דירקטוריון רכבת ישראל החליט הערב (שני) להקים ועדת בדיקה חיצונית שתבדוק את המחדל החמור שגרם לשיבושים קשים בפעילות שניים מהקווים המרכזיים. בראש הוועדה הבלתי-תלויה יעמוד יהודה בראון, מנכ"ל נת"ע לשעבר. ההחלטה התקבלה לאחר שוועדת הבדיקה הפנימית סיימה את הבדיקה הראשונית ממנה עולה כי הסיבה לכשל הייתה פגיעה של פלטה בתשתית החשמל.
"הדוח הראשוני מעלה שאלות רבות לבדיקה, בין היתר כשל בציות לנהלי הטענה וקשירה של מטען מסוג חדש ולא שגרתי, כשל שהחל באשדוד", נכתב. לכן, ציינו ברכבת, עולה צורך בהקמת ועדה חיצונית שתבדוק את הגורמים הישירים והעקיפים להתרחשות האירוע.
"רכבת משא שהסיעה מטען של פלטות שלא היו קשורות באופן מלא כנדרש בהוראות הטעינה גרמה לכשל. כנף הפלטה העליונה נפתחה בעיצומה של הנסיעה פגעה וקרעה את תשתית החשמל העילי פעמיים, בשני מוקדים שונים, תל אביב דרום ובכפר ויתקין. הפגיעה הייתה לאורך מספר קילומטרים בכל מוקד".
מלבד מנכ"ל נת"ע לשעבר בראון, בצוות חברים גם עו"ד שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואפי כליפא, בעל תואר שני בהנדסת חשמל. "ועדת הבדיקה החיצונית תבחן את מכלול הגורמים הישירים והעקיפים שגרמו לאירוע זה. הוועדה תבחן גם את ההשלכות הכוללות של האירוע לרבות בתחומי ציות ואכיפה, תפעול, שירות וצרכנות, ניהול סיכונים, ניהול הסכמים ופיננסים ותמליץ לדירקטוריון על פעולות שיש לנקוט, להטמעה מיטבית ואפקטיבית של מדיניות הדירקטוריון בחברה".
עוד לפני השלמת הבדיקה, הנחה מנכ"ל הרכבת בפועל, אבי אלמליח, על עצירה עד להנחיה אחרת של הסעת מטענים במתכונת החדשה של משטחי העמסה.
היום בצהריים קיימה שרת התחבורה מירי רגב מסיבת עיתונאים לציון תחילת העבודות של מסילת הרכבת בין קריית שמונה לתל אביב, שבמהלכה התייחסה לראשונה לשיבושים הקשים בפעילות הרכבת. השרה רגב אמרה כי "תקלה חמורה גרמה לשיבושים כבדים. הקמנו צוות בדיקה שעובד כרגע על כמה כיוונים. זה לא נעים, אבל הרכבת המשיכה לעבוד. תקלות קורות, צריך לבדוק איך זה קרה ולראות איך הדברים האלה לא קורים. איפה שנדרש להעמיד לדין אנשים - יעמדו לדין. איפה שנדרש לתקן - נתקן".









