2 צפייה בגלריה
פעילי חמאס
פעילי חמאס
הנאשם רישק (משמאל), ובן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
פרקליטות מחוז ירושלים הגישה הבוקר (יום ראשון) כתב אישום נגד רשיד רישק, פעיל חמאס מירושלים בן 22, ראש החוליה שתכננה על פי החשד בין היתר לרצוח את ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית). בשל האיומים נגדו, תוגברה לאחרונה האבטחה על בן גביר לרמה הדומה כמעט לאבטחה המוצמדת לשר הביטחון.

רישק מואשם שהיה מעורב בתכנון וקשירת קשר לביצוע פיגועים, ובין השאר תכנן לחטוף חיילים ישראלים ולבצע פיגועי ירי נגד כוחות הביטחון, והכל מתוך מניע לאומני אידיאולוגי. נגד שותפו של רישק הוגש כתב אישום לפני מספר ימים.
רישק מואשם כי פעל להשגת מימון לקניית נשק ותחמושת ואף תכנן לגייס אנשים לביצוע פיגוע ירי או פיגוע התאבדות במהלך צעדת הדגלים בירושלים ב-2023. בנוסף מואשם רישק כי נטל חלק בפעילות הארגונית של חמאס ואף גייס חברים לפעילות זו. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

2 צפייה בגלריה
פעילי חמאס
פעילי חמאס
היה מעורב בפיגוע דקירה כשהיה בן 15. רשיד רישק
(צילום: דוברות המשטרה)
על פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בבירה, רישק סיפר לחברו מנסור צפדי המתגורר אף הוא בירושלים, כי יש לו חברים מחברון שמסרו לו מידע על בן גביר לרבות מסלול הליכתו בחברון. השניים אף שוחחו על מקומות מסתור אפשריים לאחר ביצוע הרצח. רישק מואשם בקשירת קשר למעשי טרור של רצח בנסיבות מחמירות וחטיפה לשם סחיטה, ובאימונים או הדרכה למטרות טרור.
רישק, לפי שב"כ, הקים מערך פעילים בירושלים שמטרתו לבצע הפרות סדר בשכונות במזרח העיר ובהר הבית במהלך חודש הרמדאן, במטרה לערער את היציבות בהר הבית. לפי שב"כ והמשטרה, הפעילים - חמזה אבו נאב ומוחמד סלאמייה - העבירו זיקוקים רבים וכן דגלים וסרטי חמאס לשכונות מזרח העיר ולהר הבית לשימוש בעת הפרות הסדר במהלך חודש הרמדאן.
לרישק עבר ביטחוני עשיר - והוא כבר ריצה עונשי מאסר בכלא הישראלי בעקבות ניסיונות לפגוע בכוחות הביטחון, ובפרט בהר הבית. כך למשל, לפני כעשור - עוד כשהיה נער בן 15 - הוא הורשע במעורבות בפיגוע דקירה, ובין 2016-2014 ריצה עונש מאסר בגין עבירה זו. כמו כן, רישק הואשם והורשע כמה פעמים בעבר בכך שתכנן לירות זיקוקים לעבר שוטרים בהר הבית.
לפי גזר דין בעניינו בשנת 2020, רישק - יחד עם שניים מחבריו - ניסה לקנות שלושה או ארבעה קרטונים של זיקוקים מחנות ביישוב אל-בירה. כשלא הצליחו השלושה, הם נסעו לכפר כובאר - וגם שם לא הצליחו לרכוש את הזיקוקים. השלושה המשיכו לנסות, ובסופו של דבר הצליחו השניים האחרים - עימאד אבו סנינה ומאלק אבו סיניה - לרכוש ארבעה קרטונים שבכל אחד מהם 250 זיקוקים.
באותו גזר דין נכתב כי רישק, שהיה אז בן 21, למד לתואר ראשון בלימודי איסלאם באוניברסיטה הפתוחה ועבד כסדרן בבריכה בבית מלון. "הנאשם ושני האחרים תכננו לירות את הזיקוקים שביקשו לרכוש לעבר שוטרים המאבטחים את הר הבית, שהוא מקום רגיש ונפיץ מטבעו, בלילת אל- קאדר, שבו מצוין אירוע חגיגי, ובדרך כלל- רב משתתפים, והפרת הסדר במהלכו היא בעלת פוטנציאל להוביל להתפרעויות קשות ולאירועי אלימות מסוכנים", כתבה אז השופטת ג'ויה סקפה שפירא. "למרבה המזל, הזיקוקים נתפסו לפני שהשלושה הצליחו לממש את תכניתם עד תום ולא נעשה בהם שימוש".
במקרה אחר ב-2018, רישק נעצר בחשד שירה זיקוקים ויידה בקבוקי תבערה לעבר בתי יהודים בעיר העתיקה בירושלים. רישק- יחד עם פעילים נוספים ובהם פעיל החמאס עמאד אבו צביח, בנו של מחבל שביצע פיגוע ירי רצחני בירושלים - גם רכש זיקוקים שהוברחו לשטח הר הבית. מהפרות הסדר שהתפתחו נפצעו ארבעה שוטרים, והר הבית נסגר לכמה שעות.