חודש לאחר הטלטלה הפוליטית שחוותה הקואליציה עם איבוד הרוב שלה, הכנסת חזרה מהפגרה הממושכת – ועמה גם הסיכוי לבחירות חמישיות בתוך שלוש שנים: 120 חברי הכנסת התכנסו אחר הצהריים (שני) לכנס פתיחת מושב הקיץ במשכן, כמעט חודשיים אחרי שיצאו לפגרה עם סיום כנס החורף, לדון ולהצביע על שתי הצעות אי אמון בממשלה שהגישה האופוזיציה - אחת של הליכוד והשנייה של יהדות התורה וש"ס. שתי ההצעות נפלו, כאשר חברי הרשימה המשותפת הצביעו נגד הצעת הליכוד ולא נכחו בהצבעה השנייה. ח"כ עידית סילמן, שפרשה מימינה, לא נכחה בהצבעות. צפו בשידור הישיר ממליאת הכנסת.
12 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שתי הצעות האי אמון נפלו. בנו במליאה
(צילום: עמית שאבי )
12 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי )
12 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי )
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו תקף בנאומו במליאה את הממשלה ואמר כי "הממשלה הנוכחית משותקת, במשבר עמוק, לא נלחמת בטרור. המדיניות של ראש הממשלה לא נקבעת לא בירושלים ולא ברעננה, מי שמכתיב אותה זה מועצת השורא. מילא שאתם לא בוחרים לצאת לרחוב ולשמוע ביקורת מהעם, אבל כשאזרחי ישראל מפחדים, זו הבעיה של כולנו. אזרחי ישראל לא מרגישים בטוחים".
נתניהו הוסיף כי "הממשלה הזו היא משלת חולשה והונאה, הם לא פועלים כמו שאנחנו פעלנו. חיסלנו את המנהרות, מחבלים, מפקדים בכירים, הנחתנו מכה מוחצת על חמאס שהוא לא ידע כמותה. לפי צה"ל, העשור שבין 2010 ל-2020 היה העשור הביטחוני הטוב ביותר. נפתלי בנט בלי מנדטים ותמיכה ציבורית לא יכול לעמוד בראש הממשלה, הוא צריך ללכת הביתה עוד היום. אי אפשר לשנות את חוסר האמון של הציבור ובסוף זה קורס, אי אפשר להחזיק מעמד, הממשלה הזו סיימה את דרכה".
12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו במליאה. רוצה להקדים את הבחירות, אבל נמצא במלכוד
(צילום: עמית שאבי )
נתניהו פנה לבנט: "אתה ויאיר לפיד מחזיקים את מדינת ישראל כבת ערובה. יש כאן תוכנית ריאליטי חדשה, מי יהיה ראש הממשלה החליפי הבא. ואתם לא מטפלים לא באיראן, בהסכם שייתן לה להיות מדינה סף גרעינית, לא מטפלים לא בטרור ולא בשום דבר. הגיע הזמן לשים סוף למחדלי הממשלה. אני רוצה להגיד לך, נפתלי, הגיע זמנך לסיים. זה נגמר".
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) נאם אחרי נתניהו, וזה יצא מהאולם. אלקין כינה את הצעד של נתניהו "פחדנות", וטען כי "נתניהו מנסה להשריש שיח אלים ומסית בציבור, שיח שיוצא גם מאנשים שיושבים כאן". ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) התפרץ לדבריו, ואלקין השיב: "אין דוגמה טובה למה שאמרתי מח"כ אמסלם". אלקין הוסיף: "נתניהו ניסה בארבע מערכות בחירות לקבל לגיטמציה ציבורית ולא הצליח. הוא שיתק את המדינה לשנתיים ובזבז כספי ציבור רבים. כעת הוא מדבר על כל הדברים שאיתם לא הצליח להתמודד ונכשל כישלון חרוץ. מה הוא מציע לנו? עוד לופ של מערכת בחירות".
