שר החינוך יואב קיש העריך היום (שני) כי התלמידים המתגוררים ביישובי הצפון, ושפונו בעקבות המלחמה, לא יחזרו ללמוד בבתי הספר המקוריים שלהם עד סוף שנת הלימודים. דבריו מגיעים על רקע ההתחממות בגבול הצפון, ביום שבו חוסל בכיר בכוח רדואן של חיזבאללה - ובצל דברי הבכירים בישראל על כך שאם חיזבאללה לא ייסוג בהסדר מדיני, ייעשה הדבר במהלך צבאי.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך יואב קיש. הפתרון במלונות לא טוב
(צילום: יריב כץ)
"אנחנו נערכים לכך במשרד החינוך. בשבוע הבא אנחנו פותחים קמפוס ל-900 ילדים בפוריה", אמר קיש על הצפון. "האירוע התחיל בדרום בטבח נוראי, ילדים התמודדו עם הדברים הכי נוראיים שיש, והפוקוס הגדול היה על הדרום. לאחר שייצבנו את הדרום עם המורכבות, ניתוק הצפון לכל כך הרבה זמן מייצר אירוע משברי מורכב, ועלינו לתת מענה ותשובות גם לצפון".
קיש אישר את הפרסום ב-ynet על כוונת משרד החינוך להחזיר ב-4 בפברואר כ-20 אלף תלמידים משדרות וממועצת שער הנגב אל מוסדות החינוך בעוטף עזה, לצד סגירת מרכזי הלימוד שנפתחו עבורם בשורת מקומות שאליהם פונו. את ההחלטה הסביר בתדרוך עיתונאים שקיים בהודעת שר הביטחון גלנט על היכולת של התושבים לשוב לבתיהם בעוטף עזה.
לדבריו, טובת התלמידים מחייבת את החזרתם למוסדות החינוך הקבועים שלהם, לאור הקשיים הנובעים מהפינוי ומהשהייה הארעית בבתי מלון. "השקענו השקעה עצומה בבתי המלון, בלי מגבלת תקציב, ואנחנו רואים אי-הגעה משמעותית, קושי להכין שיעורי בית. באופן טבעי קשה לתלמידים בבתי המלון. הפתרון ברמה החינוכית-פדגוגית שם לא טוב", אמר קיש, שציין כי קיבל את ההחלטה יחד עם ראש הממשלה נתניהו.
3 צפייה בגלריה
מפוני קריית החינוך אמית שדרות לומדים בים המלח
מפוני קריית החינוך אמית שדרות לומדים בים המלח
מפונות משדרות לומדות בים המלח. קיש: "משפחות רבות כבר חזרו"
(צילום: דוד דביר)
המשפחות המפונות מעוטף עזה וילדיהן יכולים להמשיך לשהות בבתי המלון לכל הפחות עד 29 בפברואר - מועד סיום תוקף השהייה שאושרה להם. תלמידים שהתחילו ללמוד בבתי ספר במקומות אחרים בארץ שאליהם התפנו עם משפחותיהם, ומעוניינים להמשיך ללמוד בהם, רשאים גם הם לעשות זאת עד סוף השנה.
קיש אמר כי המחלוקת עם ראשי הרשויות שמתנגדים לחזרה נובעת בין השאר מטענותיהם הלגיטימיות בסוגיות ביטחון ורצון כלכלי - וציין ששוחח איתם בנושא בשבועות האחרונים. לטענתו, משפחות רבות כבר חזרו לשדרות וליישובים בעוטף, והתקבלו פניות למציאת פתרונות חינוכיים ל-300 תלמידים, אך בתי הספר לא עובדים. ראשי הרשויות הביעו התנגדות בשל חשש מירי רקטות ומסכנה ביטחונית כל עוד נמשכת המלחמה ולא מוטט חמאס. שמונה יישובים שנמצאים במרחק של 4-0 ק"מ מהרצועה, יש לציין, לא צפויים לחזור עד סוף השנה.

אלכוהול, קושי להתעורר וחוסר בכוח אדם

אנשי חינוך שליוו את התלמידים המפונים סיפרו כי הפיזור בין עשרות בתי מלון ומרכזי פינוי, לצד הניתוק מהבית והטראומה, הביאו לעלייה בדיכאון, לשתייה מופרזת של אלכוהול ולשימוש בחומרים ממכרים מסוכנים. מלבד זאת, הורים מסרבים לשלוח את ילדיהם למרכזי הלמידה, ותלמידים רבים מתקשים להתעורר בבוקר ולהגיע ללימודים.
שר החינוך, מצידו, הסביר את ההחלטה לסגור את מרכזי הלימוד הארעיים בכך שלמערכת החינוך איך מספיק כוח אדם כדי להחזיק מערכת כפולה - במלונות וביישובי העוטף. "‏כבר היום רבים מהתושבים חוזרים, וקיימת דרישה מצידם ומצד ראשי הרשויות לפתוח מסגרות חינוך", אמר קיש. "ברור לכול שהדרישה הראשונית, ובלעדיה לא ניתן להתקדם, היא החלטת מערכת הביטחון שניתן לחזור. החלטה זו התקבלה, ואתמול בישיבת הממשלה נאמר גם על ידי שר הביטחון גלנט וראש הממשלה נתניהו שניתן לחזור ליישובים שממזרח לכביש 232. יותר מכך, התבקשתי לקדם את פתיחת מערכת החינוך, וכך יהיה".
3 צפייה בגלריה
שדרות
שדרות
שדרות, שבועיים אחרי פרוץ המלחמה. מה יעשו התלמידים בהפסקה?
(צילום: דנה קופל)
במערכת החינוך נערכים כעת לשפץ ולהכשיר את מוסדות החינוך בשדרות ובשער הנגב כדי לקלוט את התלמידים שוב ב-4 בפברואר. חלק מבתי הספר שימשו את החיילים, וחלקם נפגעו מירי טילים. "אנחנו נכנסים כעת לתהליך של הכשרת בתי הספר", אמר קיש. "אין לי יכולת ריאלית להחזיק צוותי חינוך כפולים - לתת מענה בבתי המלון ומענה לתלמידים שחזרו עם משפחותיהם".
חרף הביטחון הרב שמשדר קיש, מורים ואנשי חינוך בשדרות הביעו התנגדות לחזרה הביתה כל עוד לא הוכרע חמאס ואיום הירי לא נוטרל. "אין היגיון בחזרה לעיר תחת אש, כשהיא מטווחת. ברגע שהירי יחזור, ההורים לא ישלחו את התלמידים לבתי הספר. הם יחששו לשלומם, גם בדרך הלוך וחזור וגם בעת השהייה בבתי הספר. בזמן ההפסקה הצורך הוא להגיע למרחב המוגן בתוך 15 שניות", אמרו. "אם מדינת ישראל מכריזה על שנת 2024 כשנת לחימה, מה מצפים מההורים? מה שעברנו ב-7 באוקטובר מחייב שינוי מהותי ומשמעותי. ריפוי מפוסט-טראומה לא יכול להיעשות כשהטראומה נמשכת".