ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שהודיע אתמול בצהריים (חמישי) על התפטרותו אחרי ימים של לחץ כבד מצד מפלגתו השמרנית, היה ידיד אמיתי של מדינת ישראל. למעשה, כל מי שעוסק ביחסי ישראל-בריטניה בשנים האחרונות מסכים על העובדה שהוא היה ראש הממשלה הבריטי הכי ידידותי לישראל, ומסכים גם שבתקופתו – היחסים בין המדינות הגיעו לשיאים חדשים בכל התחומים – מהמדיני ועד האזרחי.
ג'ונסון התפטר אתמול אחרי שמתחילת השבוע התפטרו יותר מ-50 שרים ובעלי תפקידים בממשלתו. הקריסה של ממשלתו החלה עם התפטרות שר הבריאות סג'יד ג'וויד ושר האוצר רישי סונאק, שהודיעו כי אינם יכולים עוד לתמוך בג'ונסון בעקבות פרשת פינצ'ר, שבה קידם ג'ונסון לתפקיד בכיר את כריס פינצ'ר, איש המפלגה, תוך שהוא מתעלם לכאורה מטענות להטרדות מיניות שהועלו נגדו בעבר. ג'ונסון הסתבך בשלל שערוריות נוספות לאורך השנתיים האחרונות, ובראשן "מסיבות הקורונה" בזמן הסגר בבריטניה.
אבל כלפי ישראל, כאמור, ג'ונסון תמיד הציג יחס חם ואוהד. ליחס דומה זכתה הקהילה היהודית בבריטניה. בוריס ג'ונסון הוא תומך קולני בישראל, ובעבר אף הגדיר עצמו "ציוני". כששימש ראש עיריית לונדון, הוא הוביל קו נחרץ שמתנגד להטלת חרם על ישראל, ובפברואר 2016 פעל במהירות להסרת מודעות אנטי-ישראליות שהודבקו ברכבת התחתית אחרי שקיבל הודעת וואטסאפ ממי שמשמש כיום ראש ממשלת ישראל – יאיר לפיד. מאז, הם שמרו על קשר הדוק בוואטסאפ.
5 צפייה בגלריה
ג'ונסון עם חולדאי ב-2015. גם הסתבך עם הפלסטינים
ג'ונסון עם חולדאי ב-2015. גם הסתבך עם הפלסטינים
ג'ונסון עם חולדאי ב-2015. גם הסתבך עם הפלסטינים
(צילום: עיריית תל אביב)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בעת פגישתו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
יאיר לפיד בעת פגישתו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
עם רה"מ לפיד. בקשר בוואטסאפ מאז הכרזות ב-2016
(צילום: Stuart Mitchell)
בנובמבר 2015, הוא אף ביקר בישראל והצטלם רוכב על אופניים עם ראש העיר תל אביב רון חולדאי. באותו ביקור הסתבך עם הפלסטינים אחרי שאמר כי מובילי תנועת החרם נגד ישראל הם חבורת אקדמאים שמאלנים לובשי ג'קט קורדרוי (רמז למנהיג מפלגת הלייבור הקודם – ג'רמי קורבין) שאין להם השפעה והם לא יותר ממיעוט מטופש וקטן.
"אני לא יכול לחשוב על משהו טיפשי יותר מאשר לומר שצריך להחרים את ישראל, להסיר ממנה השקעות או להטיל עליה סנקציות, במיוחד שזו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, שיש בה חברה פלורליסטית ופתוחה. למה להחרים את ישראל?", אמר אז ג'ונסון. בתגובה, ביטלו ארגונים פלסטיניים ברמאללה פגישה מתוכננת איתו – והוא מצידו הורה על רכישת טכנולוגיה ישראלית למניעת תאונות דרכים בלונדון.