12 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת, ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר במליאה כי "אין נושא משותף בקואליציה הנוכחית. אמרתי תמיד שזה לא יחזיק מעמד. נראה כבר שהממשלה הזו לא יכולה להעביר חוקים והם נופלים במליאת הכנסת. איך אפשר לנהלך ממשלה כשאין רוב ואין שום מכנה משותף בדברים הבסיסיים ביותר של אזרחי מדינת ישראל? במדיניות, בביטחון, בכלכלה ובחברה". לדברי גפני, "מוציאים את החרדים מכל הדברים הבסיסיים - בחינוך,בתרבות, בחברה וברווחה. וזו ממשלה שמתאדרת בכך שהיא דואגת לכולם, שהיא ממשלת אחדות. כל פעם אמרו לנו חיה ותן לחיות. בא שר התקשורת יועז הנדל במן התנשאות כזו ואומר לנו איך לחיות. אנחנו לא מבקשים ממנו שינהג עם טלפון כשר אבל תן לנו, הציבור החרדי לחיות כמו שאנחנו רוצים לחנך את הילדים שלנו. זאת ממשלה רעה, רשעה שאין לה סיעתא דשמייא והיא תיפול!".
השר הנדל השיב לגפני בנאומו: "גפני לא רוצה באמת 'חיה ותן לחיות'. הוא רוצה 'חיה ותן לשלוט'. הוא רוצה לשלוט גם על אחרים ולכן הניוד זה לא לקבוע כיצד החרדים ינהגו, להפך. אני מכבד את אזרחי ישראל החרדים ושיעשו מה שהם רוצים. כל מי שירצה יבחר לו דרך אחרת. אני לא מוכן שתהיה אוטונומיה שמחליטה על ציבור שלם".

הדריכות הפוליטית, נזכיר, נובעת מהעובדה שבמהלך הפגרה ספגה הקואליציה השברירית של ראש הממשלה נפתלי בנט ושותפו שר החוץ יאיר לפיד טלטלה דרמטית עם פרישתה של ח"כ עידית סילמן מימינה מהקואליציה. כעת אין לקואליציה רוב, אולם גם לאופוזיציה אין רוב, ומאזן הכוחות הרשמי עומד על 60 מול 59. הקואליציה מיהרה לפעול להפרשתו מסיעת ימינה של ח"כ עמיחי שיקלי, במהלך שנראה כאזהרה לעבר ח"כ סילמן שלא תפעל נגד הקואליציה.
במהלך הפגרה ספגה הקואליציה מכה נוספת: על רקע המהומות בהר הבית הודיעה רע"מ על הקפאת חברותה בקואליציה וגם בכנסת, על מנת להיענות ללחץ מהשטח המפלגתי, שדרש פרישה מוחלטת במחאה על מה שנתפס בעיני אנשי התנועה האיסלאמית כ"פגיעה" במסגד אל-אקצא במהומות שאירעו בהר הבית. אף שההערכה הראשונית הייתה שרע"מ תחדש את פעילותה בכנסת עם סיום הפגרה, היא טרם הודיעה על כך, ולקואליציה חסרים לכאורה עוד ארבעה קולות.
יצוין כי בריאיון שקיים בסוף השבוע הבטיח עבאס כי למפלגתו "לא תהיה יד בהפלת הממשלה או בפיזור הכנסת" – והוא הדגיש כי הוא עדיין "קשור" בהסכם קואליציוני. היום, עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, צפוי עבאס לשוב מחופשה ואז יתקיימו שיחות אינטנסיביות בינו לבין שר החוץ לפיד, כמו גם שיחות בין הצוותים של המפלגות, על מנת להבין האם רע"מ מתכוונת לשחרר את ההקפאה ולחזור לתמוך בעמדת הקואליציה בחקיקה שעל הפרק.

