הטקסים כמעט ונגמרו, רוב החילופים התבצעו, והממשלה ה-37 כבר יצאה לדרך. אז מה הצעדים הראשונים שמתכננים השרים החדשים, ומה האתגרים שמצפים לנכנסים למשרדי הממשלה, ולעומד בראשה בנימין נתניהו? ynet עושה סדר.
15 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בכותל המערבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בכותל המערבי
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי, עמית שאבי )
15 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נכנס בתקופה רגישה מדינית וביטחונית. נתניהו בישיבת הממשלה הראשונה, בשבוע שעבר
( צילום: AP)

האתגרים של ראש הממשלה נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו שבר את שיאי הכהונה, כמי שכיהן 15 שנים כראש ממשלת ישראל, כשנכנס כעת לממשלה השישית שלו. בנוסף, נתניהו מעולם לא כיהן כראש ממשלת ימין על מלא כמו זו - ללא כל אופוזיציה פנימית, פריטטיות ורוטציות. "ביבי קינג", על כל המשתמע.
ואולם, למרות כל אלה, נתניהו נכנס בתקופה רגישה מאוד מבחינה מדינית וביטחונית, עם הרבה מאוד אתגרים. הוא יצטרך קודם כל להרגיע את הציבור בישראל, שמחציתו מודאג מאוד, וחושש לגורלה של המדינה. באותה נשימה, הוא יצטרך להרגיע את העולם שישראל לא נשלטת על-ידי ממשלה של קיצונים. בנוסף לאלה, הוא יצטרך להפיג את החשש במזרח התיכון, בדגש על ירדן ומדינות המפרץ, על פגיעה אפשרית בסטטוס קוו בהר הבית - ברקע הדאגה בעולם מכניסתו לממשלה של בן גביר, ומהצהרות של גורמים בימין הקיצוני.
נתניהו רוצה להותיר מורשת בקדנציה הזאת כמי שנכנס ללשכת רה"מ בגיל 73, ואינו הופך צעיר יותר. המשימה מרכזית שלו תהיה לבלום את התגרענות איראן, ולהגיע לתיאום מלא עם ממשל ביידן, שלא זנח לגמרי את השאיפה לפתור את הסכסוך עם טהרן בדרכים דיפלומטיות. נתניהו יצטרך להמשיך את מה שהחלו קודמיו, בנט ולפיד, ולהכין את צה"ל לתקיפה צבאית באיראן, אם וכאשר לא תהיה בריאה. כאן הוא יצטרך לשכנע את ארה"ב שאין מנוס מלנופף לאיראנים באופציה צבאית אמינה, ולהיות מוכנים גם להשתמש בה.
15 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
נתניה יתכונן לאפשרות של תקיפה צבאית באיראן. ראיסי והצנטריפוגות
(צילום: EPA, AFP)
15 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
היחסים עם הפלסטינים בשפל, ויש עלייה מדאיגה בטרור. אבו מאזן
(צילום: AP)
המשימה השנייה של נתניהו תהיה להביא לפריצת דרך מול סעודיה. רה"מ יוצא לפיד הצהיר שממשלתו סללה את הדרך לשלום עם סעודיה, וכי הדבר אפשרי בזמן קצר יחסית. נתניהו מאמין ששלום עם סעודיה יפתור את הסכסוך הישראלי-ערבי.
נתניהו נכנס ללשכת רה"מ כשהיחסים עם הפלסטינים בשפל, אחרי שרשמו ניצחון דיפלומטי בעצרת האו"ם ושלחו את הכיבוש הישראלי לספסל הנאשמים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. מאידך, נתניהו נכנס לתפקיד אחרי עלייה מדאיגה בטרור הפלסטיני. על רקע זה יש סיכוי לא מבוטל להסלמה מול החזית הפלסטינית, וככל שמתקרבים ליום שאחרי אבו מאזן - החשש מהסלמה יגדל. אלא שכאן ממשלתו, בניגוד לקודמת, לא תקבל גיבוי אוטומטי בעולם, אלא להפך: נתניהו נכנס כשיש לו אפס קרדיט בעולם בנושא הפלסטיני, והם צפויים להשתמש בכך על מנת להגביר את הלחץ על ישראל.
משימה שלישית וחשובה של נתניהו תהיה לבלום את שותפיו מימין, ולהבטיח שלא יביכו אותו בכך שינסו להעביר את השטח בהצהרות וצעדים קיצוניים. בהסכם הקואליציוני התחייב נתניהו לפעול למען החלת ריבונות. בהתחשב בעיתוי ובנסיבות הבינלאומיות, ברור שנתניהו לא יוכל לספק סיפוח מול ממשל דמוקרטי בוושינגטון. פנטזיות הסיפוח יצטרכו להידחות כנראה עד שבארה"ב יחזור נשיא רפובליקני אוהד ישראל, כמו המועמדים הבולטים - דונלד טראמפ או רון דה סנטיס.
נתניהו יצטרך בנוסף להרגיע את הקהילות היהודיות בעולם שלא יאפשר לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות. הוא יצטרך להמשיך במלאכת ההרגעה של קהילת הלהט"ב, שלא מאמינים להבטחות שלא יפגעו בהם. ואם זה לא מספיק, לנתניהו יש כאב ראש ענק בדמות יוקר המחייה ומילוי ההבטחות שזרק בבחירות. ליו"ר הליכוד יהיה אתגר להחזיר את הכלכלה לשפיות, לבלום את עליות המחירים המטורפות, להתערב במשבר הדיור שהולך ומחמיר ולהרגיע את האינפלציה הגואה.
15 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
יידרש להתמודד עם הסוגיה האיראנית, הפלסטינים והפיצול במשרדו. גלנט
(צילום: מוטי קמחי)

