מצד אחד חקלאי, מצד שני לוחם. מצד אחד צלף, מצד שני פראמדיק. מצד אחד מסור למשימה, מצד שני מסור למשפחה. רס"ב נעם רז, לוחם הימ"מ שנהרג בחילופי האש אתמול (שישי) בבוקר באזור ג'נין, כונה על ידי המפכ"ל "אחד מטובי הלוחמים של המשטרה" - וגם ביישוב שבו התגורר סיפרו לפני כניסת השבת על "גיבור חיל", על "אדם שקט, צנוע, שעוזר לכולם".
רס"ב רז, שחגג השבוע יום הולדת 47, הותיר אחריו את אשתו אפרת ושישה ילדים. הוא היה מוותיקי הלוחמים של הימ"מ, וראשון ההרוגים של היחידה הלאומית ללוחמה בטרור מאז 2011, אז נהרג פסקל אברהמי. מהחקירה עלה שנורה בכפר הפלסטיני ברוקין הסמוך למחנה הפליטים ג'נין ממרחק של כ-300 מטרים.

5 צפייה בגלריה
נעם רז לוחם ז"ל התנדבות נהרג
נעם רז לוחם ז"ל התנדבות נהרג
נעם רז ז"ל
(צילום: איחוד הצלה)
5 צפייה בגלריה
ביתו של דבעי לאחר שנעצר
ביתו של דבעי לאחר שנעצר
חמושים בג'נין, לאחר הפעולה
(צילום: AFP)
רז התגייס לימ"מ בשנת 1999 ושימש במשך 23 שנותיו ביחידה כלוחם, פראמדיק, פורץ וצלף. הוא היה בין מקימי היישוב קידה, שהוקם כמאחז בבנימין בשנת 2003. ישראל בן פזי, יו"ר מזכירות היישוב, אמר כי "אבל כבד מאוד ירד על היישוב כשקיבלנו את הבשורה המרה על נפילתו ולכתו. יישוב קידה היה מפעל חייו. הוא עסק בחקלאות ומנגד היה גם לוחם, כמו שעכשיו כולם יודעים. שילוב נדיר. אדם שקט, צנוע, עוזר בכל מקום לכל דבר".
ברק עוקבי סיפר כי למד איתו ועם חבר נוסף: "הייתי חברותא שלו כל שבת. הייתי מסיים חברותא איתו ואומר לחבר שלנו - 'אתה מבין איזו זכות יש לנו ללמוד עם נעם?', והוא הסכים איתי. ככה הרגשנו בעודו בחייו. שנים למדנו על הגאולה, על עם ישראל ומדינת ישראל. על איך להיות אנשים טובים וראויים. כל הזמן זה מה שעניין אותו – עם ישראל והמשפחה שלו. אף פעם לא אמר רע, על אף אחד".
הוא סיפר כי "נעם נטע פה עשרות דונמים של עצי זית, בידיים שלו. את הזמן שהיה לו כשהיה יוצא הביתה הקדיש למשפחה ולעצי הזית. יש אנשים בעם הזה שעליהם נאמר 'איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא'. זו לא גוזמא, זה נעם – כשמו כן הוא, נעים הליכות וגיבור חיל בשקט. היה נלחם כמו אריה, מטפל באנשים ומציל עשרות לוחמים. אני יודע את זה לא ממנו. הוא לא סיפר לי שום דבר".