12 צפייה בגלריה
הקואליציה מנסה לשרוד, בנט ולפיד במכבש לחצים על עבאס
הקואליציה מנסה לשרוד, בנט ולפיד במכבש לחצים על עבאס
הקואליציה מנסה לשרוד, בנט ולפיד במכבש לחצים על עבאס
(צילוםף אוליבייה פיטוסי, שרון צור, ניב מוסמן, לע״מ)
בין עבאס לשותפיו הקואליציוניים עדיין ניכרת מתיחות: בסביבת יו"ר רע"מ הביעו כעס על דברים שאמר אתמול בנט בישיבת הממשלה, על כך שישראל תכריע לבדה מה יקרה בסוגיית הר הבית. בנט אמר את אותם דברים על רקע הודעה שפרסם עבאס בצאת השבת, ולפיה מי שיקבע את הדרישות בנוגע למתרחש במסגד אל-אקצא יהיה מלך ירדן עבדאללה, וכי ההבנות מולו יהיו מקובלות עליו. גורמים פוליטיים מציינים כי אותה הודעה נועדה דווקא למנוע הסלמה פוליטית, ולשחרר מעבאס את הלחץ מהשטח במפלגתו.
הנחת העבודה כרגע, כפי שעלתה גם בשיחות ובפגישות שקיים אתמול בנט, היא שאין לאופוזיציה רוב – משום שכדי לפזר את הכנסת ולהפיל את הממשלה נדרש רוב של כל גוש האופוזיציה וחבר כנסת נוסף, אלא שההערכה היא שלא כל חברי המשותפת יתמכו בהצעת חוק לפיזור הכנסת ובכך למעשה תרוויח הקואליציה עוד זמן כדי לנסות ולייצב את מצבה.
עבור האופוזיציה, יצוין, ניסיון לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות טומן בחובו גם סיכון: הצבעה בקריאה טרומית על הצעת חוק לפיזור הכנסת דורשת אמנם רוב רגיל ולא רוב מיוחד של 61 ח"כים (לא כך בקריאות הבאות) – אולם אם ההצעה תיפול יהיה צורך בתקופת צינון של שישה חודשים עד שניתן יהיה להעלות הצעה שכזו פעם נוספת.

בנט בישיבת הסיעה: "לייצב את הספינה ולגלות אחריות"

רגע לפני פתיחת הכנס כינסו המפלגות השונות ישיבות סיעה. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בישיבת סיעת ימינה כי "חוסר יציבות פוליטית זה דבר לא בריא למדינה. כולנו צריכים לייצב את הספינה ולגלות אחריות. אנחנו בתוך גל טרור משמעותי, וצריך לעמוד מאוחדים מול אויבינו. חשוב מאוד להחזיק את הקואליציה. החלופה היא לחזור שנה אחורה, וזה איום ונורא. תזכרו איפה היינו לפני שנה בשומר חומות, מדינה מסוכסכת".
בנט הוסיף כי "בשנות השיתוק הפוליטי נפער פער ענק בהתעצמות הביטחונית של מדינת ישראל, פער שאנחנו לאט לאט סוגרים. חווינו אובדן משילות בערים המעורבות. אסור לשכוח את המחירים ששילמנו. אין לנו מדינה אחרת. מה שהכי מטריד אותי זה איך אנחנו מחזיקים את מדינת ישראל מבפנים. רמת האיבה, כפי שראינו ברדיפה אחרי עידית ואחרי ניר ובאיומים כלפיי וכלפי איילת - זה איום ונורא. התפקיד שלנו זה לא להיגרר אחרי זה אלא להוביל. צריכים להירתם בכל כוחנו לשימור הקאוליציה, קיום הממשלה ואולי גם להרחבתה. לא צריך להיכנס לקרבות בתוך הקואליציה מי מושך יותר לכיוון שלו - כי החבל ייקרע. המצב לא מושלם, האחריות שלנו היא להתמודד בסיטואציות אמת ולא בדמיון של מה היינו רוצים. צריך לבחור בין חלופות אמת ואני שמח שאנחנו נוהגים באחריות".
12 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט
(צילום: אולבייה פיטוסי)
12 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן בשיבת סיעת ישראל ביתנו. חוזה "כנס סוער מאוד"
(צילום: יואב דודקביץ')
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת הסיעה של ישראל ביתנו כי הכנס הקרוב צפוי להיות "סוער מאוד'", אך הדגיש: "תמיד טוב לחזור לעבודת הכנסת, למליאה ולוועדות". הוא הביע ביטחון כי למרות הטלטלה הפוליטית, הקואליציה לא רק תשרוד אלא גם תוכל לקדם חוקים שונים, בהם אפילו את תקציב המדינה הבא, שלדבריו אותו יציג כבר מחר בבוקר. "אני חושב שאין לנו בעיה לגייס את הרוב לתקציב", אמר, והבטיח כי הקואליציה כולה תוכל "לתפקד", וכלל בדברים אלו גם את רע"מ.
