בית המשפט העליון דן הבוקר (שלישי) בערעור הפרקליטות על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לאשר שחרור מוקדם לניצב בדימוס ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים בעבר. שחם, שהגיע הבוקר לדיון בעליון, הורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים, מעשה מגונה והטרדה מינית, ונשלח ל-10 חודשי מאסר שאותם החל לרצות בחודש מרץ האחרון.
לצד בקשת רשות הערעור - בגלל שמדובר בערכאה שלישית - הפרקליטות הודיעה אתמול שתבקש מהעליון גם מתן עיכוב ביצוע, כך ששחם לא ישוחרר כעת, פחות מחצי שנה אחרי שנכנס לכלא. שופטת העליון רות רונן חתמה את הדיון כעבור פחות משעה, ואמרה כי ההחלטה תישלח לצדדים. עד אז, חל עיכוב ביצוע על שחרורו של שחם.
3 צפייה בגלריה
ניסו שחם בבית המשפט
ניסו שחם בבית המשפט
ניסו שחם בבית המשפט העליון, הבוקר
(צילום: יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
ניסו שחם בבית המשפט
ניסו שחם בבית המשפט
"לא מבין את הגבול שחצה"
(צילום: יואב דודקביץ)
נציגת הפרקליטות אמרה הבוקר כי "ההרשעה מעוררת הד ציבורי מיוחד. ההחלטה של שחרור מוקדם סובלת מחוסר סבירות בשל השילוב של אדם שביצע עבירות בתפקיד שכזה יחד עם חומרת העבירות וקביעת גורמי המקצוע לגבי תפיסתו על ההרשעה שלו. הוא אינו מבין את הגבול שחצה בעבירות שעשה". הסנגורית של שחם, עו"ד חן מאירי, טענה כבר אתמול מנגד לרדיפה מצד הפרקליטות: "זה המשך ישיר של אותו מסע צלב שהוא חווה". הבוקר היא אמרה כי עבירת המין החבורה ביותר בכתב האישום היא נשיקה מ-2009, וטענה: המתלוננת לא התנגדה לשחרור מוקדם.
שופטת העליון רות רונן אמרה כי הדיון הוא לא על חומרת העבירות, אלא על סוגיית השחרור המוקדם. במהלך הדיון העירה השופטת רונן לפרקליטות שוב ושוב שעל העבירות החמורות שחם הורשע וקיבל את עונשו, אך נציגת הפרקליטות מתעקשת שבשל חומרת העבירות ערערו על השחרור המוקדם, שכן לדבריה מדובר באירוע נדיר. "יש פה אמירה לציבור ולגורמי אכיפת החוק שמישהו מתוך המערכת פגע ויוצא כמעט ללא עונש", אמרה.
3 צפייה בגלריה
כלא חרמון
כלא חרמון
כלא חרמון. שחם כבר התכונן לשחרורו משם
(צילום: גיל נחשותן)
בבקשה אמש טענה המדינה כי "מעשיו של שחם גרמו לפגיעה ממשית וחמורה באמון הציבור במשטרת ישראל ובמערכת אכיפת החוק, בטוהר המידות בשירות הציבורי, בתדמית המשטרה ובהתנהלות המצופה מבכיריה. בשחרורו המוקדם בנסיבות אלו, יש כדי לפגוע באינטרס הציבורי החיוני בשמירה על אמון הציבור בשלטון החוק, כמו גם במאמץ לשיקום הפגיעה שמעשיו החמורים גרמו למשטרה ולאמון הציבור במערכת אכיפת החוק".
עוד סברה המדינה בבקשת רשות הערעור כי "שחרור מוקדם של מי שאינו לוקח אחריות על מעשיו ואינו רואה את הפסול בהם, ואשר גורמי המקצוע המוסמכים קבעו בעניינו כי הוא אינו מתאים להליך טיפולי, וזאת ללא כל בסיס והנמקה לסטייה מחוות הדעת של גורמי המקצוע המוסמכים, עלול להיתפס כ'הנחה' שניתנת לשחם בשל התפקיד הבכיר שמילא במערכת אכיפת החוק".

ביום חמישי האחרון דחה בית המשפט המחוזי בנצרת את ערעור המדינה על החלטת ועדת השחרורים של בית הסוהר, שהתקבלה בניגוד לדעת הפרקליטות והרשות לשיקום האסיר. בית המשפט הורה לקצר את מאסרו של עבריין המין ולהעניק לו שחרור מוקדם - בתום כמחצית מתקופת המאסר שנגזרה עליו.
ההחלטה בשבוע שעבר התקבלה ברוב של שני שופטים, לעומת אחד שהתנגד. שחרורו עוכב כדי לאפשר למדינה לערער שוב על ההחלטה לעליון. הרשות לשיקום האסיר לא רק שהתנגדה להחלטה לשחרור מוקדם, היא אף מצאה את שחם בלתי מתאים לתוכנית שיקומית בטענה כי לא הודה בצורך לטפל בעבירות שביצע, ולכן לא נבנו עבורו תוכניות שיקום. בערעור טענה הפרקליטות כי שחם לא ראוי לשחרור מוקדם, לא לקח אחריות על מעשיו ולא עבר תוכנית שיקום בכלא.
עם זאת, קבעו שופטי המחוזי בנצרת כי "אמנם המרכז לבריאות הנפש קבע ממצאים שליליים וברשות לשיקום האסיר מתנגדים לשחרור, אך בשונה מהתרשמות נציגי הרשות לשיקום האסיר, ההתרשמות של עורכי התוכנית הפרטית לשיקומו היא כי האסיר לוקח אחריות מלאה על מעשיו".
עוד הוסיפו כי "שאלת האשמה הפלילית נידונה בבית המשפט העליון שקבע תקדים בעניינו. בהחלטה הוצגה דעת מיעוט אשר סברה כי מעשיו אינם מגיעים לכדי הרף הפלילי, ושעמדותיו ותפיסותיו כלפי האשמה הפלילית אינן סותרות את לקיחת האחריות המלאה על מעשיו, אותם ביטא גם בפני עורכי התוכנית וגם בפני גורמי הטיפול בכלא. האסיר בר שיקום ובעל מוטיבציה אותנטית להשתקם ולהמשיך את העבודה הטיפולית. אחת מעדות התביעה לא התנגדה לשחרור מוקדם. את עמדתה של עדה אחרת לא ניתן היה להשיג. האסיר שילם את הקנסות והפיצויים שהוטלו עליו, והמסקנה של הוועדה היא שהאסיר ראוי לשחרור מוקדם".
פורסם לראשונה: 10:05, 23.08.22