5 צפייה בגלריה
לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
לוחמים ימ"מ רס"ב נעם רז נהרג בחילופי האש בג'נין
נעם רז ז"ל. "גיבור חיל בשקט"
5 צפייה בגלריה
ביתו של דבעי לאחר שנעצר
ביתו של דבעי לאחר שנעצר
ביתו של המבוקש דבעי, לאחר הפעולה בברוקין
(צילום: רויטרס)
תושבת קידה חן שגיא אמרה כי "נעם היה דמות מאוד משמעותית בקהילה שלנו. הם היו זוג מדהים, משפחה מדהימה. הוא היה מוקפץ הרבה, הרבה שבתות לא היה בבית, אבל הרגשנו שהוא פה. זה הרגיש תמיד שאפרת כל כך שותפה למה שהוא עושה, גם אם היא פה ולא שם".
מפקד הימ"מ, תנ"צ ח', הגיע לבית משפחתו של רז בקידה, כמה שעות אחרי הפעילות שבה נהרג רז. בריאיון ל"ידיעות אחרונות", לפני שהדליק משואה כשפניו מכוסות, סיפר מפקד הימ"מ כי רז, "בקור רוח מדהים, העניק טיפול הרואי בשטח. הוא עלה מולי בקשר ואמר - 'המפקד, ש' יציב. הוא מפונה במסוק'. הוא פשוט הציל את חייו של ש' שם בשטח. כמה שניות קודם לכן הוא חיסל מחבל בקרב יריות מטווח אפס, ועכשיו חייו של מפקדו, שנפצע באורח אנוש, תלויים בו ובניסיונו כפראמדיק".
על הפעולה ללכידת המבוקש מחמוד דבעי, שלפי צילומים ייתכן שהוא החמוש שתועד יורה בתקרית שבה נהרגה העיתונאית שירין אבו עאקלה, אמר מפקד הימ"מ: "פעלנו במרחב ג'נין ללכוד מבוקש שלפי שב"כ ביצע פעולות טרור. בשעות בוקר המוקדמות סגרנו עליו בבית שבו שהה והחלו חילופי אש כבדים עם אנשים שהגיעו ממחנות פליטים סמוכים. במקביל הפעלנו נוהל 'סיר לחץ' על המבנה, כולל ירי שני טילי נ"ט".
לדבריו, רז נורה בגבו מעל האפוד הקרמי ממרחק 300 מטרים, בעת היציאה מהשטח עם המבוקש: "זו אבידה גדולה ליחידה, אבל אנחנו יחידה חזקה, ונמשיך לפעול ולסכל טרור. פעלנו שם בצורה אגרסיבית מול המבוקש מבחינת האש שהפעלנו על המבנה וגם מול החמושים שהקיפו את הכוח. קשה למנוע ירי ממרחק של כ-300 מטרים לעבר הלוחמים שלנו".


5 צפייה בגלריה
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
מפקד הימ"מ בטקס המשואות. "נעם העניק טיפול הרואי בשטח לסנ"צ ש'"
(צילום : אולפני הרצליה, מרכז ההסברה המטה לאירועים וטקסים ממלכתיים)
גורם צבאי הוסיף: "מדובר ביעד מאוד משמעותי במרחב ג'נין. תכננו את הפעולה ביום חמישי ולפנות בוקר נכנס כוח יחסית קטן שסוגר על שני בתים, 398 מטרים בדיוק מהנקודה שבה העיתונאית נהרגה. לאחר הכניסה של הכוח הראשון, נכנסו עוד כוחות בשני גלים - גל שני של צלפים וגל שלישי של כוחות סיירת גולני. קיבלנו אינדיקציה שהמחבל נמצא. לקראת 7:30 בבוקר סגרנו על הבית וברגע שהגענו לבית מראש ידענו לפעול ב'סיר לחץ' - כריזה, זריקת רימוני הלם ואז חומר נפץ לפריצת דלת אחת ואחרי הפריצה ירי מנשק קל".
"בכל הזמן הזה יש ירי של אלפי כדורים, אני לא זוכר ירי כזה 20 שנה", אמר על חילופי האש החריגים בברוקין. "גלגלים של רכבים נוקבו והרבה מאוד אש. במעטפת ראינו המון חמושים, אחד מהם הוא אח של זביידי", אמר על דאוד זביידי שנפצע אנושות - ופונה מג'נין לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם זמן קצר לפני כן נאבקו על חייו של לוחם הימ"מ.
לדברי הגורם הצבאי, "התחלנו לנסות לבודד את הזירה מהחמושים ומנענו מהם להגיע. בשלב מסוים החל קיפול, ודי בתחילתו הלוחם רז קיבל כדור בגב. תוך 41 דקות הוא כבר היה ברמב"ם. על פי התחקיר בשטח, הירי התבצע ממרחק של כ-300 מטרים. הוא קיבל טיפול בשטח תחת אש ופונה בעת שיורים לעברנו ומשליכים מטעני חבלה. הרופאים נאבקו על חייו והוא לא שרד את הפגיעה".
"איבדנו גיבור אמיתי, את נעם רז - לוחם ימ"מ אמיץ שחירף את נפשו למען ביטחון ישראל, במהלך מבצע יזום, מורכב ורגיש נגד מחבלים", ספד לו ראש הממשלה נפתלי בנט. "ב-23 שנותיו ביחידה השתתף נעם באינספור מבצעים לסיכול טרור, סיכן את עצמו והציל חיים, כפי שמעידים מפקדיו - באומץ לב ובצניעות. נמשיך להילחם בטרור בנחישות וביד ברזל עד שנביס אותו ונשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. זו המורשת שמותיר אחריו נעם".
פורסם לראשונה: 23:55, 13.05.22