ טען כבר אז כי נתניהו סירב לספק סיוע לארה"ב בחיסול סולימאני. "אף פעם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא. היינו מאוד מאוכזבים, אבל עשינו את העבודה בעצמנו, וזו הייתה עבודה מדויקת, נהדרת, נפלאה. ואז ביבי ניסה לקחת על זה קרדיט. זה לא גרם לי להרגשה טובה, אבל בסדר", הוא אמר.
"כשאתה מדבר על המודיעין או על דברים שכשלו בשבוע האחרון, הם חייבים לסדר את זה, בגלל שהם לוחמים בכוח שעלול להיות חזק מאוד. הם נלחמים, פוטנציאלית, באיראן", הוסיף טראמפ בנאום בפאלם ביץ'.
הבוקר, כאמור, פורסם בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" ריאיון עם השר בן גביר שבו ביקר את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "במקום לתת לנו גיבוי מלא, הוא עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין", אמר בן גביר לעיתון האמריקני. עוד ציין בן גביר כי הוא חושב שממשל ביידן "פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל", וכי הוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.