לוחמים כורדים ממיליציה הזוכה לסיוע מארה"ב הודיעו אתמול (ב') כי הצליחו לשחרר לחופשי צעירה יזידית בת 24, שנחטפה לפני כעשר שנים על-ידי ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש). במשך השנים שבהן הוחזקה בשבי נאנסה ואולצה להינשא למחבלים בארגון – וגם להביא ילדים לעולם. "הם הרסו את חיי", אמרה אחרי השחרור, "מכרו וקנו אותי כמו כבשה".
5 צפייה בגלריה
סוריה מחנה הפליטים אל הול דאעש
סוריה מחנה הפליטים אל הול דאעש
הכוחות הכורדיים מול נשים במחנה הפליטים אל-הול. נשים רבות של מחבלי דאעש מוחזקות שם
(צילום: EPA/AHMED MARDNLI)
5 צפייה בגלריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילידים יזידים ששוחררו משבי דאעש בסוריה בעשור שעבר. המיעוט שלהם עבר רצח עם
(צילום: AFP)
הצעירה היזידית שוחררה על-ידי ארגון "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", שאותו מובילים לוחמים כורדים. הארגון הודיע כי שחרר אותה, את בנה ואת בתה לחופשי במהלך מבצע שערך במחנה הפליטים אל-הול שבצפון-מזרח סוריה, מחנה שבו מוחזקים עשרות אלפי בני אדם – רובם נשים וילדים של מחבלי דאעש או תומכים של הארגון האיסלאמיסטי הקיצוני. המבצע, המכונה "מבצע שלום וביטחון 3", החל ביום שישי האחרון, ולפי הארגון האישה וילדיה שוחררו על-ידי "היחידות להגנת הנשים" ביום ראשון בערב.
לפי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים", הצעירה היזידית חיה במקור בכפר סינג'אר שבעיראק, באזור שבו התרכזו רבים מבני הקהילה היזידית. בשנת 2014, כאשר ארגון דאעש יצא למסע כיבושים שבו השתלט על שליש משטח עיראק ועל חלקים נרחבים מסוריה, הוא כיוון רבים ממעשי הטבח שלו נגד היזידים, שבהם, כארגון סוני, הוא רואה מי שכופרים באיסלאם. לפי הערכות, במעשי הטבח רצח כ-5,000 גברים יזידים ונשים יזידיות מבוגרות, ובמקביל לקח בשבי כ-7,000 נשים, נערות וילדות יזידיות. בהמשך שועבדו הצעירות והילדות הללו, והפכו לשפחות מין של מחבליו. מעשי דאעש נגד היזידים הוגדרו על-ידי האו"ם כרצח עם.
5 צפייה בגלריה
סוריה מחנה הפליטים אל הול דאעש
סוריה מחנה הפליטים אל הול דאעש
הצעירה היזידית קיבלה הוראה: "באל-הול - אל תספרי מי את". מחנה הפליטים
(צילום: EPA/AHMED MARDNLI)
5 צפייה בגלריה
כלת פרס נובל ל שלום נדיה מוראד נאום ב וושינגטון ארה"ב אחרי הזכייה
כלת פרס נובל ל שלום נדיה מוראד נאום ב וושינגטון ארה"ב אחרי הזכייה
קפצה מעל החומה והעזה לדפוק על הדלת. היזידית נדיה מורד, שזכתה בפרס נובל לשלום
(צילום: AP)
בסרטון שפרסמו "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" סיפרה הצעירה שחולצה על-ידי הלוחמים הכורדים השבוע כי בשנים הראשונות שלאחר חטיפתה שהתה עם משפחה כלשהי, ובשנת 2019 נלקחה למחנה אל-הול, ונאמר לה בשעתו שלא לחשוף את זהותה או לומר שהיא יזידית. היא סיפרה שבזמן שהותה במחנה השתמשה בשם בדוי בלבד. לפי עדותה, בשלב מסוים אחרי חטיפתה הוחזקה עם שש נשים אחרות בביתו של גבר זקן בשם אבו ג'עפר, והוא נהג להכות אותה אם דחתה אותו: "נשים שסירבו להיאנס היו נרצחות", העידה.
הזוועות שעברו הנשים היזידיות בידי דאעש זכו להכרה עולמית בשנת 2018, השנה שבה הגיחה לעולם תנועת MeToo, כשנדיה מורד, יזידית שנחטפה ואולצה לשמש שפחת מין של מחבלי הארגון, זכתה בפרס נובל לשלום. היא זכתה בפרס הודות לעבודתה כפעילה למען זכויות הנשים.
מורד נחטפה בגיל 21, ולימים העידה שאחרי חטיפתה גברים קנו ומכרו אותה מיד ליד, בעוד שכניה הסונים לא עשו דבר: "בשלב מסוים היה רק אונס", סיפרה אז, "שום דבר אחר. זה הופך לשגרת היום שלך. את לא יודעת מי הולך לפתוח את הדלת לידך כדי לתקוף אותך, את יודעת רק שזה יקרה ושמחר עלול להיות גרוע יותר".
5 צפייה בגלריה
סוריה מחנה הפליטים אל הול דאעש
סוריה מחנה הפליטים אל הול דאעש
דאעש רואה ביזידים כופרים. מחנה אל-הול
(צילום: EPA/AHMED MARDNLI)
מורד הצליחה לבסוף לברוח משוביה במוסול כשזיהתה הזדמנות לקפוץ מעל החומה שהקיפה את הבית שבו הוחזקה. היא הסתובבה ברחובות מכוסה בכיסוי איסלאמי, ובסופו של דבר קיבלה החלטה נועזת לדפוק על דלתם של זרים ולבקש עזרה. היה זה סיכון גדול מאוד: בדיעבד התברר לה שאחייניתה עשתה זאת לפניה, והוסגרה שש פעמים לידי דאעש על-ידי אנשים שמהם ביקשה עזרה.
למזלה של מורד, הזרים שעל דלתם דפקה סייעו לה לברוח למחנה פליטים. "אני רוצה להיות הבחורה האחרונה בעולם עם סיפור כמו שלי", אמרה אז. אחרי בריחתה עברה מורד לגרמניה, ושם הפכה לפעילה בולטת למען נשים ולמען המיעוט היזידי. היא הוכרזה גם כשגרירה של רצון טוב מטעם האו"ם. ביולי 2017 ביקרה בישראל.
פורסם לראשונה: 23:57, 05.02.24