"אני בטוח שבסופו של דבר מה שמנחה את רוב הח"כים זה השכל הישר, וכולם מבינים שאין דבר יותר גרוע בעיתוי הזה מבחירות. לכן האלטרנטיבה היחידה היא המשך הקואליציה הנוכחית. נעשה הכול שיהיה לה רוב", הוסיך ליברמן. הוא תקף את האופוזיציה, והזכיר שגם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר קרא לעבאס לפרוש מהקואליציה: "מי שפועל נגדה זו אותה קואליציה של יחיא סינוואר, פינטרוש, סמוטריץ', נתניהו. אותה קוליציה של אנשים הזויים משיחיים, שרוצים אנשים שאין להם קווים אדומים, שרוצים להפיל קואליציה שפועלת ועושה למען עם ישראל".
הוא הרעיף גם שבחים על עבאס, ואמר: "פעם נוספת ראיתי את מנסור עבאס מתייצב מול יחיא סינוואר ואומר לו בצורה ברורה – 'אל תטיף לנו מוסר, אנחנו דואגים לאזרחי ישראל ואל תתערב לנו'". בדבריו התייחס ליברמן למתיחות הביטחונית וקרא "לשנות את כללי המשחק" מול חמאס. "אי-אפשר לקבל את המציאות שבה מצד אחד ראשי חמאס מקבלים חסינות בתוך רצועת עזה, בתמורה לשקט ברצועה, אבל הם רשאית להוציא פיגועים ביו"ש. נפעל בכל המישורים והמסגרות המתאימות על מנת לשנות את המציאות הזו הבלתי מתקבלת על הדעת, לחפש משוואה חדשה".

12 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"בחירות יעצרו את התנופה שבה מצויה המדינה". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
שר הביטחון בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעת כחול לבן כי "אנחנו מתמודדים עם טרור מבוסס על שקרים, שמוזן משנאה והסתה שמייצרות מכונות רצח בלתי אנושיות. גם אתמול סוכל פיגוע בתקוע והתבצע פיגוע בשער שכם, גם עליהם נגבה מחיר כבד מהמפגעים. מהסביבה שמעודדת טרור ורצח, נגדע את היד שאוחזת בסכין, נשים יד על מי שמפיצים הסתה בשמה של דת. נמגר את גל הטרור, ייקח כמה זמן שייקח, יהיה המחיר שנצטרך לגבות אשר יהיה".
גנץ התייחס גם לאפשרות של פירוק הממשלה ואמר כי "בחירות הן חוסר אחריות כלכלית, חברתית וביטחונית ביכולת להמשיך לבנות את בניין הכוח. בחירות יהיו מקל. בחירות יעצרו את התנופה שבה מצויה המדינה. אעשה כל מה שיידרש כדי שנוכל להצליח לקיים ממשלה יציבה. כדי שזה יקרה מרכיבי הקואליציה צריכים להיות מלוכדים ואיתנים, מקווה שנמצא דרך להביא תמיכה של סיעות חרדיות. אם נצליח להוביל ממשלה שיש בה דתיים, חילונים, שמאל וימין, נעשה מעשה גדול עבור החברה הישראלית".
סיעות ש"ס ויהדות התורה מסרו בהודעה משותפת כי "הממשלה הנוכחית אינה זוכה לאמון העם וללא רוב בכנסת, פוגעת פעם אחר פעם בציבור החרדי והמסורתי. נמשיך לעשות הכול להחלפתה בממשלה לאומית, שתתן ביטחון לתושבי ישראל ותייצג בכבוד את מסורת ישראל, והשכבות החלשות".