ביטחון

שר הביטחון יואב גלנט החל את יומו הראשון בתפקיד בקבלת סקירות ביטחוניות עדכניות, והוא צפוי להשלים את כניסתו לתפקיד בסיועו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך שלושת השבועות שיישארו לו בתפקיד.
כבר בימים הקרובים גלנט צפוי להידרש למימוש דרישות השרים סמוטריץ' ובן גביר מרה"מ נתניהו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, ובהם הכפפת המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים ליו"ר הציונות הדתית, וכן הוצאת פלוגות משמר הגבול מאוגדת איו"ש לסמכותו של יו"ר עוצמה יהודית.
בצה"ל מתנגדים למהלכים הללו בטענה כי יפגעו בשרשרת ובאחדות הפיקוד, ואף בניהול הביטחוני השוטף באיו"ש. גלנט נמנע אתמול (א') בנאומו, במהלך טקס כניסתו לתפקיד בקריה, מלהתבטא בנושא או להתייחס ליוזמות השנויות במחלוקת, אך כבר בתקופה הקרובה עלולות להיות לו התנגשויות בתוך הממשלה.
בנוסף, גלנט צפוי לקחת חלק כבר בתקופה הקרובה בדיונים לקביעת תקציב הביטחון כפי שידרוש צה"ל לקראת העלאתו באביב הקרוב. במקרה של צה"ל התקציב צפוי להיות רב שנתי וקבוע, כחלק מתוכנית רב-שנתית חדשה שיקבע הרמטכ"ל החדש, האלוף הרצי הלוי.
בזירה הפלסטינית לא צפויה לגלנט דקה אחת של חסד בשל רצף תקריות הירי שנמשך כמעט מדי שבוע, בעיקר בשומרון ולאורך החודשים האחרונים. גלנט הדגיש אתמול בנאומו את הסוגיה האיראנית בהסכם עם המעצמות שהולך ומתרחק, באופן שעלול לקרב את טהרן ביכולות הפיתוח והייצור של פצצה גרעינית. גלנט צפוי לשים את הנושא בראש סדר העדיפות שלו בתקופה הקרובה גם מול הממשל האמריקאי והשותפות של ישראל באזור.
15 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
כבר החליט על ביטול המס על החד פעמי והשתייה הממותקת. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )

