קרב גרסאות בין ישראל לבין הפלסטינים סביב השאלה מי אחראי למותה של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה (51), שנהרגה הבוקר (רביעי) בג'נין, לאחר שנפגעה בראשה מקליע במהלך חילופי אש בין כוח צה"ל לבין חמושים פלסטינים. הרמטכ"ל מינה את מפקד חטיבת הקומנדו לעמוד בראש צוות שיחקור את המקרה, ואמר כי עד כה לא ניתן לדעת מאיזה ירי נפגעה הכתבת. אבו עאקלה היא אזרחית אמריקנית, ודובר משרד החוץ האמריקני אמר כי "החקירה חייבת להיות מיידית ויסודית. מותה - פגיעה בחופש התקשורת בכל מקום".
מהצד הפלסטיני נטען שנתיחת גופתה של אבו עאקלה העלתה כי היא נפגעה ונהרגה מקליע מתפוצץ, שהצליח לחדור לגופה למרות שחבשה קסדה לראשה. כך על פי המכון לרפואה משפטית באוניברסיטת א-נג'אח שבשכם. מנגד, פרשננו רון בן ישי מציין כי אין תחמושת כזאת בשימוש הצבא, גם לא ביחידות המיוחדות.


2 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה ג'נין ירי חילופי אש
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה ג'נין ירי חילופי אש
"היה ירי חסר הבחנה מצד הפלסטינים": צה"ל על מותה של שירין אבו עאקלה
בנוסף, תחקירן "בצלם" תיעד את המיקום בשטח ג'נין שבו ירה החמוש הפלסטיני בתיעוד שהופץ על ידי צה"ל, וכן את המיקום שבו נפגעה אבו עאקלה. לפי בצלם, מנקודות הציון ומראה השטח המצולם, עולה כי לא ייתכן שהירי של החמוש הפלסטיני הוא זה שפגע בכתבת ובעמיתה.
צה"ל ציין כי לא נטען שאבו עאקלה נפגעה מהירי בסרטון שהפיצו, אלא כי התיעוד נועד להראות כי התקיים ירי חסר הבחנה מצד החמושים הפלסטינים, והדגישו את דבריו של מצלם הסרטון, שאמר כי הצליח לפגוע בחייל - אך אף חייל לא נפגע הבוקר בג'נין.

מצה"ל נמסר כי במסגרת הפעילות הלילה והבוקר במחנה הפליטים ג'נין, פתחו עשרות מחבלים חמושים בירי מסיבי והשליכו מטענים לעבר הכוחות, אשר השיבו בירי. "מאז שהתרחש האירוע, צה"ל ממשיך לבדוק את נסיבות מותה של הכתבת, ואף ביקש לעשות כן בשיתוף פעולה עם הפלסטינים, דבר שנענה בשלילה", אמרו. "נבחנת גם האפשרות שהירי שהביא למותה של העיתונאית בוצע על-ידי חמושים פלסטינים, זאת גם על רקע תיעוד רב המופץ ברשתות של הירי חסר ההבחנה של המחבלים".
"אנו מביעים את צערנו על מותה של העיתונאית, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו", נמסר מדובר צה"ל. "לצד זאת, נדגיש כי יש לנקוט משנה זהירות בכניסה ובשהייה במרחבים בהם מבוצע ירי על ידי גורמי טרור או בסביבתם".
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה לפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים במטרה להגיע לחקר האמת. הוא מינה צוות ייעודי בראשות מח"ט הקומנדו, אל"מ מני ליברטי, לתחקור האירוע.

"יחידות צה"ל פועלות יום אחר יום בנחישות, מסכלות טרור ומונעות פיגועים", אמר רא"ל כוכבי. "הפעילות נעשית בכל מקום שנדרש ובמיוחד במרחב ג'נין שיש בו ריכוז מחבלים גבוה. במהלך פעילות הלילה, כמו באירועים רבים אחרים, התבצע על ידי הפלסטינים ירי נרחב לעבר כוחותינו, ירי פראי וחסר הבחנה לכל כיוון. בניגוד לפלסטינים, חיילי צה"ל מבצעים ירי מקצועי וסלקטיבי".
"הכתבת שנהרגה שהתה בזירת לחימה, בשלב זה לא ניתן לקבוע מאיזה ירי היא נפגעה ואנו מצטערים על מותה", אמר הרמטכ"ל. "על מנת להגיע לחקר האמת הקמנו צוות מיוחד שיברר את העובדות ויציג אותן במלואן ובהקדם האפשרי. הלוחמים הלילה פעלו תחת אש, והפגינו אומץ ונחישות כדי להגן על אזרחי המדינה, וכך נמשיך בכל מקום שנידרש".
כוכבי סייר היום באוגדת יהודה ושומרון וערך תחקיר ראשוני של מה שאירע בג'נין. כוכבי ביקר גם במקום שבו חצו המחבלים מהפיגוע באלעד, ושוחח עם מפקדי גדוד צבר בחטיבת גבעתי.
אבו עאקלה, שהלווייתה תיערך מחר במזרח ירושלים, היא כאמור אזרחית אמריקנית. דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס גינה בחריפות את המקרה וכתב בטוויטר: "אנו שבורי לב על הריגת העיתונאית האמריקנית אבו עאקלה בגדה המערבית ומגנים אותה בחריפות. החקירה חייבת להיות מיידית ויסודית והאחראים חייבים לעמוד לדין".
פורסם לראשונה: 15:35, 11.05.22