3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ו יפעת שאשא ביטון
ניצן הורוביץ ו יפעת שאשא ביטון
ניצן הורוביץ ושאשא ביטון. עימות בישיבת הממשלה
(צילום: קובי קואנקס, אוראל כהן)
עימות בישיבת הממשלה על תקנות החינוך הוביל למתקפה של חלק מהשרים נגד שרת החינוך יפעת שאשא ביטון - ולכך שחברי הממשלה, שנחלקו בין שתי העמדות, לא הצביעו בסופו של דבר על הסעיף שבמחלוקת. "את תמיד מתנגדת להכול", האשים בשיא העימות שר הבריאות ניצן הורוביץ את שאשא ביטון.
הויכוח נסב על סעיף ב' בתקנות הקורונה, שהציע להוסיף את כיתות ה'-ז' למתווה צמצום המגעים בערים אדומות. עד כה מתווה הכיתה הירוקה נגע לכיתות ח' ומעלה, ושר הבריאות הורוביץ ביקש להרחיבו.
"אנחנו פועלים להגן על הילדים ואתם חוזרים שוב ושוב, פעם אחר פעם, לסעיף הזה", אמרה שאשא ביטון. "אתם לא רואים מה קורה בבתי הספר? האלימות בשחקים, אתם לא יודעים עם מה אנחנו מתמודדים".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה, היום
(צילום: מארק ישראל סלם)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה, בכניסה לישיבת הממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
הורוביץ: "אז תטפלי בזה".
שאשא ביטון: "זה בדיוק מה שאני עושה ולא מתאים לי הזלזול הזה והטונים שאתה מדבר אליי בהם".
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "אני לא מבינה מה את רוצה, אנחנו מדברים על ערים אדומות. למדנו שכדי למנוע הדבקה צריך לצמצם מגעים".
שאשא ביטון: "לא צריך לסגור את כל העיר, אפשר לפי בתי הספר. אין פה התאמה לנסיבות שמשתנות".
הורוביץ: "אבל גם לזה התנגדת – את תמיד מתנגדת להכול".
שאשא ביטון: "הנסיבות השתנו מאז שנכנסנו למציאות של כיתה ירוקה".
שר המשפטים גדעון סער גיבה אותה: "אין שום סיבה להביא את הסעיף הזה לדיון חוץ מכוחנות מיותרת".
שאשא ביטון המשיכה בגישתה הביקורתית כאשר עלה נושא ההיערכות לגל חמישי או לווריאנט עמיד לחיסון. "מתי נבין שזו פשוט מחלה מחזורית? מתי נחזור לשגרה?", היא תהתה.
בנט: "היום בישראל יש שגרה".
שאשא ביטון: "יש עוד מסיכות. עד כמה נהפוך את זה לשגרת חיים כמו שעושים במדינות אחרות. זאת לא התרסה, האם משרד הבריאות הגדיר מתי פשוט נסתכל על זה כאנדמיה?"
הורביץ: "כשזו תהיה מחלה 'רגילה' נתייחס לזה ככה. אנחנו לא שם. במדינות אחרות כמו רומניה פחות מתחסנים, וכשמגיע גל, התמותה היא במספרים עצומים".
שאשא ביטון: "אצלנו כן מתחסנים".
הורביץ: "עדיין יש אצלנו קבוצה גדולה שלא מחוסנת. הכול פתוח ועדיין, אנחנו ממזערים סיכונים. באוסטריה יש סגר רק ללא מחוסנים".
השרים גנץ, פרקש הכהן, אלקין וברביבאי תמכו בעמדת שאשא ביטון. גנץ אף אמר שלא הבין שום דבר מהתקנות של משרד הבריאות. "אי אפשר להבין מה אתם רוצים", אמר. "אם זה היה מבחן דפ"ר למתגייס, הוא היה מקבל 0 כי אי אפשר להבין אתכם. איך אתם מצפים שהציבור יבין אתכם?".
בעקבות הוויכוח הנחה ראש הממשלה נפתלי בנט את שרי הממשלה ואת היועצים המקצועיים להעביר את כלל החומרים לישיבות ממשלה עד יום רביעי בכל שבוע, למעט מקרים חריגים. בסופו של דבר, כאמור, חברי הממשלה לא הצביעו על הסעיף שבמחלוקת.

בפתח ישיבת הממשלה התייחס בנט למלחמה בקורונה ואמר: "בעולם הקורונה משתוללת, במיוחד באירופה, ששוברת כרגע שיאים במדדי התחלואה. ישנן מדינות באירופה, כמו הולנד ואוסטריה, שחוזרות למגבלות ולסגרים, בעוד שכאן, במדינת ישראל - הכול פתוח. לכן, אסור לנו לנוח על זרי הדפנה, אנחנו חייבים להישאר עם אצבע על הדופק ולהמשיך להקפיד על קיום ההנחיות". באולפן ynet אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כי התפרצות הקורונה באירופה "מטרידה", וציין כי במשרדו יבחנו הכנסת חלק מדינות לרשימה האדומה.
"במהלך היום יאושר החיסון לילדים בישראל", הוסיף בנט בפתח הישיבה. "זו כמובן הבחירה של כל הורה, אבל אני קורא להורים לשמור על הילדים שלכם ולחסן אותם. את בני הקטן, דוד, אני כמובן אקח להתחסן ברגע שזה יתאפשר. יכול להיות שאמא תיקח אותו, אבל אנחנו ניקח אותו להתחסן".