מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי התייחס הבוקר (שלישי) לשכרם הנמוך של השוטרים ולתנאי עבודתם, שגרמו לגל התפטרויות שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". המפכ"ל אמר בוועדה לביטחון הפנים של הכנסת כי "אנחנו מתקרבים למצב שבו באירוע חירום של רצח או אונס, לא רק שלא נוכל להגיע תוך דקות - ייתכן שלא נוכל להגיע בכלל. יש פה זעקה".
לדבריו, "לא באנו לבקש תוספות ומותרות ולא באנו לבכות כאן - העיקרון הוא טובת מדינת ישראל. חווינו אירועים ביטחוניים רבים שערערו את תחושת הביטחון, יש צבר של אירועים שלא מסתיים כל השנה". הוא הוסיף: "מתחנו את משטרת ישראל עד קצה גבול היכולת, והמחיר הוא שחיקה. יש קשר ישיר בין תנאי השירות של השוטרים לביטחון האישי של האזרחים".
1 צפייה בגלריה
רשף: "המשטרה לא מצליחה למלא תקנים". שבתאי: "לא באנו לבקש מותרות"
רשף: "המשטרה לא מצליחה למלא תקנים". שבתאי: "לא באנו לבקש מותרות"
רשף: "המשטרה לא מצליחה למלא תקנים". שבתאי: "לא באנו לבקש מותרות"
(צילום: ערוץ כנסת)
באוצר לא התרגשו מדבריו של שבתאי, ואמרו: "אנחנו שומרים על צנעת הפרט של השוטרים, ולכן לא הגענו עם התלוש של המפכ"ל, בכירי המשטרה ועוד שוטרים ותיקים. ממוצע השכר עומד על כ-19,000 שקלים". שבתאי פנה לאמיר רשף, סגן הממונה על התקציבים במשרד, והשיב בכעס: "תפסיק לנפנף לי עם הממוצעים, אתה מעוות את התמונה". רשף ענה בתגובה: "השכר שלכם רק גדל ולא נשחק, אתה מעוות", והוסיף כי "השכר במשטרה גבוה ביחס לשכר הממוצע במשק, גם בהשוואה למדינות בעלות שכר ממוצע דומה בעולם".
בדיון הוצגו הנתונים שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", שלפיהם מתחילת השנה עזבו את המשטרה 456 שוטרים, לעומת 631 בסך הכול בשנה שעברה. ההערכה היא שאם הקצב ימשיך לטפס כפי שעלה עד כה - מספר השוטרים המתפטרים יגיע ל-1,000 עד סוף השנה הנוכחית. עוד עלה בדיון, כי כיום קיים מחסור של כ-1,720 שוטרים בתפקידי הליבה של המשטרה, בהם 566 סיירים, 322 חוקרים, 198 בלשים, 133 תנועה ו-500 שוטרי מג"ב. לטענת המשטרה, המצב הביא לסגירתן של 18 תחנות משטרה, 12,880 תיקים לא מטופלים ו-2,830 אירועי סיור שאינם מטופלים בזמן.
לדברי רשף, "הדברים הללו לא מאפיינים רק את מדינת ישראל, מדובר במגמה עולמית. יש עזיבה מוגברת של מקומות עבודה לאחר תקופת הקורונה, והעניין לא פוסח על המגזר הציבורי ועל שוק העבודה - גם לא על המשטרה". הוא ציין כי "לגבי האמירות שהמשטרה הוזנחה, אגיד שבניגוד לנאמר, תקציביה גדלו לאורך השנים ובהתאמה להגדלת תקציב המדינה". לדברי בכירים באוצר, תקציב המשטרה עומד על 14 מיליארד שקלים בשנה הנוכחית, כך שלטענתם, במשטרה קיימת בעיית התנהלות כלכלית. רשף סיכם: "בנושא כוח האדם בארגון, אציין שגם פה הייתה צמיחה, אך המשטרה לא מצליחה למלא את התקנים מסיבות שונות".
יו"ר הוועדה מירב בן ארי התייחסה לדברים, ואמרה כי "לא השכלנו כמדינה לתגמל את השוטרים בהתאם. לצערי היינו רגע לפני פריצת דרך בתקציב המדינה, אך בשל התפזרות הכנסת המהלך נעצר". לדבריה, "עם זאת, לא אמרנו נואש. אנחנו ממשיכים לחפש את הפתרונות שיסייעו להעלאת שכר השוטרים בדרכים שונות".