כ-30 ראשי רשויות, עמותות חברה אזרחית ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, הפגינו היום (ראשון) מול משרד האוצר בירושלים, בעקבות החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא את העברתם של מאות מיליוני שקלים לרשויות הערביות. הוועד הארצי של ראשי המקומיות הערביות מסר כי "שר האוצר ממשיך במסע ההסתה נגד החברה הערבית ומנהיגיה הנבחרים. ראשי הרשויות הערביות דוחים כל התערבות של גורמים גזעניים בעצמאותם של הרשויות המקומיות והעומדים בראשם".
מודר יונס, יו"ר פורום ראשי רשויות ערביות, הודיע בהפגנה שהתקיימה היום כי "ביום שני הבא הוחלט על שביתה כללית של הרשויות המקומיות ותהיה הפגנה גדולה בירושלים".
3 צפייה בגלריה
הפגנה של ראשי רשויות מהחברה הערבית מול משרד ראש הממשלה בשל החלטת בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, על  הקפאת העברת כספים לרשויות הערביות
הפגנה של ראשי רשויות מהחברה הערבית מול משרד ראש הממשלה בשל החלטת בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, על  הקפאת העברת כספים לרשויות הערביות
ההפגנה מול משרד האוצר. "הופכים נושאים רגישים לסחיטה פוליטית"
למרות התנגדות גורמי המקצוע והאזהרות מההשלכות הקשות של הקפאת הכספים, שר האוצר סמוטריץ' הצהיר בשבוע שעבר כי הוא אינו מתכוון להיכנע למה שכינה "קמפיין פוליטי ותקשורתי ציני" נגד החלטתו להקפיא את התקציבים. הוא מסר בהצהרה לתקשורת כי יקים צוות מיוחד במשרדו ל"מאבק כלכלי" בפשיעה בחברה הערבית, לדבריו, כחלק מרצונו להבטיח שהכסף לא מנוצל בדרכים לא-ראויות.
יו"ר השלטון המקומי ביבס הצהיר היום בפגנה כי אם לא יועברו הכספים שהובטחו לא תיפתח שנת הלימודים עד להודעה חדשה. "אנחנו מתייצבים כאן עם חברינו ראשי הרשויות בתמיכה מלאה, כדי שתקציבי הבסיס האלה יעברו. בסופו של דבר תקציבים אלו נועדו לסייע ולעזור בשוטף", אמר ביבס.
"השלטון מקומי התייצב והציג את כל האלטרנטיבות הנדרשות", טען ביבס. "לכל אלו שמתלוננים שתקציבים כאלה ואחרים עוברים למישהו אחר, עם כל הכבוד כמו בכל מקום, אם יש בעיה תפעילו את המשטרה ואת כל מי שצריך - אבל התקציבים האלה צריכים לעבור".

3 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
ביבס. "התקציבים צריכים לעבור"
(צילום: יריב כץ)
ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, ביקר בהפגנה את התנהלות הממשלה. "לא ייתכן שהאפליה שגורמת לנשירת ילדים, לעוני, לתחלואה, לתאונות דרכים ולאבטלה תהפוך לנושא לסחיטה פוליטית", אמר פרח. "בסוף בלי כוח אדם איכותי ערבי הצמיחה תרד וגם ההכנסות ממיסים. הממשלה הנוכחית השתמשה בתוכנית כדי להשיג הלוואות מהקהילה הבינלאומית לסגירת הפערים. מה שסמוטריץ' עושה ייפגע בכלכלה וכולם ישלמו את המחיר. ביבי רוצה שלום עם סעודיה ולא מסוגל להתייחס בשוויון לאזרחי המדינה שחיים איתו".