האם רע''מ תישאר בקואליציה? עבאס בדיון במועצת השורא
(צילום: חגי דקל)

מועצת השורא מתכנסת כבר כמה שעות בכפר קאסם בדיון מכריע על המשך חברותה של רע"מ בקואליציה, כשברקע כוונת האופוזיציה להעלות מחר את הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית. ישיבת המועצה מתקיימת במשרדו הפרלמנטרי של ח"כ ווליד טאהא בכפר קאסם. לפי שעה, נראה כי רע"מ תחליט שלא להחליט: הקו המנחה הוא לא לפרוש מהקואליציה, אך גם לא לחזור מההקפאה - ולמעשה "לשרוף זמן" עד ליישור ההדורים. המשמעות היא שכל עוד לא תקבל החלטה אחרת, רע"מ לא תתייצב להצבעה על פיזור הכנסת מחר.
ללא תמיכת רע"מ, הקואליציה תתקשה לצלוח את ההצבעה על פיזור הכנסת - שכן גם חברי הרשימה המשותפת צפויים להצביע בעדה, אחרי שהתנגדנו להצעות אי-האמון בממשלה שהגישו הליכוד, יהדות התורה וש"ס אתמול. הנחת העבודה היא שאם ההצעה תעבור בקריאה טרומית, היא תייצר דינמיקה בעייתית לקואליציה ועשויה לייצר כדור שלג שלא ניתן יהיה לעצור אותו.
5 צפייה בגלריה
"להשליט סדר ושקט במסגד אל-אקצא". עבאס, הר הבית ובנט
"להשליט סדר ושקט במסגד אל-אקצא". עבאס, הר הבית ובנט
"להשליט סדר ושקט במסגד אל-אקצא". עבאס, הר הבית ובנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס, AFP)
5 צפייה בגלריה
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
מועצת השורא מתכנסת בכפר קאסם
(צילום: חגי דקל)
5 צפייה בגלריה
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
(צילום: חגי דקל)
ברע"מ כועסים בעיקר על הצהרותיו האחרונות של ראש הממשלה נפתלי בנט בעניין הר הבית, ודורשים התחייבות לשימור הסטטוס-קוו במסגד אל-אקצא ו"למנוע הקמת תפילות ופולחנים תלמודיים יהודיים בחצרות המסגד". ישראל, נזכיר, מסרה כמה פעמים בהודעות רשמיות שהסטטוס-קוו וחופש הפולחן למוסלמים בהר הבית נשמרים, אך בעולם הערבי טוענים שהסטטוס-קוו הופר. עד כה, הממשלה לא נענית לדרישות של רע"מ - ולכן אומרים במפלגה כי אין להם ברירה אלא להמשיך את הקפאת חברות בקואליציה.
דרישה נוספת של רע"מ היא "הסכם חתום על ידי כל ראשי הקואליציה ליישום תוכנית החומש הכלכלית והעברת תקציביה תוך שנה". רע"מ דורשת גם ליישם את החלטות הממשלה בנגב והכרה בכפרים הבלתי מוכרים תוך חצי שנה, לצד התחייבות בכתב מבנט "לפתור את הבעיות" שקשורות לחברה הערבית במשרד הפנים, במיוחד בכל הקשור לתכנון ולבנייה. רע"מ דורשת גם את הגברת איסוף הנשק הלא-חוקי בחברה הערבית ולהרחיב את התוכנית למאבק באלימות ובפשיעה, על אף שבקואליציה מצביעים בינתיים על ירידה משמעותית במספר מקרי הרצח השנה בחברה הערבית.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
בליכוד טענו לשפל היסטורי, ברע"מ השיבו: "זכות דמוקרטית". נתניהו
(צילום: ראובן קסטרו)
בנט ושר החוץ יאיר לפיד, מנגד, החליטו שרע"מ תתנהל מול יש עתיד בכל הנוגע למגעים על חברותה בקואליציה. ‏מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, נעמה שולץ, נשלחה מטעם לפיד לנסות ולפתור את המשבר עם רע"מ. בסביבת בנט אומרים שלא קיבלו רשימת דרישות מרע"מ.
באופוזיציה תקפו את הממשלה בעקבות ההמתנה לרע"מ. מהליכוד נמסר: "העובדה שעתיד הממשלה הנוכחית תלוי במועצת השורא של האחים המוסלמים היא עוד שפל היסטורי אליו גורר אותנו בנט. ממשלה שתלויה בתומכי טרור לא יכולה להילחם בטרור".
יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, הגיב: "רע"מ מממשת את זכותה הדמוקרטית במדינת ישראל. גם נתניהו המתין להחלטות מועצת השורא של רע"מ כשניהל איתנו משא ומתן כדי להקים ממשלה ונפגש איתי ארבע פעמים במעונו בבלפור". לאחר מכן פנה ישירות לנתניהו: "רע"מ ומוסדותיה, ובתוכם מועצת השורא, הם גוף דמוקרטי לגיטימי וחוקי במדינת ישראל שמתנהל בצורה אחראית וממלכתית - ולמרות ניסיונות ההסתה ודה-לגיטימציה שלך, רע"מ מקיימת את חובתה האזרחית ומחויבותה לחברה הערבית וזהותה".
בליכוד ענו: "מעולם לא היינו ולעולם לא נהיה תלויים במועצת השורא לקיום ממשלה בהנהגתנו במדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
איימן עודה מנסור עבאס
איימן עודה מנסור עבאס
"הצביעו בעד הממשלה - ושכחו שהצהירו שהיא הגרועה בתולדות ישראל". עבאס ועודה
(צילום: AFP, מוטי קמחי)
עוד לפני כן, תקף עבאס גם את הרשימה המשותפת, כשהוא חושד שהממשלה ניהלה עימם מו"מ ללא ידיעתו: "רע"מ מנהלת את המאבק של החברה הערבית כבר שנה, ולאחר ההחלטה להקפיא את החברות בקואליציה רע"מ מותקפת ומושמצת על ידי המשותפת ואחרים. אתמול המשותפת התנגדה להצעת אי אמון בממשלה, ושכחה כי לפי הצהרותיה מדובר בממשלה הגרועה בתולדות ישראל".
הוא הוסיף: "איך פיתיתם את עצמכם לדקור את החברה הערבית ורע"מ בגבם בזמן שהיא עדיין מנהלת מו"מ עם הממשלה להישגים משמעותיים?".
השייח עבאס זקור, חבר מועצת השורא, אמר לפני הכינוס כי "כל האפשריות על השולחן. לא נכנסנו לקואליציה בשביל לצאת ממנה. הכול פתוח, אבל אנחנו לא רוצים להתפשר. אנחנו רוצים שיענו על הדרישות שלנו, לא נמשיך בלי התחייבות של נפתלי בנט שהדרישות ייענו".
השייח זקור הוסיף כי הדיון עוסק בהישגים שהמפלגה תוכל להציג למצביעים הערבים. "בראש הדרישות שלנו עומדת הבקשה להשליט סדר ושקט במסגד אל-אקצא, אף על פי שמי שאמור להשגיח עליו זה מלך ירדן", אמר.
ח"כ תומא-סלימאן: נתמוך בחוק לפיזור הכנסת
(צילום: משה מזרחי, אסף חן)

בתוך כך, חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת הודיעה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי מפלגתה תצביע בעד פיזור הכנסת בהצבעה שתעלה מחר במליאה. "תמיד היינו עקביים בהצהרות שלנו", אמרה חברת הכנסת. "אנחנו רוצים שהממשלה הזאת תלך, כי מבחינת כלכלית, מדינית, חברתית וכלכלית היא ממשיכה את דרכו של נתניהו".
תומא-סלימאן הוסיפה: "אני חושבת שהקואליציה הזו בבעיה גדולה. הם העבירו אתמול את החוקים שעברו רק בגלל שהאופוזיציה נתנה את הסכמתה. היו חוקים אחרים שהממשלה לא הצליחה להעביר". לדבריה, "אנחנו לא חייבים להישאר שבויים בין ימין התנחלותי לימין פשיסטי. אנחנו מסרבים להיות בזירה הזו".
באשר לשילוב רע"מ בקואליציה השיבה תומא-סלימאן כי "הם עדיין לא קיבלו את הדרישות שלהם, ובמקביל היו צריכים להסכים עם ממשלה שהצביעה בעד הרחבת ההתנחלויות, ושהרסה יותר בתים בנגב מכל הממשלות הקודמות. אנחנו מייצגים פוליטיקה אחרת".
אתמול צלחה הקואליציה את המבחנים הראשונים ביום פתיחת כנס הקיץ, אך ישנה דריכות גדולה לקראת מחר. רוב המאמצים והאנרגיות של הקואליציה ושל מי שמנהלים אותה, השר זאב אלקין ויו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי, מרוכזים בהצבעה הזאת בניסיון למנוע ממנה לעבור בקריאה טרומית.
פורסם לראשונה: 17:40, 10.05.22