אוצר

לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא לקח זמן רב לקבל את ההחלטה הראשונה שלו במשרד - ביטול המס על החד פעמי וביטול המס על שתייה ממותקת. בפגישת הנהלה ראשונה שהתקיימה אתמול באוצר הנחה השר סמוטריץ' להכין במהירות האפשרית לימים הקרובים צווים לביטול מס על החד פעמי וביטול מס על השתייה המתוקה שהוחל בממשלה היוצאת. לפי חישובים של רשות המיסים מדובר בהפסד גביית מיסים שנתי של כ-1.2 מיליארד שקלים, שהם כ-100 מיליון שקל בחודש.
שר האוצר אמר בטקס החילופים שקיים עם השר היוצא אביגדור ליברמן, כי "הטיפול ביוקר המחיה הוא אחד הדברים החשובים שהממשלה רוצה לטפל בו. אני אעשה כל שביכולתי שהתקציב שנגבש ישמור על אחריות. זו תהיה עבודה קשה. נביא תקציב שיפתח תשתיות וצמיחה לפתוח את השוק. להסיר חסמים ומכסים. אבל לא אכנס לפרטים". בסיום דבריו עקץ סמוטריץ' את קודמו: "תעבדו פחות קשה אצלי, כי אצלי עובדים 24/6".
אחת המשימות הראשונות של שר האוצר סמוטריץ', שנפגש אתמול לראשונה עם בכירי האוצר המכהנים, תהיה למצוא להם מחליפים ראויים. בין המסיימים את תפקידם, עם סיום חוזיהם, מנהל רשות המסים, הכלכלנית הראשית, יו"ר רשות ניירות ערך, הממונה על שוק ההון והממונה על השכר ויחסי העבודה במשק. מנכ"ל המשרד, רם בלינקוב, נשאר בינתיים בתפקידו אך ייתכן שסמוטריץ' ירצה למנות לתפקיד מועמד משלו.

ביטחון יו"ש

בזמן שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נאם בטקס החילופים במשרד האוצר, יש להניח שמוחו נדד גם למחשבות מה יעשה כשר במשרד הביטחון, שאמון לפי ההסכמים הקואליציוניים על מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי.
15 צפייה בגלריה
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
סמוטריץ' יפעל להטמעת ייעוץ משפטי, שייתן תשובות לבג"ץ בנוגע לעתירות השמאל על מאחזים. חברי כנסת בחומש
(צילום: מועצת שומרון )
למרות שכרגע קשה לדעת איך יפעל המנגנון בתוך משרד הביטחון, ועד כמה יהיה עצמאי, לסמוטריץ' יש מספר סוגיות על הפרק. ראשית, כינוס מועצת התכנון העליונה, שמאשרת בנייה בהתנחלויות. במצב הנתון כיום, כל כינוס של הוועדה וכל שלב באישור תוכניות דורש אישור של הדרג המדיני. סמוטריץ' פועל לשנות את המנגנון, כך שהמעורבות המדינית תהיה מינימלית. שנית, בסוגיית שטחי C, סמוטריץ' שמבין היטב את המצב בשטח יפעל לדחוק את הפלסטינים, שבונים בקצב מהיר ובלתי חוקי בשטחי C, לבצע יותר הריסות.
שלישית, סמוטריץ' יפעל להטמעת ייעוץ משפטי אוהד התיישבות, שיפעל בשלל סוגיות, בהן מתן תשובות לבג"ץ בנוגע לעתירות השמאל (כבר היום תדרוש המדינה להגיב לבג"ץ חומש, אב"ק). כמו כן, שינוי סדר העדיפויות במנהל האזרחי, שעיקרו התחלת תהליך של הסדרת המאחזים בהתנחלויות. רביעית, השר החדש מתכנן שינוי הדרגתי בתוך המנהל האזרחי במתן מענים ושירותים לתושבים, בהם המתנחלים והפלסטינים שחיים בשטחי C. כל אלו תהליכים שייקחו זמן, אך גם הקטן שבשינויים שמתכנן סמוטריץ' ישפיע מיד על השטח דרך הממשלה, ועד לסוגיות המדיניות.

