6 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
ששה חנאיישה, ליד אבו עאקלה שנהרגה
(צילום: AFP)
העיתונאים שהיו לצד כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה מספרים על הרגעים האחרונים שלה מנקודת מבטם, השגריר הפלסטיני לאו"ם טוען בפנייה למועצת הביטחון שצלף ישראלי פגע בה בג'נין ובארצות הברית קוראים "לחקירה שקופה, יסודית ומקיפה". אבל בישראל מדגישים את דברי הפתולוג הפלסטיני, שהבהיר כי בינתיים לא ניתן לקבוע מי ירה למוות בעיתונאית המוכרת.
בינתיים, בתיווך ובלחץ אמריקני, מתקיימים מגעים עם הפלסטינים להעברת הקליע שפגע באבו עאקלה לבדיקה בליסטית ישראלית. ישראל הביעה נכונות לכך שבבדיקה יהיה מעורב גם גורם בינלאומי בלתי תלוי, ייתכן שאמריקני.
גורם ביטחוני בכיר אמר אמש (רביעי) כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים פנה לפלסטינים בבקשה לקבל את הקליע שנמצא בגופה של אבו עאקלה, כדי לבדוק אותו במצ"ח במטרה להתחקות אחר מקור הירי. "מדינת ישראל וצה"ל רואים חשיבות בבירור מקיף של נסיבות מותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה ובהגעה לחקר האמת", אמר הגורם. "מתוך שקיפות ופתיחות, מדינת ישראל הציעה לנציג הרשות הפלסטינית וכן לנציג אמריקני להיות נוכחים בתהליך הבדיקה הפורנזית של הקליע".

השגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור פנה למועצת הביטחון וטען שצלף ישראלי פגע בכתבת, בת 51. במכתב ששלח וכותרתו "רצח העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה", הוא האשים את ישראל בהרג וקרא לחקירה בינלאומית עצמאית. "המקרה הוא חלק ממדיניות ישראלית של כיבוש, הרג, שימוש מוגזם בכוח וצמצום המרחב לתקשורת", כתב.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב לפנייה: "ישראל מייחסת חשיבות רבה להגנה על חופש העיתונות. כתבת אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, נהרגה בג'נין, עיר שממנה יצאו רבים מהמחבלים הפלסטינים שרצחו לאחרונה 19 ישראלים. היא נהרגה במהלך פעילות ביטחונית נגד טרור ואנו מביעים צער על אובדנה".
"ברשות הפלסטינית מיהרו להאשים את ישראל, ללא שום יכולת לבדוק את העובדות", הוסיף ארדן. "לכן, קראנו לרשות הפלסטינית לפעול בשקיפות ולהסכים לחקירה משותפת. הם סירבו. אירוע מותה הוא טרגדיה, אבל אף אחד לא צריך להשתמש בו למטרות פוליטיות, במיוחד לא אלו שמפרים זכויות אדם על בסיס יומיומי".
בפעילות ההסברתית השתתף אמש גם שר הביטחון בני גנץ. בתדרוך טלפוני שקיים עם כתבים זרים אמר השר גנץ: "אני מביע צער על מותה של שירין, זה אירוע טרגי. לאורך הלילה נתקלנו בעשרות תוקפים, רבים מהם מצוידים בנשק חם. זה דבר שקורה כמעט מדי לילה. אנחנו לא יודעים כרגע איך היא נהרגה, אבל המטרה שלנו היא לבצע תחקיר מקיף כפי שהתחלנו לעשות ולחשוף את האמת. אנחנו נמצאים בעיצומו של התחקיר, ואני לא רוצה לשלול כרגע שום תרחיש. אני כן יכול להגיד שישראל רואה חשיבות רבה בשמירה על חיי אדם ובחופש העיתונות", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ. "לא רוצה לשלול שום תרחיש"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גנץ הוסיף: "אנחנו נמצאים בגל טרור שגבה את חייהם של 19 קורבנות. גל טרור שמתודלק על ידי הסתה ועל ידי ארגוני הטרור. גל טרור שבו יצאו מפגעים מאזור ג'נין, ולכן אנחנו פועלים באזור השומרון. אנחנו נמשיך לפעול מול הטרוריסטים, ובד בבד נמשיך לעשות כל מה שאפשר בכדי להפריד ביניהם לבין האוכלוסייה, משום שאלו הערכים שלנו וזה גם האינטרס שלנו אם אנחנו רוצים לשמור על יציבות. לצערי מדי לילה יורים עלינו, מנסים להוציא פיגועים, ובמציאות הזו אנחנו חיים ופועלים".
