1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"זה לא היה אחד נגד השני". ישיבת ממשלה, ארכיון
(צילום: EPA)
שלוש שעות נמשכה ישיבת קבינט הקורונה אתמול (שלישי), והיא נראתה אחרת מכפי שנראו הדיונים הללו תחת ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו. גורמים שהשתתפו בישיבה סיפרו כי למרות שהדיון היה ער ואף סוער, עוצמות הקול היו נמוכות יותר, והשרים הקשיבו איש לרעהו. "זה לא היה אחד נגד השני", אמר אחד הנוכחים.
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הגיעו לישיבה כשהם נחושים להעביר מתווה תו ירוק, שיגביל את הכניסה לאירועים של יותר ממאה איש בחללים סגורים למחוסנים, מחלימים או נבדקים. ההצעה הייתה להפעיל את התו הירוק החדש הזה ללא מגבלת זמן, במסגרת מה שכונה "שגרת קורונה" ולכלול בו אירועים באולמות שמחה, הופעות, מסיבות, כנסים חדרי כושר, מסעדות, חדרי אוכל ובתי תפילה - ללא קניונים ומסחר או תחבורה ציבורית. בסיום הדיון הייתה הסכמה מסביב לשולחן שהמתווה שהביא משרד הבריאות עדיין לא בשל וצריך לעבור עוד עבודת מטה יסודית.

היה זה הדיון הארוך ביותר מאז הקמת ממשלת בנט. הוא התחיל באיחור לא אופייני של 40 דקות ונמשך שלוש שעות וחצי - הרבה מעבר לשעתיים שהוקצבו לו מראש. בנט הזמין לדיון שורה של מומחים ובהם פרופ' גבי ברבש, פרופ' ערן סגל ופרופ' אלי וקסמן. כמו כן השתתפו בו יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג'.
חלקו הראשון של הדיון עסק בהצעה לקצר את הבידודים ל-7 ימים, והיא עברה די בקלות. לשרים נמסר כי בכמה מדינות במערב כבר קיצרו את הבידוד, בהן צרפת, דנמרק ובלגיה. אנשי משרד הבריאות לא התלהבו מההצעה, אך גם לא התנגדו. בעיקר הייתה הסכמה שהמהלך חייב להיות מגובה באכיפה הרבה יותר קפדנית.
בדיון הוצג נתון שלפיו רק 30 אחוז מהאנשים שנכנסים לבידוד מבקשים בדיקה שנייה אחרי 10 ימים כדי לקצר את הבידוד שלהם. הנתון עורר גלי צחוק מסביב לשולחן, שכן השרים הבינו את המשמעות: כמעט 70 אחוז לא מבקשים כלל לבצע את הבדיקה השנייה כי מלכתחילה הם לא מקיימים את הבידוד, ולכן לא רוצים בכלל לקצר את מה שלא נאכף. היה ברור שיש צורך בהגברת האכיפה ואולי גם בהגדלת הקנסות.

החלק השני והמרכזי של הדיון עסק בתו הירוק המרוכך. השרים חמד עאמר ויפעת שאשא ביטון הובילו את ההתנגדות להצעה שקידמו בנט והורוביץ.
המומחים הסכימו שהעלייה בתחלואה מהווה בעיה, אך היו חלוקים בשאלה עד כמה היא עמוקה עכשיו. הפרופסורים וקסמן וברבש אמרו שצריך להחיל מגבלות רחבות ובאופן מיידי. פרופ' סגל אמר שלא צריך להטיל הגבלות עכשיו וצריך לחכות ולעקוב אחר ההתפתחויות. כל המומחים הסכימו שכל מגבלה צריכה לחול רק כשיש היתכנות אמיתית להפעלת מערך תו ירוק ומערך בדיקות מהירות פעיל, ולהפעיל אותו בצורה חכמה. הם גם הסכימו שהמצב לא טוב, וצריך לעצור לחשוב כיצד לפעול.
