סוף השבוע הסוער מבחינה ביטחונית, שבו נהרג לוחם ימ"מ נעם רז בהיתקלות בג'נין, צריך לקדם בחינה מחודשת של ההתנהלות הישראלית, במטרה להימנע מטעויות ולהגיע לתוצאות טובות יותר. ללא קשר למותו הנוראי והאבדה שנגמרה למשפחתו, לחבריו ולעמיתיו, ראוי לשקול להעניק לרז ז"ל ציון לשבח על הנחישות, המקצועיות והאומץ שלו בפעולה שמנעה מוות ודאי. כך נוהגת מדינה כלפי אחד מטובי בניה, וההערכה היא כי מפקד הימ"מ תת-ניצב ח' ומפקד מג"ב אכן ימליצו להעניק לו צל"ש.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל צבא חיילים מחנה פליטים ג'נין חמושים ירי יריות ערבים פלסטינאים נפגע פינוי מסוק לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
כוחות צה"ל צבא חיילים מחנה פליטים ג'נין חמושים ירי יריות ערבים פלסטינאים נפגע פינוי מסוק לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
נעם רז ז"ל, והחמושים הפלסטינים בג'נין
(צילום: AFP)
רז, שחגג השבוע יום הולדת 47, הותיר אחריו את אשתו אפרת ושישה ילדים. מהחקירה עלה שנורה בכפר הפלסטיני ברוקין הסמוך למחנה הפליטים ג'נין ממרחק של כ-300 מטרים. הוא היה מוותיקי הלוחמים של הימ"מ, וראשון ההרוגים של היחידה הלאומית ללוחמה בטרור מאז 2011, אז נהרג פסקל אברהמי. הלווייתו של רז תיערך מחר בבוקר בחלקה המשטרתית בהר הרצל בירושלים.
בתוך כך, הערב הודיעה המשטרה על העלאתו לאחר מותו של רז לדרגת רנ"ג, הגבוהה ביותר בדרגות הנגדים. מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי: "הוא השתייך לקבוצה קטנה וייחודית של שוטרים ולוחמים ששמו את טובת המדינה וביטחון אזרחיה בראש מעייניהם. הוא הקדיש את חייו למען חבריו ביחידה ולמען המשטרה והמדינה. בימ"מ הוא ייזכר תמיד כלוחם שנרתם לכל משימה, לוחם מלא צניעות וענווה שמשרת מתוך ערכי הציונות ואהבת המדינה. הערכים שהובילו את נעם בחייו, יהיו מונצחים במותו ולאורם נחנך את לוחמינו ושוטרינו במשטרת ישראל. יהי זכרו ברוך".
2 צפייה בגלריה
   ההזמנה
   ההזמנה
קריאה לשרשרת אנושית אחרי ההלוויה
רז התגייס לימ"מ בשנת 1999 ושימש במשך 23 שנותיו ביחידה כלוחם, פראמדיק, פורץ וצלף. הוא היה בין מקימי היישוב קידה, שהוקם כמאחז בבנימין בשנת 2003. לאורך שנותיו הארוכות ביחידה הלאומית ללוחמה בטרור לקח רז חלק במאות מבצעים בשטחים. הוא ייזכר בין היתר כמי שהציל את חיי חברו ומפקדו, סגן-ניצב ש', שנפצע לפני חודשיים בהיתקלות עם מחבלים - גם כן ליד ג'נין. רז טיפל בו במקום וייצב את מצבו לפני הגעת המסוק שפינה אותו לבית החולים.
מפרטים שחשפנו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על אותה תקרית שבה נפצע סנ"צ ש', התברר כי הלוחמים פתחו באש מכלי רכב אחר שהשתתף במבצע, הקליעים פגעו ברכב של חמושים פלסטיניים - וכתוצאה מנתז נפגע הקצין המוערך. מהתחקיר עלה עוד כי הרסיסים חדרו בנקודה שבה האפוד הקרמי לא הגן על סנ"צ ש', אחרי שהקליע פגע בכלי הרכב של המחבלים, ולכן הוא נפגע קשה. מפקד הפלגה טופל על ידי רנ"ג רז ולאחר מכן על ידי רופא מיחידת 669 במסוק שהעביר אותו לרמב"ם. ש' היה מורדם ומונשם ומאז חל שיפור משמעותי במצבו. לפיי שבועיים הוא שוחרר לביתו, וצפי להגיע ולנחם את משפחתו של מי שהציל את חייו.

אתמול הגיע מפקד הימ"מ לבית משפחתו של נעם רז בקידה, כמה שעות אחרי הפעילות שבה נהרג הלוחם הוותיק. בריאיון ל"ידיעות אחרונות", לפני שהדליק משואה כשפניו מכוסות, סיפר מפקד הימ"מ כי רז, "בקור רוח מדהים, העניק טיפול הרואי בשטח. הוא עלה מולי בקשר ואמר - 'המפקד, ש' יציב. הוא מפונה במסוק'. הוא פשוט הציל את חייו של ש' שם בשטח. כמה שניות קודם לכן הוא חיסל מחבל בקרב יריות מטווח אפס, ועכשיו חייו של מפקדו, שנפצע באורח אנוש, תלויים בו ובניסיונו כפרמדיק".
על הפעולה אתמול ללכידת המבוקש מחמוד דבעי, שלפי צילומים ייתכן שהוא החמוש שתועד יורה בתקרית שבה נהרגה העיתונאית שירין אבו עאקלה, אמר תנ"צ ח': "פעלנו במרחב ג'נין ללכוד מבוקש שלפי שב"כ ביצע פעולות טרור. בשעות בוקר המוקדמות סגרנו עליו בבית שבו שהה והחלו חילופי אש כבדים עם אנשים שהגיעו ממחנות פליטים סמוכים. במקביל הפעלנו נוהל 'סיר לחץ' על המבנה, כולל ירי שני טילי נ"ט".
לדבריו, רז נורה בגבו מעל האפוד הקרמי ממרחק 300 מטרים, בעת היציאה מהשטח עם המבוקש: "זו אבידה גדולה ליחידה, אבל אנחנו יחידה חזקה, ונמשיך לפעול ולסכל טרור. פעלנו שם בצורה אגרסיבית מול המבוקש מבחינת האש שהפעלנו על המבנה וגם מול החמושים שהקיפו את הכוח. קשה למנוע ירי ממרחק של כ-300 מטרים לעבר הלוחמים שלנו".