גופת העיתונאית שירין אבו עאקלה הובאה היום (רביעי) אחר הצהריים לרמאללה, אחרי שהפתולוג הפלסטיני שביצע את הניתוח שלאחר המוות אמר במסיבת עיתונאים כי בינתיים, לא ניתן לקבוע בוודאות אם היא נורתה על-ידי כוח צה"ל או על-ידי חמושים פלסטינים. לדברי הפתולוג, ד"ר ריאן אל-עלי מהמכון הפתולוגי באוניברסיטת א-נג'אח בשכם, "אין עדות לכך שהירי בשירין בוצע מטווח קרוב".
ד"ר אל-עלי ציין כי הקליע שהוביל למותה של שירין פגע בראשה וגרם לקרע נרחב במוח ובגולגולת. לדבריו, "הקליע שנכנס לגופה נמצא בידינו, וכעת הוא נחקר במעבדה כדי למצוא כל ראיה שיכולה לקשור לגורם שאחראי לירי שהוביל למותה".

4 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
שירין אבו עאקלה לאחר הירי
(צילום: AFP)

מות העיתונאית - כתבות נוספות

בהמשך, בשעות אחר הצהריים, הועברה גופתה של אבו עאקלה משכם לרמאללה. הגופה הובאה בתהלוכה ברחובות העיר אל מטה רשת אל-ג'זירה בעיר. מחר ייערך טקס אשכבה רשמי לאבו עאקלה במוקטעה ברמאללה בהשתתפות הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן. לאחר מכן גופתה תועבר לבית החולים סנט ג'וזף בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים. אבו עאקלה, תושבת ישראל ואזרחית אמריקנית, תיקבר ביום שישי במזרח ירושלים – שם התגוררה.
אבו עאקלה, נזכיר, נהרגה במהלך חילופי אש בין צה"ל לחמושים פלסטינים בג'נין, כחלק ממבצע "שובר גלים" למיגור גל הטרור בישראל. זמן קצר אחרי הירי האשימו רשת אל-ג'זירה והרשות הפלסטינית את ישראל במותה של העיתונאית, כשלטענתם כוח צה"ל הוא זה שירה את הכדור שפגע בה. מנגד, בצה"ל הדגישו כי בשלב זה לא ניתן לדעת מי ירה בעיתונאית - וישראל קראה לחקירה משותפת לבירור נסיבות מותה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מההפגנה
תיעוד מההפגנה
שלושה נעצרו. ההפגנה בבית חנינא
דוברת הבית הלבן מסרה הערב כי "אנו מגנים בחריפות את הריגת העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה, וקוראים לחקירה יסודית כדי לקבוע את נסיבות מותה". לפני כן, דובר משרד החוץ האמריקני אמר כי "החקירה חייבת להיות מיידית ויסודית. מותה הוא פגיעה בחופש התקשורת בכל מקום".
בעקבות מות העיתונאית הפגינו הערב מאות פלסטינים סמוך לשכונת בית חנינא בירושלים, שם התגוררה העיתונאית, על ציר עוזי נרקיס. לפי המשטרה, במקום החלו הפרות סדר והתפרעויות אלימות, שכללו יידוי אבנים לעבר צומת הירידה לפסגת זאב, חסימת הציר ועימותים עם השוטרים במקום. שלושה חשודים נעצרו. בתיעוד מהמחאה נראים מפגינים מניחים דגל פלסטין על רכב של זוג ישראלים, שנבהלו מכך שרכבם הוקף. במהלך ההפגנה תועדו גם שתי צעירות ישראליות שעמדו בפקק מסירות את דגלי ישראל מרכבן מפחד שיזוהו ויותקפו. צפו בתיעוד:
במקרה אחר הערב, ירו שוטרים בפלסטיני שהתנפל עליהם וצעק "אללה אכבר" סמוך לשער הכותנה בעיר העתיקה, ליד הר הבית. לפי המשטרה, הוא התנפל על השוטרים "בהסתערות, בריצה מהירה ותוך כדי הנפת ידיים", כשבידו חפץ. הוא פונה לבית החולים במצב קשה ולא היו נפגעים בקרב השוטרים.
4 צפייה בגלריה
עיסאוי פריג'
עיסאוי פריג'
"צוות חקירה פנים צה"לי לא מספיק". פריג'
(צילום: יואב דודקביץ')
אחרי קרב הגרסאות עם הפלסטינים, מערך ההסברה הלאומי עדכן את המסרים לשרי הממשלה ולגופי ההסברה השונים. ישראל מביעה צער על מותה של העיתונאית, ומעבירה מסר שלפיו היא רואה חשיבות בחופש העיתונות ופועלת לשמרו. עם זאת, יש לנקוט משנה-זהירות בכניסה ובשהייה למרחבים שבהם מבצעים גורמי טרור ירי חסר הבחנה. בנוסף, ישראל מבקשת לראות את האירוע בהקשר רחב, של גל הטרור האחרון, שכבר גבה את חייהם של 19 בני אדם. חשבון הטוויטר של אל-ג'זירה טען היום, מנגד, כי "מכונת התעמולה של ישראל כבר עובדת באוברדרייב כדי להסיט ולהקצות מחדש את האשמה".
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', אמר כי " לא די להקים צוות חקירה פנים צה"לי למות הכתבת. חקירת מותה צריכה להיעשות על ידי גוף רחב שיהיו חברים בו ישראלים, פלסטינים ונציגי הקהילה הבינלאומית". לדבריו, "שירין אבו עאקלה, קולה ומילותיה ליוו אותנו מכמה תחנות בעבודתה האמיצה כעיתונאית, שחתרה להעביר את המציאות הכואבת בגדה המערבית ובמקומות אחרים".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לא נפקיר את ההסברה". בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
בינתיים, הרמטכ"ל אביב כוכבי מינה את מפקד חטיבת הקומנדו לעמוד בראש צוות שיחקור את המקרה. בינתיים, תחקירן "בצלם" תיעד את המיקום בשטח ג'נין שבו ירה החמוש הפלסטיני בתיעוד שהופץ על ידי צה"ל, וכן את המיקום שבו נפגעה אבו עאקלה. לפי בצלם, מנקודות הציון ומראה השטח המצולם, עולה כי לא ייתכן שהירי של החמוש הפלסטיני הוא זה שפגע בכתבת ובעמיתה. צה"ל ציין כי לא נטען שאבו עאקלה נפגעה מהירי בסרטון שהפיצו, אלא כי התיעוד נועד להראות כי התקיים ירי חסר הבחנה מצד החמושים הפלסטינים, והדגישו את דבריו של מצלם הסרטון, שאמר כי הצליח לפגוע בחייל - אך אף חייל לא נפגע הבוקר בג'נין.
בישראל מסופקים מכך שהעולם אמנם מגנה את מות העיתונאית, אך לא ממהר להאשים בכך את ישראל - וקורא לחקירה שתוביל לאמת. ראש הממשלה נפתלי בנט מסר כי "אחרי שנים שהתרגלנו לראות את העולם מאמץ את הסיפורים של הפלסטינים כאמת מוחלטת, סוף סוף יש מערך הסברה לאומי שלא משאיר את הבמה התקשורתית לשקרים של אויבינו. בשנה החולפת הקמנו מערך הסברה לאומי בראשות אלעד טנא, והיום ראינו כמה זה חשוב. לא נפקיר את הזירה הזו".