חמד עמאר, שר במשרד האוצר, נימק את התנגדותו להגבלות: "הנתונים מראים שלא צריך שום הגבלה עכשיו. עובדה, היו הרבה חתונות בחודשים האחרונים במגזר הערבי ולא ראינו שום עלייה בתחלואה". שרת הכלכלה אורנה ברביבאי חיזקה את דבריו: "הגעתי מביקור בעולם העסקי ופגשתי אנשי עסקים שרק עכשיו חזרו לעבוד. זו תהיה פגיעה אנושה בכלכלה".
איילת שקד סיפרה על סיור שערכה בצפון הארץ. "לא מרגישים שם את הקורונה, אין מסכות", היא אמרה בכוונה להמחיש שהאכיפה היא מה שחשוב באמת בהתמודדות עם הנגיף. גם שרת החינוך שאשא ביטון התנגדה לכל סוג של הגבלות: "מדברים פה כמו שדיברו לפני שנה כאילו לא היו חיסונים בכלל".
שר התרבות חילי טרופר הביע עמדה מורכבת יותר ביחס למתווה התו הירוק ואמר: "אנחנו הולכים כאן למקום הקל יחסית. הוא לא יעזור למנוע את ההדבקה, והוא כן יפגע אנושות בתרבות הילדים ובבתי הקולנוע שבנויים על ילדים. אם עלינו להטיל גזרה אז לעשות זאת כשכל התשתית מוכנה, שיהיה ניתן לעמוד בה. מה ששבר את אמון הציבור בממשלה הקודמת הן החלטות פזיזות שלא הייתה דרך לקיים אותן. קשה לי להאמין שבשביל ללכת לסרט הורה ייקח את הילד שלו לבדיקה. צריך לזכור שעולם התרבות לילדים חזר רק לפני קצת יותר מחודש, עלינו להימנע מלפגוע בהם".
בדיון השתתף גם ראש קבינט המומחים פרופ' רן בליצר, שאמר שלאור העובדה שההעברות, ובייחוד מדבקי-על, הן "העברות אירוסוליות" בחללים סגורים, ומצטברות עדויות שבעיקר על-ידי לא מחוסנים - הצעד הבא צריך להיות החלת התו הירוק. לדבריו, המטרה היא למנוע צורך עתידי בצעדים אחרים ומגבילים יותר.
בדיון אמרו אנשי משרד הבריאות כי בדיקה מהירה תעלה 20 שקלים. אולם גורמים אחרים בדיון אמרו שהמחיר יהיה 60 שקלים.
הצעה שעלתה הייתה להחיל את התו הירוק מיידית רק באירועים כגון חתונות, שאמורים להתחיל בשבוע הבא אחרי תשעה באב. אך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר שזה מאוד בעייתי, וכי בעלי האולמות מיד יעתרו לבג"ץ בטענה לאפליה.
שר הבריאות הציע להחיל את המתווה באופן מדורג. כלומר להודיע שהוא יופעל מיד רק באולמות האירועים, והחל מעוד שלושה שבועות על ענפים נוספים. השרים טרופר, שאשא ביטון, עמר, ברביבאי ואורית פרקש הכהן התנגדו. גדעון סער אמר שהוא לא מאמין בהחלטה שתחול רק כעבור כמה שבועות. "אם רוצים לקבל החלטה צריך לקבל אותה באופן מיידי. זה לא נראה טוב שדוחים דברים", אמר.
רה"מ בנט סיכם ואמר שזה היה סיעור מוחות. "השרים העלו הערות חכמות וצריך לבדוק את הדברים", אמר. לפי שעה נראה שהתו הירוק לא ירד מהפרק לחלוטין, אלא רק נדחה מפני שהוא עדיין לא בשל. בתום עבודת מטה במשרד הבריאות, קבינט הקורונה ידון שוב בנושא.