חוץ

שר החוץ אלי כהן נפגש שלשום לראשונה עם חברי הנהלה המשרד. היום יתקיימו במשרד החוץ שיחת חפיפה וטקס חילופים עם רה"מ ושר החוץ היוצא, יאיר לפיד, ולאחר מכן ייפגש כהן עם כל עובדי משרד החוץ, שם גם יישא את נאומו הראשון.
בפגישה עם חברי הנהלת משרד החוץ אמר כהן כי יעשה כל מה שהוא יכול לפתור את סכסוך העבודה במשרד. הוא הנהן בהסכמה כשחברי ההנהלה דיברו על החשיבות של המשך הידוק הקשרים עם האיחוד האירופי. כהן הבטיח לחברי ההנהלה שהוא בא לשמוע מהם וללמוד מה הם תחומי העיסוק המרכזיים, ובהתאם לכך יגזור את סדרי העדיפויות שלו בהקדם.
15 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
יצטרך לפתור את הסכסוך במשרדו, ולהבטיח שלא ייגזלו סמכויותיו. כהן
(צילום: הדר יואביאן )
המשימה הראשונה של כהן היא להבטיח שלא ייגזלו סמכויות ממשרד החוץ. לא רון דרמר במשרד לעניינים אסטרטגיים, לא עמיחי שיקלי בעולם ה-BDS והחרמות, לא גילה גמליאל במודיעין, לא גלית דיסטל אטבריאן השרה במשרד רה"מ בהסברה, ולא צחי הנגבי כיועץ לביטחון לאומי. זאת לא תהיה משימה פשוטה, כשמעל כולם מרחף החשש שיש כמה אנשים שרואים את עצמם שרי החוץ בפועל, ובראשם רה"מ בנימין נתניהו.
ואם זה לא מספיק, כהן, שמגיע ממשרד המודיעין והיה מצוי היטב במגעים החשאיים של המל"ל והמוסד לכינון קשרים עם מדינות ערביות ומוסלמיות – יצטרך להבטיח שמשרד החוץ ינהל את המגעים האלה, ושלא ייעשו דברים מאחורי גבו – כמו בעבר, בעיקר בממשלות נתניהו.
כהן יצטרך להבטיח שמשרד החוץ יישאר קרוב לשולחן מקבלי ההחלטות בכל הנוגע לנושאים המדיניים והביטחוניים המרכזיים - איראן, הרחבת הסכמי אברהם, וכל מכלול מלחמת רוסיה-אוקראינה והשלכותיה על ישראל. כהן יצטרך להבטיח בנוסף שמשרד החוץ יהיה בתמונת המגעים החשאיים עם סעודיה ומדינות נוספות במזרח התיכון, שאיתן אין יחסים.
15 צפייה בגלריה
מתכנן שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ופיצול של מוסד היועמ"ש. לוין
מתכנן שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ופיצול של מוסד היועמ"ש. לוין
מתכנן שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ופיצול של מוסד היועמ"ש. לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)

משפטים

ההערכה במערכת המשפטית היא ששר המשפטים יריב לוין יחל את הרפורמות שאותן הוא מתכנן בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ובהנעת גלגלי חוק יסוד: החקיקה. החוק נועד להסדיר את גבולות הכוחות בין הכנסת והממשלה לבין בית המשפט העליון. שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יגיע עם ביטול שיטת בחירת הנשיא הבא ("שיטת הסניוריטי") עם פרישת הנשיאה אסתר חיות בעוד 10 חודשים.
ההערכה היא שלוין יחל בהתוויית הנוסחה של פיצול מוסד היועץ המשפטי לממשלה, שיעסוק בייעוץ לממשלה, לבין ראש התביעה הכללית, שיהיה פרקליט המדינה. לוין יפעל גם להקמת מוסד של "תובע כללי", שיעסוק בפתיחה, בחקירה ובהעמדה לדין של ראש ממשלה ושרים.
בהתאם לכך יוחל גם קידום חקיקת הצעת החוק של מינוי יועצים משפטיים למשרדי הממשלה, כדי שלא יהיו כפופים ליועץ המשפטי לממשלה, אלא לשר שימנה אותם כמשרת אמון. אחד הנושאים העיקריים שבהם יטפל לוין הוא העברת חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות. זאת על מנת להעניק שיניים לביקורת העובדת בלי נציב אפקטיבי זה שנה.
כדי לסייע למלחמה בפשע המאורגן, בעיקר בחברה הערבית, לוין יקדם את חוק החיפוש שאושר בקריאה ראשונה. ההצעה מרחיבה את סמכויות החיפוש של המשטרה כדי למנוע השמדת ראיות בתיקי פשיעה חמורים. כך גם יקודם החוק להחמרת הענישה בשל עבירות נשק. הערכה נוספת היא שלוין קדם את ההתייעלות במערכת ההוצאה לפועל, ויצירת תמריצים לתשלום חובות.
15 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
הצהיר כי בכוונתו להביא ל"שינוי כיוון" במשרד החינוך. קיש וקודמתו בתפקיד, שאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)