בחזרה לקיבוץ: "תרומה לא כ"כ חשובה לכלכלה"

כשתוהים מהיכן הגיעה החיבה הבסיסית של בוריס ג'ונסון לישראל, צריך לחזור אחורה – ליולי 1984, אז הגיע יחד עם אחותו לביקור בישראל במסגרת חופשת הקיץ שלהם מהלימודים. הוא החליט להתנדב בקיבוץ כפר הנשיא שבגליל התחתון, שם לא נחל הצלחה גדולה.
"ג'ונסון היה בחור עליז, לא רוצה לומר ליצן - אבל גם אני ליצן. חיבבנו אחד את השני. אם היית שואל אותי אז אם הוא יהיה ראש ממשלה, ספק אם הייתי אומר כן", סיפר "האב המאמץ" של ג'ונסון בקיבוץ, אלק קולינס.
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ב קיבוץ כפר הנשיא 1984
בוריס ג'ונסון ב קיבוץ כפר הנשיא 1984
ג'ונסון הצעיר בביקור במצדה ב-1984. מטבח, מכבסה - ולטיולים
(צילום: מתוך אתר התנועה הקיבוצית)
ג'ונסון הצעיר שובץ תחילה במטבח הקיבוץ, אחר כך עבר למכבסה אבל בסופו של דבר החזיק בקושי שבועיים במשמרות עד שהמשיך לטייל בארץ. "אני לא חושב שלעבוד פיזית היה רעיון שלו", אמר קולינס. "הוא עבד במכבסה עם כל הכביסה, ואומרים באנגלית שהוא יכול לטפל בכל הלכלוכים של המדינה, הכביסה המלוכלכת להערכתי האישית, האהבה לארץ ישראל הייתה לו אז. הוא התלהב ממה שראה בארץ".
כשנהג להתראיין לתקשורת, ג'ונסון תמיד ציין את הזיכרונות הטובים שלו מחוויית ההתנדבות בקיבוץ הישראלי. "תרמתי תרומה לא כל כך חשובה לכלכלה הישראלית אז", אמר ג'ונסון על תקופת התנדבותו בקיבוץ.

עמד מימין לארה"ב מול איראן

בתור ראש ממשלת בריטניה, ג'ונסון תמיד התפנה לעסוק בסוגיות שנוגעות לישראל. בין השאר שלח מכתב חריף מאוד נגד הפעילות של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ובו כתב כי בריטניה לא תסכים למצב שישראל תישפט בו. ג'ונסון גם תרם רבות להכרה בחמאס, על כלל זרועותיו, כארגון טרור בבריטניה, צעד שאמנם הובילה שרת הפנים שלו פריטי פאטל, אולם ללא תמיכתו האישית היא לא יכולה הייתה להכריז על הזרוע הפוליטית של חמאס כארגון טרור.
הידידותיות של ג'ונסון כלפי ישראל ללא ספק חלחלה גם אל השרים סביב שולחן הממשלה שלו – בכל הרמות. בתקופת כהונתו שיתופי הפעולה בין מערכת הביטחון הישראלית והבריטית הגיעו לשיאים חדשים, ובכירים במערכת הביטחון אף אמרו שבריטניה היא הידידה הגדולה ביותר של ישראל בתחומים רבים. כמות המשלחות הביטחוניות שמחליפים הצדדים מרקיעה שחקים, ושיתוף הפעולה בין ישראל לבריטניה הוא אולי רק שני לארה"ב.
5 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו ובוריס ג'ונסון בלונדון
פגישת בנימין נתניהו ובוריס ג'ונסון בלונדון
עם נתניהו בדאונינג 10 ב-2019. יצא גם נגד בית הדין בהאג
(צילום: AFP)
בנושא תוכנית הגרעין האיראנית ג'ונסון החזיק בקו מאוד קשוח. שלא כמו מדינות אירופה האחרות החתומות על הסכם הגרעין, בריטניה בתקופתו נחשבה הסמן הימני נגד איראן – ולעיתים אף נחשבה לסמן הימני במערכת, גם יותר מארה"ב.
אף שעדיין לא ידוע מי יחליף את ג'ונסון בתום הליך הבחירות הפנימיות לראש המפלגה השמרנית ולראשות הממשלה בעוד כמה שבועות, בישראל די רגועים וסבורים שלא יהיה שינוי לרעה ביחסים עם ישראל.
ציפי חוטובלי שגרירת ישראל בבריטניה אמרה: "היו יחסים מצוינים בין ישראל לבריטניה בתקופת כהונתו של ג'ונסון ואני מאמינה שהיחסים הטובים האלה יימשכו עם המחליף או המחליפה שלו. היחסים הגיעו לשיאים חדשים. יחסי ישראל-בריטניה נמצאים במקום מאוד טוב, ולג'ונסון הייתה תרומה משמעותית לזה. הוא היה ידיד ישראל אמיתי".
פורסם לראשונה: 22:05, 07.07.22