בחילופי האש בג'נין אתמול נפצע גם עלי סמודי, מפיק באל-ג'זירה. סמודי אמר מבית החולים: "היינו שם כדי לסקר את האירועים במחנה הפליטים ג'נין. לפתע הם פתחו באש לעברנו. הם לא ביקשו מאיתנו שנעזוב את המקום. הכדור הראשון פגע בי, השני בשירין. לא היו לוחמי התנגדות סביבנו. אם היו, לא היינו באזור הזה".
בזמן הירי בצמוד לאבו עאקלה עמדה ששה חנאיישה, עיתונאית רשת "קודס". "אפילו אחרי שהיא נפלה לקרקע, הירי לא נפסק ואף אחד מאיתנו לא הצליח להגיע אליה עד שבחור הצליח להגיע וגם עזר לי", היא סיפרה. לדבריה: "היינו קבוצה שלבשה ציוד עיתונות, ושירין גם חבשה קסדה. אז ברור שמי שפגע בה פגע בחלק חשוף שלה. זה חיסול".
6 צפייה בגלריה
המפיק עלי סמודי נפצע ג'נין בתקרית שבה נהרגה שירין אבו עאקלה
המפיק עלי סמודי נפצע ג'נין בתקרית שבה נהרגה שירין אבו עאקלה
מפיק אל-ג'זירה עלי סמודי, שנפצע בחילופי האש בג'נין
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
גופתה של שירין אבו עאקלה נישאת בידי חמושים במחנה פליטים בג'נין
גופתה של שירין אבו עאקלה נישאת בידי חמושים במחנה פליטים בג'נין
גופתה של שירין אבו עאקלה נישאת במחנה הפליטים בג'נין
(צילום:רויטרס )
בדרך לג'נין ליווה את אבו עאקלה גם מוג'אהד א-סעדי. בפני סוכנות הידיעות רויטרס הוא טען כי הם "הפכו למטרה" על ידי צה"ל, אף שהזדהו כעיתונאים. "הסתובבתי וראיתי את שירין על הקרקע. ראיתי את ששה חנאיישה מסתתרת מאחורי עץ וצועקת. הירי נמשך עוד שלוש דקות, בזמן שהצוותים היו שם".
"עלי סמודי שנפצע הצליח לחצות את הרחוב ולהגיע לחוף מבטחים, והירי נמשך גם כאשר ששה עמדה מאחורי עץ ולא יכלה להגיש עזרה ראשונה לשירין", אמר א-סעדי. "הבנים באו לעברנו, אלו שהיו ברחוב, וניסו למשוך את שירין החוצה. גם לעברם ירו, בכל פעם שאחד מהם התקדם קדימה".
בניו יורק, שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד כינתה את הרג אבו עאקלה "מחריד במיוחד", וקראה לחקירה שקופה. היא אמרה כי הגנה על אזרחים אמריקנים ועיתונאים "נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו". לדברי תומאס-גרינפילד, אבו עאקלה "ערכה איתי ריאיון מדהים בגדה המערבית בנובמבר האחרון. עזבתי כשאני חשה כבוד עצום עבורה".
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה בתדריך היומי: "אנו מגנים בחריפות את הרג העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית וקוראים לחקירה יסודית כדי לקבוע את נסיבות מותה". לפני כן אמר דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס כי "החקירה חייבת להיות מיידית ויסודית והאחראים חייבים לעמוד לדין. מותה של אבו עאקלה הוא פגיעה בחופש התקשורת בכל מקום".
6 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
"מגנים בחריפות". דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי
(צילום: EPA)

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הודיע אתמול כי מינה צוות ייעודי בראשות מח"ט הקומנדו, אל"מ מני ליברטי, לתחקור האירוע. "יחידות צה"ל פועלות יום אחר יום בנחישות, מסכלות טרור ומונעות פיגועים", אמר רא"ל כוכבי. "הפעילות נעשית בכל מקום שנדרש ובמיוחד במרחב ג'נין שיש בו ריכוז מחבלים גבוה. במהלך פעילות הלילה, כמו באירועים רבים אחרים, התבצע על ידי הפלסטינים ירי נרחב לעבר כוחותינו, ירי פראי וחסר הבחנה לכל כיוון. בניגוד לפלסטינים, חיילי צה"ל מבצעים ירי מקצועי וסלקטיבי".
"הכתבת שנהרגה שהתה בזירת לחימה, בשלב זה לא ניתן לקבוע מאיזה ירי היא נפגעה ואנו מצטערים על מותה", אמר הרמטכ"ל. "על מנת להגיע לחקר האמת הקמנו צוות מיוחד שיברר את העובדות ויציג אותן במלואן ובהקדם האפשרי. הלוחמים הלילה פעלו תחת אש, והפגינו אומץ ונחישות כדי להגן על אזרחי המדינה, וכך נמשיך בכל מקום שנידרש".
פורסם לראשונה: 21:53, 11.05.22