חינוך

בטקס החילופים שהתקיים אתמול בבוקר במשרד החינוך אמר השר, יואב קיש, כי בכוונתו להביא ל"שינוי כיוון" של משרד החינוך בזמן כהונתו. "זה לא סוד שאנחנו לא שותפים לאותה דרך", אמר קיש לשרה היוצאת יפעת שאשא ביטון. קיש ציין כי בכוונתו להוציא לפועל את הסעיף בהסכם הקואליציוני, לפיו יתאפשר חינוך חינם לתינוקות ופעוטות בגילי 3-0.
"בכוונתי לפעול לביטול החלטת הממשלה היוצאת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה מתוכנית הלימודים התיכוניים. נשיב את המקצועות האלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות", אמר קיש עוד, בצל הרפורמה בבגרויות של השרה היוצאת שאשא ביטון. הוא ציין גם כי ביקש מנתניהו לקבל את תיק החינוך עוד לפני חודש.
15 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
יצטרך להתמודד עם האלימות בחברה הערבית והחזרת הביטחון האישי למרחב הציבורי. בן גביר
(צילום: עמית שאבי)

ביטחון לאומי

על שולחנו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שכבר הצהיר אמש על כוונתו לעלות להר הבית, נמצאים כמה יעדים דחופים לטיפול. המשך הלחימה חסרת הפשרות בפשיעה והאלימות בחברה הערבית, איסוף הנשק והכנסת חוק וסדר ברחובות והעלאת דימוי ומעמד השוטר בציבור - עד להפיכתו לסמל לשלטון החוק, שייצר מימד של הרתעה.
בנוסף, יצטרך בן גביר להביא להעלאת שכר השוטרים, בפרט במגזר המתגייסים עד החמש השנים הראשונות, כדי להפוך את המשטרה לגוף ביטחוני שימשוך אליו מועמדים איכותיים, שיידעו שיש תגמול כספי בשכרם עבור העבודה הקשה והמסוכנת. בן גביר יידרש גם להחזיר את המשילות והביטחון האישי במרחב הציבורי, מדן ועד אילת, בין אם מדובר בכביש, בקניון, או במרחב החקלאי. גם תופעת הפרוטקשן ומשפחות הפשע שמסוגלות לבצע חיסולים לאור יום יידרשו למענה.
בשב"ס יצטרך השר הנכנס להתמודד עם בג"ץ שטח המחייה, שנדחה ליישום עד 2027. עד אז ייצטרך לייצר אלפי מקומות כליאה, ולהביא לבניית בית כלא חדיש ומודרני אחרי עשרות שנים. באותו נושא, יידרש משרדו של בן גביר להתמודד עם יישום דו"ח ועדת הבדיקה לבריחת ששת האסירים הביטחוניים, שמסקנותיו עלולות להצביע על ארגון כליאה מיושן, שדורש חידוש טכנולוגי ופיזי. בן גביר הצהיר אתמול בטקס החילופים שערך עם קודמו בתפקיד, עמר בר-לב, שבכוונתו "להפסיק את הקייטנה של המחבלים בבתי הכלא".
בכבאות צפוי בן גביר לפעול להעצמת מערך לוחמי האש, עם תגבור של מאות לוחמים, לצד הכנסת טכנולוגיות חדישות ללחימה בשריפות ובפגיעות מזג האוויר.
15 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לא ערכה טקס החלפת תפקידים רשמי עם מיכאלי. השרה רגב
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

