"החקירה הזאת, החל מהיום הראשון שלה, הוגדרה כחשובה, המורכבת והערכית ביותר שהייתה במשטרת ישראל אי-פעם". כך אמר היום (ראשון) ל-ynet סגן-ניצב ירון בנימין, ראש מפלג ביטחוני ביאחב"ל בלהב 433, שאחראי בין היתר על חקירות מחבלי הנוחבה מיחידת העילית בזרוע הצבאית של חמאס. "שמנו במשימה הזאת את הקצינים ואת השוטרים הכי מנוסים שיודעים לחקור, ושיש להם את המסוגלות והחוסן להוציא את מקסימום המידע מהמחבלים הארורים האלה".

חקירת מחבלי הנוחבה ומחבלים מארגוני טרור נוספים בעזה נעשית בכוחות משותפים של המשטרה, שב"כ וצה"ל. לדברי סנ"צ בנימין, "יש מאות מחבלים שנתפסו כבר ב-7 באוקטובר, הם נחקרים על ידינו ועל ידי שב"כ. יש מחבלים שמביאים אותם מהתמרון בעזה, הם עוברים חקירה ראשונית על-ידי הצבא ומשם ב'מסננת' מגיעים אלינו ולשב"כ ישר לחדרי החקירות, כשהמטרה היא בעצם להוציא מהם את כל מה שהם יודעים.
"זה אומר שאנחנו רוצים לדעת את מה שהם ביצעו, את מה שאחרים ביצעו, מה הייתה התוכנית הגדולה, מה הייתה השיטה, איך זה עבד, מי נתן את ההנחיות, מי מימן. מטרת העל של החקירה היא לוודא שאף אחד, בהנחה שהוא חי, לא יתחמק מעונש ולא יתחמק מלהגיע לחדרי החקירות ואלינו כדי למצות איתו את כל מה שהוא עשה ביום הזה".
1 צפייה בגלריה
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
מחבלי נוחבה שנחקרים בישראל
(צילום: דוברות שב"ס)
בהתייחסו לתיעוד מחקירת מחבל הג'יהאד האיסלאמי מנאר קאסם, שהודה באונס אישה ישראלית בקיבוץ בדרום וברצח אזרחים במתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, אמר סנ"צ בנימין: "החקירה של המחבלים היא מאוד מאוד אגרסיבית, היא משולבת בשעות רבות בתוך חדרי החקירות ובתרגילי חקירה כאלה ואחרים, מהלכים טקטיים שאנחנו מבצעים. הכול על-מנת להוציא את כל מה שהם יודעים ואת כל מה שהם עשו באירוע הזה וזה כולל גם את מקרי האונס".
צריך לעבוד קשה על כל מחבל עד שהוא מוציא מידע? "אם לוקחים מכפלות של מאות מחבלים שעצורים אצלנו, אז אני חושב שהתשובה הטבעית והברורה היא שהעבודה והדרך היא מאוד מאוד קשה. מחבל, גם אם הוא מספר משהו, לא תמיד מספר את כל האמת. לפעמים הוא קצת מנקה את עצמו ומפיל על אחרים. לפעמים הוא אומר דברים שנוחים לו. אנחנו לא נותנים להם לקחת אותנו למקום שנוח להם, אנחנו מחזירים אותם חזרה למקום שבו אנחנו חושבים שהם צריכים להיות. הדרך היא לא קלה".
כמה שעות של חקירה עוברות עד שאתם שומעים וידוי? "לא מדובר בשעות חקירה, מדובר על ימים של חקירה. אנחנו מבצעים מהלכים עם השב"כ גם בתוך חדר החקירות וגם מחוץ לחדר החקירות, ולפעמים לוקח כמה ימים טובים כדי להוציא גרסה מפורטת על מה שהוא ביצע וגם על מה שהוא יודע. שוב, החוכמה זה לא להוציא ממנו רק את מה שהוא עשה, אלא להבין ממנו מה הייתה התוכנית הגדולה, מה היו ההנחיות, מה אחרים עשו ומה הוא יודע על מה שקורה היום בעזה".
לסיכום דבריו ציין סנ"צ בנימין כי בזכות החקירות הצליחו גורמי הביטחון השונים למנוע פעילויות טרור, והסביר בהתייחס למראה ה"נקי" יחסית של המחבלים בתיעודים השונים בחקירות כי "אנחנו פועלים על פי דפוסי התנהגות, הפסיקה והחוק. חוקר מצוין יודע לבודד את רעשי הרקע והאמוציות ואת התחושות והרגשות בזמן שהוא חוקר את המחבל. אני לא חושב שיש דרך אחרת להוציא מקסימום מידע מהמחבל אם אתה לא עובד בצורה מקצועית ונטולת אמוציות. החקירה אגרסיבית, אבל נעשית בהתאם לחוק".