4 צפייה בגלריה
תומס סרון דה לוסיו
תומס סרון דה לוסיו
תומס סרון ב-2017. טוען לרדיפה פוליטית וביקש מקלט בישראל
(צילום: לשכת הנשיאות המקסיקנית)
מקסיקו שלחה מכתב רשמי לממשלת ישראל בקריאה לקדם את הסגרתו של תומס סרון דה לוסיו, לשעבר ראש סוכנות פדרלית במקסיקו שנחשבת למקבילה ל-FBI, שמסתתר בישראל כבר כמעט שנתיים בעקבות חקירה המתנהלת נגדו בארצו בחשד לשיבוש ראיות, מעילת כספי ציבור, חטיפה ועינויים. כך דווח הלילה (בין שישי לשבת) בסוכנות הידיעות רויטרס.
רויטרס דיווחה כי סגן שר הפנים של מקסיקו, אלחנדרו אנסינס, אמר שהנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור ביקש את עזרתו של ראש הממשלה נפתלי בנט בזירוז תהליך הסגרתו. "הנשיא שלח מכתב לבנט ובו ביקש את תמיכתה ואת שיתוף הפעולה של ישראל, כדי לזרז את תהליך ההסגרה של תומס סרון", אמר אנסינס, שציין כי בנט טרם קיבל את המכתב.
4 צפייה בגלריה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור תמונות ארכיון
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור תמונות ארכיון
קורא לישראל לזרז את תהליך ההסגרה. נשיא מקסיקו לופס אוברדור
(צילום: EPA)
בקשת ההסגרה המקסיקנית, שהוגשה לירושלים אשתקד, מתעכבת כבר חודשים ארוכים, ולפני כחודשיים חשף ה"ניו יורק טיימס" כי ייתכן שהסיבה לעיכוב, לפחות בחלקה, היא "נקמה ישראלית" על תמיכתה של מקסיקו בהחלטות אנטי-ישראליות באו"ם. באותו דיווח הודגש כי ישראל לא התייחסה עד עתה לפרשה בפומבי, ומשרד המשפטים ומשרד החוץ בירושלים סירבו להגיב לדיווח.
"למה שנעזור למקסיקו?", תהה גורם ישראלי בכיר שצוטט בדיווח של עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן ב"ניו יורק טיימס". אותו גורם הודה כי העיכוב בטיפול בבקשת ההסגרה של מקסיקו – עמה לישראל אין הסכם הסגרה – הוא תגובה להצבעותיה של מקסיקו, תחת נשיאותו של איש השמאל אנדרס מנואל לופס אוברדור, בעד פתיחה בחקירות בז'נבה על הרג המתפרעים הפלסטינים בגבול רצועת עזה ב-2018 וכן על הרג אזרחים בעזה במבצע "שומר החומות" במאי האחרון.
4 צפייה בגלריה
טקס אזכה לחללי מלחמת יום הכיפורים בהר הרצל בירושלים
טקס אזכה לחללי מלחמת יום הכיפורים בהר הרצל בירושלים
טרם קיבל את המכתב ששלח נשיא מקסיקו. בנט
(צילום: אוהד צויגנברג)
הגורם ששוחח עם ה"טיימס" בעילום שם אמר כי לישראל אין שום רצון להיענות לבקשת ההסגרה המקסיקנית לאחר שזו נקטה פעולות עוינות נגדה, כלשונו. הוא ציין כי מדובר בהמשך של מדיניות שבמשרד החוץ כינו "דיפלומטיה של תמורות", שהחלה בתקופתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.
לצד זאת, הגורם הדגיש כי סיבה נוספת לעיכוב בבקשת ההסגרה היא בקשתו של סרון לקבל מקלט מדיני בישראל. סרון טען כי החקירה המתנהלת נגדו במקסיקו מהווה חלק מרדיפה פוליטית נגד אנשיו של הנשיא לשעבר אנריקה פניה נייטו – שתחתיו כיהן סרון כראש הסוכנות לחקירות פליליות במקסיקו. לפי הגורם הישראלי, ייתכן שיש יסוד לחלק מטענותיו של סרון. ממש כפי שמקסיקו מענישה את ישראל על פשעים שהיא לא עשתה, כך טען אותו גורם, ייתכן שהיא רודפת את סרון מסיבות פוליטיות.
כראש סוכנות החקירות הפליליות במקסיקו נודע סרון בין היתר בזכות הצלחת המבצע שהוביל ב-2014 ללכידתו של ברון הסמים חואקין גוזמן (הידוע בכינוי "אל צ'אפו"), שהוסגר בהמשך לידי הרשויות האמריקניות. למרות הצלחה הזו, הסתבכותו הגיעה באותה שנה ממש, בעקבות החקירה שהוביל סביב פרשת חטיפתם של 43 סטודנטים בעיר איגואלה. הסטודנטים הורדו בספטמבר 2014 מאוטובוסים על ידי שוטרים מקומיים בעיר שבמדינת המחוז גררו, נלקחו משם ברכבי משטרה – ונעלמו.
4 צפייה בגלריה
החיפושים במקסיקו אחרי שרידי הסטודנטים שנעלמו, 2014
החיפושים במקסיקו אחרי שרידי הסטודנטים שנעלמו, 2014
החיפושים במקסיקו אחרי שרידי הסטודנטים שנעלמו, 2014
(צילום: EPA)
הנשיא דאז, פניה נייטו, הבטיח מלחמה נרחבת בקרטלי הסמים ובארגוני הפשע הפועלים בארצו, ובמסגרת החקירה שהוביל סרון נקבע כי השוטרים באיגואלה פעלו יחד עם ארגון פשע, שרפו את גופותיהם של הסטודנטים – ואת האפר השליכו לנהר. אולם, כך ציינו ב"טיימס", חוקרים בינלאומיים הטילו בהמשך ספק בממצאי החקירה שהוביל סרון, וקבעו כי חלק מהעדויות הושגו תחת עינויים, וכי החוקרים התעלמו מכיווני חקירה חשובים.
בחקירה של סרון נקבע כי השחיתות הייתה ברמה המקומית בלבד, והיא הטילה את האחריות על השוטרים באיגואלה לבדם. אולם לפי אותם חוקרים בינלאומיים בזירת האירוע נכחו גם חיילים ושוטרים פדרליים. החקירה נפתחה מחדש לאחר בחירתו לנשיאות של לופס אוברדור ב-2018, וכאמור סרון חשוד בשורה של עבירות במסגרת אותה חקירה שהוביל. לצד זאת, במקסיקו טוענים שסרון מעל בכספים בשווי של כ-50 מיליון דולר, במסגרת עסקאות רכש של מערכות הגנה ומודיעין, כשבחלק מהמקרים המערכות הללו לא סופקו.
לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס" סרון ברח לקנדה ב-2019, ובספטמבר אותה שנה טס לישראל. ב"טיימס" מציינים כי במסגרת תפקידו אישר סרון לרכוש מערכות מודיעין מכמה חברות פרטיות, אחת מהן הייתה "פגסוס" של החברה הישראלית NSO. בחברה אמרו כי לא נפגשו עם סרון או סייעו לו, לא לפני שעזב את מקסיקו ולא לאחר מכן.