תחבורה

בניגוד למשרדים אחרים, שרת התחבורה מירי רגב לא ערכה טקס החלפת תפקידים רשמי עם השרה היוצאת מרב מיכאלי. במקום זאת, קיימו השתיים פגישה שבה נכחה גם כל צמרת משרד התחבורה בשנה וחצי האחרונות.
גורמים במשרד התחבורה סיפרו ל-ynet כי רגב הגיעה למשרד אותו היא מכירה עם תוכניות, ואף רמזו כי היא התעקשה לקבל את המשרד במהלך המשא ומתן עם רה"מ נתניהו, על אף שהוצע לה תיק גדול יותר. זאת, לדבריהם, בשל רצונה להשפיע.
תוכניותיה של רגב ייחשפו בימים הקרובים, כשיש להניח שהעברת חוק המטרו, שלא עבר בגלל התנגדות האופוזיציה הקודמת שבה הייתה שותפה, יהיה הדבר הראשון שתבקש השרה לעשות. ההחלטה הראשונה של רגב, שנשלחה אתמול, כבר עוררה הדים. השרה הנחתה את צוותי המשרד להחזיר את הצבעים כחול ולבן לכל הקמפיינים של משרד התחבורה, חרף העלויות שכרוכות בכך.
רגב לא הסתפקה בשינוי הצבעים, והחליטה גם לפרסם הודעה לתקשורת על כך. בהודעה שפורסמה מטעמה נכתב כי "השרה הנחתה את סמנכ"ל כוח אדם להעביר הנחיה לכלל אגפי המשרד, חברות, תאגידים, וגופים הכפופים למשרד להחזיר את צבעי המשרד לצבעיו המקוריים כחול ולבן. הדבר מתייחס לכלל הפרסומים, קמפיינים, לוגואים, תשדירי שירות ועוד של המשרד על אגפיו השונים".
15 צפייה בגלריה
 ועדת הבריאות
 ועדת הבריאות
חסרת ניסיון בתחומה. סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')

סביבה

לממשלה החדשה יהיו אתגרים רבים בכל הנוגע לסביבה. השרה לשעבר גילה גמליאל ביקשה את התפקיד ורצתה בו, אך חברת הכנסת עידית סילמן, שחסרה ניסיון בתחום, מונתה.
ההסכמים הקואליציוניים בכל הנוגע לסביבה, אם אכן יקרו, הם בשורה משמעותית. אבל אין לדעת האם הם בכלל ימומשו. בתוך שישה חודשים מיום כינונה, הממשלה וסיעות הקואליציה צפויים לתמוך בחוק האקלים, שיעבור בקריאה שנייה ושלישית. חוק האקלים הוא מהדברים החשובים ביותר עבור הארגונים הירוקים שתומכים בו ורוצים לקדמו. השרה היוצאת תמר זנדברג הביאה את חוק האקלים לקריאה ראשונה, ובתקופתה של גמליאל היה לראשונה תזכיר חוק אקלים.
בקווי היסוד כלולים גם הגברת הפיקוח והאכיפה על תעשיות מזהמות ותוספת תקנים למשטרה הירוקה ולסיירת הירוקה, אבל זו תצא מידי המשרד להגנת הסביבה. העברת הסיירת והמשטרה למשרד אחר עלולה לגרור שלל בעיות שיפגעו בתפקוד הגופים החשובים האלה.
האכיפה נגד המפעלים המזהמים עלולה להיפגע מכל השינויים במשרדי הממשלה השונים, וסילמן תהיה באמצע הבלגן. השרה תיאלץ להתמודד גם עם הסכם שינוע הנפט של קצא"א. תחת השרה זנדברג הנהיג המשרד מדיניות של אפס תוספת סיכון למפרץ. המשמעות הייתה שההסכם של קצא"א להגדלת היקף שינוע הנפט לא יוכל להתממש. בקצא"א שמחו על הליכתה של זנדברג, שכן הם מקווים שהשרה החדשה תהיה רכה יותר איתם, וכך גם התעשיינים בכלל בארץ.
שימור השטחים הפתוחים הוא אתגר גדול נוסף. בטח לאור העובדה שהממשלה החדשה תרצה לבנות יישובים חדשים. נותרו שתי שאלות מרכזיות: האם השרה סילמן תאמץ את עמדת אנשי המקצוע במשרד, לפיו עדיף לחזק את הערים והיישובים הקיימים על פני בנייה חדשה; וכיצד תנהג השרה, כשתצטרך להתמודד עם התנגשות מטרות הממשלה החדשה והאינטרסים של השמירה על הסביבה.
15 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
מתכוון לפעול לדיגיטציה של מערכות רשות האוכלוסין וההגירה. דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