12 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
12 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
סער
(צילום: יואב דודקביץ')
גם שר החוץ יאיר לפיד התייחס בישיבת סיעת יש עתיד לגל הטרור. "למדינת ישראל יש היום משימה עליונה, להכות בטרור, לרדוף כל מי שרוצה לפגוע בישראלים, להגיע למרצחים בכל מקום, לפגוע גם במי ששלח אותם. לצורך זה מערכת הביטחון מקבלת את כל הכלים והגיבוי. אין קיצורי דרך", אמר לפיד. "ראיתי את בן גביר הולך לרקוד על דם נרצחים באלעד, נזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו, כמה האופציה האחרת מסוכנת".
שר המשפטים גדעון סער אמר בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה, כי "טובת המדינה איננה חזרה למערכת בחירות ומבוי פוליטי סתום. רוב העם אינו רוצה בכך, טובת מדינה היא המשך עשייה של הממשלה למען אזרחי ישראל". סער הוסיף: "נביא לכנסת חוק להתמודד עם התופעה של ייצור אמל"ח. נדאג שעיסוק בנשק לא חוקי בכל דרך שהיא לא ישתלם. המאמץ הוא לתת למשטרה כלים אפקטיביים להתמודדות עם פשיעה, בעיקר בחברה הערבית".
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה בפתח ישיבת סיעת העבודה: "הממשלה הזו תאבק עד חורמה כדי למגר את הטרור". לדבריה, "מפלגת העבודה מחויבת לשמור על הקואליציה הזו. אני קוראת לכולם לעמוד בלחצים, לעמוד בהסתה ובאיומים. אני יודעת מקרוב כמה זה מפחיד ומאיים. עתידה של המדינה תלוי בכמה נוכל לשמור על הקואליציה הזו. ונעשה הכול בשביל לשמור עליה, אני מבטיחה".
12 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ')
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בפתח ישיבת סיעת מרצ, כי "היום שמענו עוד תזכורת למה אנחנו עושים כאן. תזכורת לכמה חשוב המשך העבודה בממשלה הזו. יש מי שדואג כל הזמן להזכיר שהקמת הממשלה הזו הצילה את החברה הישראלית מנאשם בפלילים. מרצ שמה לעצמה מטרה לשמור על הממשלה הזו, הממשלה מביאה בשורה לציבור בכל יום בתחום הדמוקרטיה, האקלים, הדיור. עשינו מאמץ אדיר כדי להקים את הממשלה הזו, אנחנו נאלצים להתפשר על הרבה דברים אבל זה שווה את זה. נעשה הכול כדי לשמור עליה. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה לחזור לימי השיסוי, הבחירות, הסביבה הרעילה. לא ניתן לבן גבירים ולפינדרוסים להגשים את חלומם".
גם באופוזיציה כינסו מפלגות שונות ישיבות סיעה. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "איראן דוהרת בחסות הסכם מביש שייתן לה חסינות, ובממשלת החולשה וההונאה הזו אין פוצה פה. אין התנגדות לממשלה האמריקנית, בנט ולפיד תלויים במוצא פיו של מנסור עבאס וחבריו שתלויים במועצת השורא. בנט ולפיד עסוקים בשאלה מי מהם יהיה ראש הממשלה במעבר, הממשלה איבדה את אמון הציבור. היא חייבת ללכת הביתה עוד היום, עם ישראל מצפה שנקים ממשלה לאומית ובעזרתכם אנחנו נקים ממשלה שתביא ביטחון לתושבים ותבטיח את עתידנו".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בפתח ישיבת סיעתו: "הממשלה הזו לא הייתה לגיטימית מיומה הראשון. למרות השקרים, ההונאה ועיוות הדמוקרטיה, כעת היא איבדה את שאריות הלגיטימיות האחרונה. אין לה רוב בכנסת, המדינה תקועה והיא נמצאת במבוי סתום. התקשורת הייתה רועשת כבר אם זה היה בימין. עבאס משתמש בחסינות שלו לטובת סינוואר ומקבל הוראות הפעלה כדי למכור אותנו לאחים המוסלמים. הטרור משתולל ברחבי הארץ כי בנט שומר על כיסאו, בדואים משתוללים ברחי הנגב ויורים באופן חופשי. אין אף פוצה פה כי הם יודעים שממשלת בנט תלויה בהם".
פורסם לראשונה: 14:31, 09.05.22