פנים

שר הפנים והמשנה לרה"מ, ח"כ אריה דרעי, ציין אתמול בטקס חילופי השרים כי הוא מתכוון לפעול לדיגיטציה של מערכות רשות האוכלוסין וההגירה, כדי לקצר את התורים בלשכות. בנוסף הצהיר כי יחזיר את הפרויקט שהוביל לפני שעזב את המשרד - שוברי המזון למשפחות נזקקות.
עבור דרעי משרד הפנים אינו מקום חדש, שכן הוא כיהן בתפקיד לסירוגין כ-10 וחצי שנים מאז שנת 1988. השרה היוצאת איילת שקד אמרה לדרעי שהיא השאירה לו משרד במצב מצוין. עם זאת, מה שהשתנה במיוחד מאז יציאת דרעי ממשרד הפנים, הם התורים הבלתי נגמרים בלשכות רשות האוכלוסין, שכבר יותר משנה וחצי מקשים על אזרחי המדינה, שצריכים לחכות חודשים כדי לחדש דרכון או תעודת זהות.
השר דרעי אמר כי "צריך לזכור שרשות האוכלוסין וההגירה צריכה גם לתת שירות לתושבים. זה מה שמעניין אותם בפועל - תוך כמה זמן אני מקבל דרכון, תוך כמה זמן אני מקבל תעודת זהות. אנחנו חייבים להעביר כמה שיותר שירותים לדיגיטל. יש טכנולוגיה וצריך להשתמש בה ולרכוש אותה. זה אחד הדברים הראשונים שאני אעשה". בנוסף, אמר כי בכוונתו להחזיר את הפרויקט שהיה גאה בו, של חלוקת שוברי מזון למשפחות נזקקות. פרויקט זה ספג בעבר ביקורת שלא מקומו תחת משרד הפנים, אלא תחת משרד הרווחה, וכי דרעי מקדם אותו כדי לסייע בעיקר לקהל היעד שלו - משפחות חרדיות.
15 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הרווחה והביטחון החברתי
טקס חילופי שרים במשרד הרווחה והביטחון החברתי
הצהיר כי יפעל לחזק משפחות חלשות ולהגדיל את תקציב שירות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות. מרגי
(צילום: רפי קוץ)

רווחה

משרד הרווחה והביטחון החברתי קיים אתמול את טקס החילופים בין השר היוצא, מאיר כהן, לשרים הנכנסים, יעקב מרגי ויואב בן-צור. השרים הצהירו כי בכוונתם לקצר את הבירוקרטיה, לחזק משפחות חלשות ולהגדיל את תקציב שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות.
השר יעקב מרגי אמר: "אינני רוצה להפריח סיסמאות וקלישאות, אני כן רוצה להבטיח לעבוד קשה כדי להבטיח שמי שזקוק לנו ישיג אותנו ויקבל את המענה וזאת מבלי להוציא דוקטורט בנבכי הבירוקרטיה הישראלית".
השר במשרד הרווחה יואב בן-צור, הוסיף כי "תנועת ש"ס חרתה על דגלה את הנושאים החברתיים והדאגה לחלשים כדי לקדם אותם ולהפוך אותם ממשפחות מוחלשות למשפחות נורמטיביות שמסוגלות להכניס את עצמם ואת זה נעשה באמצעות זרוע העבודה".
עוד נאמר כי בהסכם הקואליציוני של ש"ס הוכנס סעיף לתוספת תקציב לחוק שהובלת לשירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות תוספת של 150 מיליון שקלים.
פורסם לראשונה: 22:11, 01.01.23